triangelmärkning?

S

Sandrizs

I våras gjorde min häst Fiona illa sig i hagen, inte speciellt allvarligt blev bra direkt. Men nu har hon fått en rörelsestörning i vänster bak som synts mer när jag börjar kräva mer vid ridning så vi bestämde oss för att åka till kliniken och kolla upp henne, tänkte att hon kanske hade nån inflammation eller så åsså visar de sig vara mkt värre! Hon har i vänster bakknä pålagringar och flera kraftiga inflammationer, och veterinären tror inte att hon kommer hålla för min träning utan bara för promenadridning. Hon reagerade kraftigt på böjprov på detta ben men även på höger bak satt de kanske är något där också de vet vi inte än, nu är hon behandlad och ska på återbesök om 3 veckor och se om hon blivit nå bättre. men de känns så jobbigt nu för 1 månad sen fick vi ta bort en av våra hästar pga. skada i hagen och nu detta..varför ska ja måsta ha sån otur med hästarna :/

va tycker ni, ska jag triangelmärka henne? men hon är ett 11 årigt stort halvblod och hon gillar inte att bara gå i hagen utan vill vara i "centrum" och bli riden, hon har svårt att känna sig "hemma" på nya ställen och kan bli ganska stressad, hon är lugn och snäll men man märker på hon att hon inte mår bra. Vill inte sälja henne för jag tror inte alltid hon har haft de så bra och nu efter 1 år börjar hon känns sig hemma så jag vill inte att hon ska måsta flytta igen men om ja ska kunna behålla henne så kommer jag inte kunna köpa en häst som jag kan träna med och jag vill inte bara luffsa i skogen utan träna men samtidigt vill jag de bästa för Fiona! :( blev ett långt inlägg men ville få skriva av mig lite..

Sv: triangelmärkning?

Shit också.
Om hon har fin fin stam kanske man kan betäcka? Lite sent, men nöden har ingen lag!

Om hon inte trivs med att vara skogsmulle så är det kanske skäl att låta henne gå bort.

Styrkekramar.

Känner med dig...
Har lite samma problem som dej med min pålla.
För mig är det sista chansen denna gång. Missan har haft kotledsinflammationer i 3 år :eek: fram och tillbaka. Hon genomgick dryga året en atroskopi och har bara gått lungt. Ska nu börja träna hårdare och håller hon inte denna gången så sitter jag i samma sits som du :cry:
Har funderat mycke hur man ska göra
Ibland känns det som det bästa vore att få somna in om de inte trivs som promenad häst, men det är ett mycket tufft beslut...

Massa kramar

tack båda två :) ja känns inte roligt :/hon har väl inte så jätte bra stam, är efter Ico Sun. ibland funderar jag på om ja ska ha henne kvar och ta föl, men då blir de juh satt ja tar föl och om ja köpt en ny då kommer ja helt plötsligt ha tre hästar att ta hand om och då hamnar hon ändå lite i andra hand..jag kan juh ha nån fodervärd till hon men då känner man om dom lessnar efter ett tag ja då måste ja hålla på å byta och hon trivs bäst med bara en ryttare...så funderingar på att låta henne somna in finns men de är ett så himla svårt beslut, men ja ska iaf prata med veterinären nästa gång åsså får vi se hur de går då!

om det varit min häst och utefter hur du beskriver henne så hade jag låtit hästen få somna in om jag inte själv kan behålla som "skrutt häst" om det inte går att få henne smärtfri och klara den ridning du och hästen vill.

att triangelmärka och sälja skulle inte jag se som något bra alternativ. har sett allt för många billiga T-märkta hästar vandra runt och ridas hårdare än vad dom många ggr. klarar av, ofta hos okunniga ryttare som "bara köpt en billig häst" och inte ens märker när hästen är halt eller har ont utan komenterar med att "hästen bara spelar, eller dummar sig". till slut vet ingen varför hästen blev T.märkt från början osv.

undantagen bekräftar visserligen reglen och många får det bra, men det finns inte så bra garantier. en död häst vet inte mer, det är människan som blir "kvar" som "lider"

*kramar om*

precis så känner jag :/ man kan hitta ett bra hem men det är svårt! hade vi pengar hade jag behållit henne men de är frågan om vi har pengar att ha henne kvar om vi köper en ny...detta är verkligen något som ja måste tänka över mkt är så svårt beslut och ska se hur de går på återbesöket! kanske på nått mirakulöst sätt kommer klara ridningen, fast verkar inte så men kanske.. ;)

F*n f*n f*n vad jobbigt, jag känner verkligen med dig. det finns inget värre än när ens bästa vän lider.. :cry:

hade det varit Honey, som skulle bli tokig av att inte få tränas/ridas ordentligt flera dagar i veckan (hon håller på att gå i limningen nu, efter över en månads vila..), hade jag låtit henne somna in. Inte för att jag vill träna/tävla, utan för att hon skulle vantrivas så med det livet.
Kan/vill du inte betäcka henne, och vara utan träningbar häst tills fölis kan ridas in, kanske det är vänligast att nu låta henne få sova den sista vilan? Det skär, sliter, drar, rycker, slår, men för hennes skull är det kanske bäst nu?

tack, känns inte roligt :/ jag vet inte om Fiona skulle bli rastlös på de sättet för hon är ganska lugn i typen men man skulle märka på hon direkt om hon inte fick den rätta motionen...

*kl*
Vi har två hästar som tidigare var aktiva och tränades och tävlades. En valack och ett sto. Om båda sade vi att "de skulle bli galna av att inte få vara igång och träna". Efter ett antal år blev valacken skadad och triangelmärktes. Stoet fick gå in i avelsboxen av flera anledningar.

Båda är lyckligare än någonsin. Stoet lugnade ned sig massor och blev mer harmonisk av att få bli mamma på heltid och valacken är nu glad pensionär sedan tre år tillbaka.

Om stoet har en skada hon kan gå med utan att ha ont hade jag triangelmärkt och eventuellt lånat ut som avelssto beroende på stam, meriter osv.

Hur har det gått för dej??
Jag ska med min pålla till klinik imorgon... då kommer domen :cry:
För min pålla blir det nog avlivning, men det känns j-vligt tufft

Nu har domen kommit, det har inte gått bra :/ vi va på kliniken på återbesök idag och det hon kommer inte att bli bra, veterinären säger att det inte är någon ide att fortsätta behandla satt nu kommer hon att bli utdömd :´( känns för j-vligt jobbigt, har bara haft hon ett år och en mer underbar häst får man leta länge efter :(

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: tara
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 370
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 790
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag vet att man inte ska spekulera men i väntan på veterinärtid kan jag inte göra annat 🫣 Hästen blev i princip blockhalt vänsterbak...
Svar
13
· Visningar
1 201
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka