triangelmäsrtkt

E

elsaa

vet inte om den här tråden hamnar rätt nu, men vad betyder det att en häst är triangelmärkt? är det samma sak som t-märkt eller? :o :)

Sv: triangelmäsrtkt

Svar ja, hästen har nedsatt ridbarhet eller rentav ingen alls pga skador som inte kan avhjälpas.

Det vet jag inte med säkerhet, men här borde ju försäkringsbolagen ha statestik.

Förslitningsskador är vanligaste anledningen till T-märkning, däremot vet jag inte VILKEN av förslitningsskadorna som är det.

Piskar upp gammal tråd istället för att göra en ny...

Vet hade frågat mamma om hon ville triangelmärka en av våra hästar (lång sjukdoms historia, gammal häst).Vad innebär detta? Vet sa att man får ut halva försökringspremien, mer vet jag inte. Finns det nackdelar? Hästen ifråga kommer aldrig att säljas o ska bara vara promenadhäst.

sasucatu skrev:
Piskar upp gammal tråd istället för att göra en ny...

Vet hade frågat mamma om hon ville triangelmärka en av våra hästar (lång sjukdoms historia, gammal häst).Vad innebär detta? Vet sa att man får ut halva försökringspremien, mer vet jag inte. Finns det nackdelar? Hästen ifråga kommer aldrig att säljas o ska bara vara promenadhäst.

Del av livförsäkringen löper ut, hur stor beror på typ av försäkring och skiljer lite från bolag till bolag. generellt med användbarhet som ridhäst noll så får/fick man iaf i de flesta bolag ut livvärdet minus 10 000 kr.

Hästen triangelmärks sedan på vä lår, får livstids tävlingsförbud och reservationer i BÅDE veterinärvårdsförsäkringen och ev livförsäkring (som inte kan vara högre än restvärdet du inte fått ut)

och det är nackdelen. Du åker på reservationer för det den blev utdömd för och följder och komplikationer till det. Min herre är utdömd för hälta hasleden VB, och han har reservationer på ALLA BEN för hälta som inte är orsakad av akut trauma (dvs olycksfall). Så om han får en ledinflammation på ett framben ersätter bolaget ingenting. Vilket kan bli ganska dyrt, och det är ju inte alls omöjligt varken att han får en ledinflammation pga utdömningshältan, eller att han vrickar sig under bus och får en. Men då får man vara beredd på att hosta upp för hela veträkningen själv, vilket i en hel del fall kan vara dyrare än årspremien på försäkringen om du INTE Triangelmärker. Så där får man fundera.

Fördelen, och meningen, är att du får loss större delen av livvärdet och kan köpa en ny häst om du vill.

Men nackdelen är att viss veterinärvård i korthet kan bli dyr. De flesta vet ju att en hältutredning med tillhörande ledsprutning kan kosta åtskilliga tusenlappar.

Samtidigt är ju hela meningen med T-märkningen att skydda HÄSTEN från att användas på etts ådant sätt att den ska behöva få ledinflammationer, men det är ju alltid ett vågspel.

Har en känsla av att det ofta är olika benskador. Det finns en häst i stallet som är t-märkt. Hon blev sparkad i hagen som 4-åring och hon var redan då diplomsto så då kunde de väl antagligen lika gärna få ut försäkringspengar och ha henne som avelssto för hon har bra stam...

ok, tack för ett jätte bra svar:bow: Känns som att man kanske skippar märkningen eftersom man då inte kan få räkningarna betalda:crazy: , har haft en del under åren o lär med vår otur få några till.

Någon som vet vilka resevartioner och komplikationer och följder, som försäkringsbolaget (agria) inte betalar på en häst som är t-märkt för ataxi med troligen cns-störning (står i besiktningen för t-märkningen)? Alltså han har på nåt sätt fått en slags nervskada/störning i nervsystemet som unghäst och levt med det i hela livet, framtill 15 års ålder då han t-märktes. Skadan gör att han har svårt med koordinationen, balansen och är lite klumpig. Vänster benpar, speciellt v.fram släpar han, men kan lyfta det ordentligt om det behövs tex över en bom eller kant.

Så vilka reservtioner har han då? Gäller den om han blir halt och det visar sig vara kotledsinflammation eller nåt eller om han vrickar sig?

Den var lurig och är försäkringsbolaget på "dåligt humör" så kan de säkert koppla mkt till den :crazy:

Rent generellt ska man verkligen tänka sig för både en och femton gånger innan man triangelmärker.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik En ridskola tänker börja använda en triangelmärkt häst i verksamheten. Detta mot att hästägaren får gratis uppställning. Vad jag vet är...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 150
Senast: Cambrie
·
Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
916
Senast: Sirap
·
Hästvård Ni som har haft häst som har haft bockhov som små men som rättades till i god tid. Är detta något som påverkat era hästar i vuxen ålder?
Svar
2
· Visningar
292
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 884
Senast: fio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar