Triangelmärkt

L

leva11

Hej vi åkte förra vecka och kollade på en ponny som är 22år och ska användas till sällskap och promenad häst,vi provred och allt gick bra en jätte trevlig ponny.
han är triangelmärkt och ägaren viste inte rimktigt varför han rids tre gånger i veckan ,
I dag fick jag ett mail och det stog att hon hade kollat upp med försäkrings bolaget och dem hadde sakt att han är triangel märkt på grund av kotledsinfamation,han har gått på ridskola i 10år och hos förra ägaren tre år har han ej visat någott.och den nurvarande ägare har haft han i två år och han har ej visat där heller han rids för instruktör en gång i veckan.
Nu blev jag välldigt osäker vi hadde bestämt att jag ska hämta han i morgon och nu vet jag inte alls vad jag ska göra,
Är det någon som har någon synpungt ang detta hur ni skulle ha gjort ??:confused:

Sv: Triangelmärkt

Beror ju på priset på ponnyn. Har själv en triangelmärkt storhäst också p g a kotledsinflamation. Har haft honom i snart tio år utan ett enda återfall. Även han f d ridskolehäst och det var det han inte klarade men som privathäst klarar han sig utan problem.

Vi hade en triangelmärkt ponny på foder i två år. Dottern red honom tre, fyra gånger i veckan. Inga problem. Han är nu över tjugo och fungerar vad jag har hört utmärkt fortfarande. Han hade också haft en massa kotledsinflammationer och andra problem med hältor. Det gäller att vara observant. Märkte dottern att han gick något konstigt ställde vi genast av honom ett par dagar och sedan fungerade det igen. Jag hade hämtat ponnyn och tagit väl vara på honom. Se bara till att inte överanstränga honom så går det nog fortsatt bra.

Vad blev du osäker över? Att lägga ett intresse på en T-märkt häst innebär risk oavsett ålder, nu är hästen också så gammal att i de fall försäkring saknas så går det ej att teckna någon.

Att hästen har T-märkt innebär i princip att man ut försäkrat ridbarheten, således får man ta hänsyn till att man kanske köper sig en häst som inte går att rida på i slutändan.

Ja försäkrings papprerna står det att han ska användas till promenad ridning och ej tävling på grund av kotleds inflamation,som sakt han är gammal och vi ska bara ta det lugnt med han
I dag kom han hem :bump:

Och det jag tror du bör lägga på minnet, kotledsinflammation är en symtom på att något är fel. Det är ett sekundär problem, vilket innebär att grundproblemet finns någon annan stans.

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 039
Senast: fio
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 321
Senast: lirco11
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 502
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 526
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix