Triangelmärkning

CoNo

Trådstartare
Alltså, min häst är triangelmärkt.
Finns det ngn chans att tävla inom western på honom? Såsom man gör clr rounder i dressyr och hoppning osv!

Någon som vet?

Sv: Triangelmärkning

Står i WRAS Regelbok 2007 - 2008, sid 17 145 "Följande hästar får ej starta i ridklasser godkända av WRAS:
1: Triangelmärkt häst
2: Sto, dräktigt fr.o.m. femte dräktighetsmånaden
3: Sto med föl, där fölet är yngre än 4 månader (föl får ej medföras till tävlings- och framridningsbana).

Så, svaret är nej när det gäller WRAS-godkänd tävling

Alltså, min häst är triangelmärkt.
Finns det ngn chans att tävla inom western på honom? Såsom man gör clr rounder i dressyr och hoppning osv!

Någon som vet?

Nej, tyvärr så får du inte tävla western med en triangelmärkt häst, inte på någon nivå. Dessutom så får du ju inte tävla clearrounder i hoppning eller dressyr heller! Du får inte tävla i någon gren med en triangelmärkt häst!

Nej, tyvärr så får du inte tävla western med en triangelmärkt häst, inte på någon nivå. Dessutom så får du ju inte tävla clearrounder i hoppning eller dressyr heller! Du får inte tävla i någon gren med en triangelmärkt häst!

Det stämmer inte riktigt.. När det gäller hopp/dressyr clear round så faller det under klubbtävling, och i klubbtävlingar bestämmer i princip den klubben som anordnar tävlingen reglerna, därmed bestämmer klubben också om dom godtar att en T-märkt häst är med.

Det stämmer inte riktigt.. När det gäller hopp/dressyr clear round så faller det under klubbtävling, och i klubbtävlingar bestämmer i princip den klubben som anordnar tävlingen reglerna, därmed bestämmer klubben också om dom godtar att en T-märkt häst är med.

Hm, nja, det där stämmer väl inte heller riktigt? Enligt deras TR så är det såhär:

"I TRI står det i mom 132 punkt 4:

Triangelmärkning
Häst som försäkringsbolag efter 1 januari 1990 har betalat ut delersättning för och som är triangelmärkt, får inte deltagar i inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling eller elittävling"

Men sedan måste man ju också ta hänsyn till vad försäkringsbolaget säger! Triangelmärkningen regleras ju även i deras villkor, och så här står det hos ett av de största bolagen:

"Delersättning: Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den
enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att xxxxx har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med xxxxx. "

Så, nej, tyvärr. Man får inte tävla med en triangelmärkt häst!

Hm, nja, det där stämmer väl inte heller riktigt? Enligt deras TR så är det såhär:

"I TRI står det i mom 132 punkt 4:

Triangelmärkning
Häst som försäkringsbolag efter 1 januari 1990 har betalat ut delersättning för och som är triangelmärkt, får inte deltagar i inbjudningstävling, lokal tävling, regional tävling, nationell tävling eller elittävling"

Du får vara med i klubbtävling om klubben tillåter det när det gäller hopp och dressyr.
Då borde det vara så att om en westernklubb anordnar en egen lite tävling så borde klubben få bestämma. För är det en egen liten tävling bara för medlemmarna (alltså är inte WRAS inblandad i den alls) så är det upp till klubben. Dock har jag inte varit med om att iaf vår klubb haft något liknande någon gång. Inget som skulle kunna tänkas likna den eng. ridningens clear rounder.
Lite luddigt.

Senast ändrad:

Jag har tävlat flera ggr clr round i hoppning, aldrig varit några problem! Clr round är ju en träningstävling och klubbtävlingar får man också vara med i!

Jag har tävlat flera ggr clr round i hoppning, aldrig varit några problem! Clr round är ju en träningstävling och klubbtävlingar får man också vara med i!

Precis. Det är ju upp till klubben att bestämma.
Däremot har jag nog inte varit med om något liknande CL i western.. Alltså tävlingar som inte är godkända av WRAS. Någon blåbärstävling kanske var ett exempel på det förstås.. Jag vet faktiskt inte. Men jag tror inte att det vimlar av dom precis. Men maila och fråga din westernklubb, eller någon annans westernklubb om du inte är medlem i någon än :)

Du får vara med i klubbtävling om klubben tillåter det när det gäller hopp och dressyr.

Men läser du inte det jag skriver? :confused: Det är möjligt att klubbarna tillåter triangelmärkta hästar att tävla, men försäkringsbolagen gör det INTE! Ring och hör med dem själv, jag kan inte tänka mig att de skulle gå med på det!

Men läser du inte det jag skriver? :confused: Det är möjligt att klubbarna tillåter triangelmärkta hästar att tävla, men försäkringsbolagen gör det INTE! Ring och hör med dem själv, jag kan inte tänka mig att de skulle gå med på det!

Jo, för att klubbtävling har inget med TR och göra. Det är kan liknas vid en träning, och en träning får du ju vara med på. Klubbtävling är ingen riktig tävling!

Oh stopp och belägg! Jag läste mycket riktigt inte igenom det du skrev ordentligt!
Ok, man får alltså inte ens träna med en T-märkt häst för försäkringsbolaget? Gäller det alla bolag?
Då måste det ju bli ngn form av bedrägeri om man är med på träning/klubbtävling?

Men alltså.. hur kan klubbarna tillåta detta när inte försäkringsbolaget gör det?
Ursäkta att jag inte läste ordentligt. Får skylla på att jag är trött.

Vill poängtera att jag själv inte har en T-märkt häst.

Senast ändrad:

Jo, för att klubbtävling har inget med TR och göra. Det är kan liknas vid en träning, och en träning får du ju vara med på. Klubbtävling är ingen riktig tävling!

Men herregud! Ska jag behöva lägga in citatet en gång till!? Läs det fetstilta igen!

Kommer ifrån ett av de största försäkringsbolagen:

"Delersättning: Du kan få ersättning med den del av försäkringsbeloppet som överstiger 10 000 kronor även i de fall du inte avlivar hästen, om den
enligt veterinärmedicinsk expertis ur djurskyddssynpunkt kan leva vidare. Du måste i sådana fall, efter det att xxxxx har funnit att skadehändelsen är ersättningsberättigad, triangelmärka hästen. Du måste skriftligen förbinda dig att varken själv använda hästen i träning eller tävling eller tillåta någon annan att göra det. Vid överlåtelse av hästen är du skyldig att informera den nye ägaren om överenskommelsen med xxxxx. "

Klubbtävling är alltså INTE okej! Du får inte tävla, du får inte träna för tävling och ingenting åt det hållet!

Oh lugna ner dej lite.. Och läs mitt inlägg igen.. Ändrade nog samtidigt som du skrev svar.
Jag hade fel och du hade rätt :)

Men hur ställer sej bolagen till att T-märkta hästar faktiskt tränas och tävlas i klubbhoppningar?

FEL, FEL, FEL man får ALDRIG starta en T-mrkt häst. Att klubben gör det för att tjäna en slant är olagligt. Man får under inga omständigheter starta en T-märkt häst. Aldrig.

Oh lugna ner dej lite.. Och läs mitt inlägg igen.. Ändrade nog samtidigt som du skrev svar.
Jag hade fel och du hade rätt :)

Men hur ställer sej bolagen till att T-märkta hästar faktiskt tränas och tävlas i klubbhoppningar?
Kommer dom på dig så räknas det som förskringsbedrägeri. Jag pratade med mitt bolag i fredags nämligen.

:bow:

Kan vi få slut på denna diskussion nu, där folk (inte bara denna tråd alltså) vägrar lyssna!?

När tävlingsarrangörer, oavsett nivå och inriktning, tillåter T-märkta hästar att vara med, gör de fel och oftast för att tjäna pengar! SAMMA SAK gäller träningar!!!
Så tänk efter noga nästa gång (t ex vid köp) - T-märkta hästar får inte delta!

FEL, FEL, FEL man får ALDRIG starta en T-mrkt häst. Att klubben gör det för att tjäna en slant är olagligt. Man får under inga omständigheter starta en T-märkt häst. Aldrig.

Om du läser hela tråden så ser du att jag förstått att man inte får.
Jag ber så hemskt mycket om ursäkt att jag hade fel

Jag har ingen T-märkt häst själv.
Men jag vet ju att dom får starta i klubbtävlingar för vissa klubbar, så då hade jag inte en tanke på försäkringsbolaget. Jag har helt enkelt inte funderat så mycket på det.

Det hela är mycket konstigt tycker jag, men jag tror på er när ni säger att det är försäkringsbedrägeri. Men hur 17 kan vissa klubbar då tillåta detta? Så bestatt i pengar kan man ju inte vara.
Sen kan man ju undra varför man köper/behåller en T-märkt häst om man vill tävla och träna.

Då har jag lärt mej något nytt iaf :) Tyckte det var lite konstigt att man får vara med och tävla på T-märkt häst när jag hörde det första gången, men sen har jag sett det förekomma också så då har jag inte tänkt på att kolla upp det.

Senast ändrad:

:bow:

Kan vi få slut på denna diskussion nu, där folk (inte bara denna tråd alltså) vägrar lyssna!?

Då kan väl du börja med att läsa igenom hela tråden så ser du att jag visst lyssnar! Missade bara det sista hon skrev i ett inlägg. Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag var så trött. :cool:

Andas.
Mitt inlägg var inte riktat mot eller till dig eller ens grundat på dina inlägg.
Spårar du även vad jag svarade på, så ser du att jag svarade på Solafekubs första inlägg, med citatet från försäkringsbolaget, så det var inte riktat nånstans mot dig.

Ok! Nu har jag andats :p

Men hur funkar det här med försäkringsbedrägeri i praktiken?
Alltså, om en person köper en redan T-märkt häst och sedan tävlar den i klubbtävling (eller är med på träningar som man inte heller då får) blir hon skyldig till bedrägeri? Är det möjligt för försäkringsbolaget att genomföra en stämmning?

Hur 17 kan klubbar låta dom tävla? Måste ju vara okunskap? Kan dom bli stämda, eller endast ägaren till hästen?

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
607
Senast: Mli
·
Western Jag köpte en häst för ca 3 veckor sedan som är dressyr riden och går lätt i form. Har alltid velat prova på western och hade en...
Svar
1
· Visningar
1 605
Senast: Nepenthe
·
Mat Hej, jag hoppas detta ligger under rätt rubrik (mat). :) Varje år har min familj tävling kring jul om vem som gör den godaste...
Svar
19
· Visningar
554
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka