Triangelmärkt

eneleh

Trådstartare
Jag har en 17-årig islandshäst som blev triangelmärkt för 1,5 är sedan pga problem med bakknän och armbågar. Vet sa att han kunde funka bra som promenadhäst utan att ha ont. Han fick sen vila på lösdrift i ca 3 mån innan han sattes igång mkt försiktigt. Rids nu 4-5 ggr i veckan lätt ridning. Skritt, en del trav, lite tölt och galopp. Känns helt fräsch och är pigg och glad och jag skulle vilja sätta igång honom mer eftersom han känns så fräsch. Vet dock ej om jag vågar då jag inte vill riskera att han blir halt igen. Vad skulle ni ha gjort? Svårt att säja utan att ha sett hästen, förstås, men vore kul att höra lite.

Sv: Triangelmärkt

Jag skulle ha tagit ut en veterinär igen för att titta på honom, för att vara på den säkra sidan.

Jag har en 17-årig islandshäst som blev triangelmärkt för 1,5 är sedan pga problem med bakknän och armbågar. Vet sa att han kunde funka bra som promenadhäst utan att ha ont. Han fick sen vila på lösdrift i ca 3 mån innan han sattes igång mkt försiktigt. Rids nu 4-5 ggr i veckan lätt ridning. Skritt, en del trav, lite tölt och galopp. Känns helt fräsch och är pigg och glad och jag skulle vilja sätta igång honom mer eftersom han känns så fräsch. Vet dock ej om jag vågar då jag inte vill riskera att han blir halt igen. Vad skulle ni ha gjort? Svårt att säja utan att ha sett hästen, förstås, men vore kul att höra lite.

Det är just detta som gör att T-märkta hästar återkommer till kliniken med sina gamla skador, genom att en ny ägare tror att hästen klarar mer än vad den kanske i själva verket gör.

Ställ dig frågan, varför uppkom problemen från början?

Hejj hejj jag är helt ny här men ville gärna ge min åsikt:) Jag håller fullt med om att låta en veterinär kolla på hästen, och givetvis ska man ta det mycket lungt. Men det finns faktiskt hästar som blir helt återställda, vi har en sådan. Vårt halvblod tävlade 1,50hoppningar men höll inte för det (därav triangelmärkt), när vi sen köpte honom för lättare ridning har han bara gått som en klocka i dag är han 23 år gammal och går ett par jakter varje år (Nu sist hubertusjakten i Danmark 06)och på dem 6 åren vi har haft honom har han alldrig varit halt eller skadad.
Men man ska också veta att det gör inte vilken häst som helst.
Som ryttare ska man känna sin häst så väl att man vet hur mycket den klarar av.
Lycka till;)

ta ut vetrinär o bolla ideer med denna.

en kompis häst blev triangelmärkt som ja jag tror det va fem åring.
Han är idag 25 år gammal o tränat o tävlat hoppning och dressyr på låg nivå hela livet (förut fick man ju tävla lokalt påtriangelmärkta hästar)
han tränades dock mkt högre.

det gäller att vara lyhörd och känna sin häst

Han är idag 25 år gammal o tränat o tävlat hoppning och dressyr på låg nivå hela livet (förut fick man ju tävla lokalt påtriangelmärkta hästar)

Det har aldrig varit ok, fast en del klubbar såg genom fingrarna med det. Nu är reglerna ändrade vilket jag anser är ok, vill man ha en tävlingsbar häst så köper man inte en T-märkt eller så återinlöser man den liversättning som har utbetalats från försäkringsbolaget.

I annat fall får man vackert acceptera svagheterna hos hästen, och nöja sig med den promenadridning som kan presteras.

Det har aldrig varit ok, fast en del klubbar såg genom fingrarna med det. Nu är reglerna ändrade vilket jag anser är ok, vill man ha en tävlingsbar häst så köper man inte en T-märkt eller så återinlöser man den liversättning som har utbetalats från försäkringsbolaget.

I annat fall får man vackert acceptera svagheterna hos hästen, och nöja sig med den promenadridning som kan presteras.

eh. i hela kalmar län har det då alltid varit helt ok.tills regeln ändrades för ett par år sedan.

denna häst har varit en enorm läromästare åt många o jag tycker det va bra att dom fick ut o tävla och lära sig.hästen älskade det.. däremot tycker jag det va rätt att det gällde bara lokal.

hästen hade ju ingen svaghet sen..men som sagt nu funkar det ju inte så längrre.

Och det är ju i sig inget konstigt, eftersom det är ridbarheten man dömer ut. Är då en fd tävlingshäst utdömd pga skada som anses permanent, så är det just ridbarheten som tävlingshäst den är utdömd för.
Det många veterinärer kan intyga om är att alldeles för många T-märkta hästar återkommer med sina gamla skador, därför att de har använts i samma utsträckning som tidigare och som den inte klarade av att hålla för.

Enligt TR har det aldrig varit tillåtet att tävla T-märkta hästar, vissa lokala klubbar tillät att så skedde på små lokala tävlingar.

Och det är ju i sig inget konstigt, eftersom det är ridbarheten man dömer ut. Är då en fd tävlingshäst utdömd pga skada som anses permanent, så är det just ridbarheten som tävlingshäst den är utdömd för.
Det många veterinärer kan intyga om är att alldeles för många T-märkta hästar återkommer med sina gamla skador, därför att de har använts i samma utsträckning som tidigare och som den inte klarade av att hålla för.

Enligt TR har det aldrig varit tillåtet att tävla T-märkta hästar, vissa lokala klubbar tillät att så skedde på små lokala tävlingar.

oki konstigt att alla klubbar häromkring godtog det.. för det finns klubbar häromkring..
men ja e inte jätteinsatt.aldrig haft ngn tmärkt häst o skulle inte våga köpa det heller.

Nu är reglerna ändrade vilket jag anser är ok, vill man ha en tävlingsbar häst så köper man inte en T-märkt eller så återinlöser man den liversättning som har utbetalats från försäkringsbolaget.
Det har jag missat att det har ändrats. Har nyligen köpt ett t-märkt sto som bara blir bättre och kiropraktorn säger att hon blir helt bra. Det blev inget vitt efter fysmärkningen så syns inget. I och för sig så har jag inte råd men intressant att veta om jag skulle vinna på travet och få råd.

Nu pratade vi om TR, enligt FIPO har det aldrig varit tillåtet att tävla eller delta i verksamhet anordnad av SIF med en T-märkt häst.

Först så vill jag säja att han inte var t-märkt när jag köpte honom. Sen så är min avsikt inte att tävla eller träna hårt med den här hästen, utan mer "normal" ridning i skog och på grusvägar. Ska prata med en veterinär och höra vad denna har att säja.

Hejsan! Jag skulle absolut lyssna till min vet. Skadan kan ju återkomma Vid för mycket påfrestning :( Om hästen har fått diagnosen så bör du ta det ganska så lungt i framtiden med hästen. Lycka till!!

Det går väl inte att återinlösa försäkringen? , en T-märkt häst är väl det för livet?det är ju därför man märker den så ingen ska missa det.Så det gäller att verkligen tänka igenom om man har tex en spatthäst, antingen låter man den vila & kolla om glidlederna växer ihop & den aknske går att träna/tävla igen, eller så triangelmärker man hästen & får inte tävla den mer.

Saken med en t-märkt häst är ju att den oftast blir t-märkt för att den inte tål normal ridning.:smirk:

Var försiktig, de är lätt att ta i lite för mkt, när hästen känns så fräch och ren. Men tänk på de skador han faktiskt haft.
Rådgör med en vet först så han ite blir sjuk igen, de är ju så tråkigt.

Saken med en t-märkt häst är ju att den oftast blir t-märkt för att den inte tål normal ridning.:smirk:
Hos hästen jag köpte så hittade de aldrig vad som orsakade hennes symtom. När jag köpte henne så var förhoppningen att hon skulle hålla att lulla runt lite på som sjukgymnstik. Hon hade inte blivit kollad av kiropraktor och det kom en duktig till stallet. Höll på att ramla baklänges när han tittade på stoet och utan jag sagt symtomen så räknade han upp dom och sa att det kommer att ta en stund men kommer att bli helt frisk. Hon hade fel i ryggen (som jag redan var säker på men osäker på exakt vad och vart) och bäckenet.

Trodde inte riktigt honom men efter 2 behandlingar så är det en annan häst. Dock tar vi det lugnt (jag försöker men Tyra har andra ideer :D )

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
719
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 812
Senast: Lavinia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 565
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30