Triangelmärkt häst

B

Brunkulla

Hej Jag undrar lite om triangelmärkta hästar. Får man vara med på clear rounder? Kan man tävla nåt? Går det att få bort en triangelmärkning så man kan tävla låga klasser som lokal?Jag har en triangelmärkt häst som aldrig varit halt, hon är 6år inte ont nånstans, inga skador, pigg och glad. Hon blev triangelmärkt pga kissing spines eller snett kors, vad innebär det? Jag tror att hon blev triangelmärkt pga att ägaren ville ha ut pengar. Har pratat med en veterinär som frysmärker hästar och ahn trodde inte att det hade nån betydelse att hon var triangelmärkt för att tävla. Vad är det för regler, nån som vet? Jag har ägt henne i 6månader och vi rider "normal ridning" och jag har inte märkt nåt på henne. Det vore jättesnällt om ni kunde hjälpa mig med lite info om detta. Tack:)

Sv: Triangelmärkt häst

Och som ägare kan man inte själv välja triangelmärkning,( man kan välja att avstå), det är f-bolaget som beslutar efter veterinärundersökning.

Ok men vad är skillnaden, vad är det för nåt (kissing spines, snett kors)? Jag vet att det är veterinären ihop med försäkringsbolag som bestämmer i sista änden men ägaren kan ju också påverka veterinären i detta i en diskussion givetvis.

Kissing Spines innebär att tornutskotten på bröstkotorna i hästens ryggrad "tryckts ihop" och ligger och pressar mot varandra.
Ett snett kors innebär att hästens bäcken är ligger snett jämfört med resten av kroppen.

Båda är ganska allvarliga.

Du får inte tävla eller träna för tävling. Hästen får heller inte medverka i ridskoleverksamhet godkänd av SvR.

*kl*

Ett snett becken går att korrigera, om det inte är alltför illa.
Min E.T. konstaterade att min hästs becken var aningen snett åt höger, när hon fixat till det (ca 3 behandlingar) gick allt mycket lättare i ridningen. Dock var det lite, är det värre kanske det inte går.

Kissing Spines är vad jag förstått betydligt svårare att fixa till, om det ens går.

När hästen är triangelmärkt har ägaren fått ut pengar för att hästen inte är "brukbar", sas. Detta medför att den inte får tävla eller användas i någon verksamhet inom SvRF.
Är den väl märkt så är den märkt.

När du köpte hästen skulle ägaren upplyst dej om att du inte får träna för tävling eller tävla med hästen. Förre ägaren (om det var den som triangelmärkte, annars den som var ägare när det gjordes) har fått skriva på ett papper att hästen inte får tävlas eller tränas för tävling mer och att detta papper ska följa hästen.

Det är ett brott som är straffbart att tävla och träna hästen för tävling eftersom om hästen kan det så är det bedrägeri mot försäkringsbolaget.

Din veterinär borde vetat om det.

hur kan det vara ett brott och straffbart ???
tillexempel om det inte finns något bevis på att hästen är t-märkt ??
finns ju hästar som inte ha ett märke p sig men det sägs att dom ska vara t-märkt ...

ha sj haft sånt problem med min häst . enlig föra ägaren ska hon vara det , men finns inga bevis på det ...

Det finns (ska finnas) papper på det, mig veterligen.

Det kan säkert räknas som försäkrngsbedrägeri. T-märkningen innebär ju att man får ut halva livbeloppet på försäkringen för att hästen inte går att tävla.

Å andra sidan; köper man en häst som man vet är T-märkt, så tar man väl innan reda på vad det betyder. Köparen har undersökningsplikt, trots allt.

Vad är det för konstig veterinär som du har pratat med. Det verkar ju oerhört konstigt att en veterinär som frysmärker inte ska veta varför. Inte ditt fel men man kan ju faktiskt börja undra.

Jag ångrar absolut inte mitt köp, hon är en underbar häst. Skulle aldrig få för mig att sälja henne. Jag bara undrar lite. Men jag har inte fått med nåt papper som ni skrev om. Hon tävlingstränas inte utan rids normalt som jag skrev och mår jättebra av det. Enligt vet innan jag köpte henne så ska hon kunna få föl, då kan hon väl inte ha snett kors? Hon har varit behandlad som en av er skrev vilket kanske har gjort att det är därför som hon är bra nu.
Har en tanke till. Man triangelmärker sin häst och får ut allt förutom 10000kr och sen får hästen reservationer i försäkringen. Det borde ju inte ha nåt med tävling att göra.:confused: Kan man göra en veterinärbesiktning? Är det ingen som har haft samma tankar som jag eller är jag extremt nyfiken?;)

Har en tanke till. Man triangelmärker sin häst och får ut allt förutom 10000kr och sen får hästen reservationer i försäkringen. Det borde ju inte ha nåt med tävling att göra.:confused: Kan man göra en veterinärbesiktning? Är det ingen som har haft samma tankar som jag eller är jag extremt nyfiken?;)

Man får ut pengarna för att det inte är tillåtet att tävla triangelmärkt häst. Annars skulle man bara få ut vad försäkringen täcker av skadorna och sen få reservationer. Klart att du kan göra en bes. men inget förändras av det.

Ja, hästen kan föla även med snett bäcken.

En t-märkt häst är så pass skadad att den inte håller för tävling eller träning inför tävling. Sen finns det ju även skador som kan bli bättre efter lång tid (år) så då kanske det går att rida hästen lite mer. Varför göra vet.besiktning?

Om jag var du skulle jag ta reda på betydligt mer om t-märkningen. Det är ju ganska avgörande.

Om jag var du skulle jag också kolla upp om det var kissing spines eller ett snett kors. Det kanske vore bra att veta. Men som fjordtokan säger, ta reda på allt som går att ta reda på. Det skulle nog hjälpa dig att förstå om t-märkning och allt.

Liknande trådar

Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 902
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Har en liten fråga! Jag har en triangelmärkt häst, en riktigt fin hopphäst som skulle gått em och lite till!! hon har kissing...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
11 468
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 593
Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 109

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka