Sv: Tricktråd
Åhh! Man blir så inspirerad då man läser här inne och ser alla fina bilder och videor av er och hästarna!
Tänkte jag skulle slänga in en fråga här till er som är lite mer insatt i det här med trickträning.
Jag har klickat in en av mina hästar, men han blir så otroligt fokuserad på VAR godiset är, så han håller hela tiden bara koll på det, vilket gör att han typ inte alls lyssnar på mig överhuvudtaget. Det spelar ingen roll om jag har morotsbitar, pellets eller något annat, han älskar och äter allt, så det hjälper inte att byta sort. Vad ska man göra åt en sådan sak?
Sen undrar jag också, vilket trick började ni med, och hur gjorde ni för att lära in det? Har lite svårt att veta vad jag egentligen ska börja med, för att det inte ska bli för svårt, varken för honom eller för mig. Vi är ju lixom båda två nybörjare på det här....
Jag ger mig in i tråden i samma veva nu då, då jag är i liknande "situation". Min häst och jag klickertränar sedan en knapp månad tillbaka. Han tycker det är buskul, men är också ganska godisfixerad.
Jag började med target (en petflaska) först, han fattade det utan problem men tycker just den är ganska trist. Lyfta frambenen är betydligt roligare och när han väl hittade balansen (haha, man tror inte det ska vara så svårt, men ivrig häst = dålig balans om han inte tänker sig för) har han kunnat lyfta både högt och länge för ett klick och ett par havrekorn
Min häst är som sagt också lite godisfixerad. Har fått tips om (och sett lite YT-filmer) att klicka in att godis kommer när hästen vänder sig lite från dig. På så vis kan de koppla att belöningen aldrig kommer när de tränger sig på, utan när de håller avstånd. Klickar man in det rätt kan det förhoppningsvis sitta även när man går vidare med andra övningar.
Jag har inte gjort det så "strikt", men väljer i övrigt att bara ignorera när han är för fokuserad på fickan med godis, eventuellt backa något steg och ge mitt andra kommando och vänta ut. Han fattar ganska fort att han inte får godis utan ansträngning, men testar nångång varje träningstillfälle..
Jag vill å andra sidan fråga om ni lärt in något för att skilja på "träningstid" och "inte träningstid"? (inser iofs att all tid med hästen är träning på något vis, men ni förstår kanske hur jag menar ändå) Och hur ni tänker med att ge godis vid andra tillfällen än när ni tränar? Jag har försökt undvika att ge godis vid andra stunder än när vi klickertränar, utan ger t.ex. på marken eller i krubban istället. Ibland glömmer jag mig dock
eller ger av någon annan anledning godis direkt ur handen ändå (stretching, som hjälp t.ex). Följden blir ofta att hästen förknippar
"morotsbit ---> åh, vi ska träna lyfta ben!" och sen tappar han fokus på det jag annars vill göra just då
han är ganska duktig på att märka
efter träning att klickern är borta och att jag gått vidare till annat, men han börjar som sagt gärna träna själv vid andra tillfällen... och vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig. Om jag "bara" vill ha frambenet för att stretcha eller kratsa hovarna/skruva brodd så förväntar han sig väldigt mycket mer än vad jag gör
hur ska man förhålla sig? Ignorera? Lära in "start- och stoppkommando"? Vill inte säga "nej" heller, för jag gillar ju på ett sätt att han provar sig fram. Samtidigt är det lite jobbigt när han börjar lyfta frambenen vid "fel" tillfälle... och jag har ju inte alltid godis i fickan, men ett "braaa" och klapp duger kanske också ibland..