Triangelmärkning!

T

Tilda99

Undrar hur man går till väga? Har en häst som aldrig gått igenom besiktning pga hälta. Så nu funderar vi på att triangelmärka henne för att sedan skänka bort henne till någon som verkligen BARA vill ha en sällskaps-/promenadhäst och inte en ridhäst.
Men hur får man henne triangelmärkt?

Sv: Triangelmärkning!

Triangelmärkningen visar ju att någon redan fått ut pengar på försäkringen. Jag tror at du kan vända dig till försäl'kringsbolaget som hjälper till med besiktningen av hästen.

Man kan nog inte T-märka en häst UTAN att det f inns en skada eller så.
'
Varför inte fodervärda ut henne på livstid istället ? Då kan ni ju fortfarande ha bestämmanderätt över henne.

I princip kan man ju låta triangelmärka sin oförsäkrade häst bara för att den inte skall kunna tävlas.
Om hästen är försäkrad måste det finnas en diagnos o ev beh för att försäkringsbolaget skall gå med på utdömning, dvs hästen måste anses färdigbehandlad.
PL

Kontakta en veterinär som undersäker hästen och skriver ett intyg på att den inte går att "bota".
Prata med ditt försäkringsbolag, de kommer att be dig skicka in papperena från veterinären. Försäkringsbolagets veterinär bedömer skadan och undersökningen samt ger ett godkännande eller ej. Om du får OK av försäkringingsbolaget kan du beställa tid med vet igen för triangelmärkning av hästen. När du sedan har ett intyg på märkningen skickas detta till försäkringsbolaget och du får dina pengar. I allmänhet dras 10 000 kr av för en halvblodshäst från försäkringsbeloppet om hästen ska behållas levande (triangelmärkas).

Vad menar du med att man i regel drar 10 000 från ett halvblod? Min häst är bara försäkrad 10 000 kr i den försäkringen som skulle kunna ge ersättning vid triangelmärkning, innebär det alltså att jag inte får några pengar alls?? Hon är visserligen inget halvblod utan fullblod men....

Om hästen har en försäkring av värde men aldrig går igenom en besiktning pga hälta så kommer man inte heller tävla en sådan häst(eller?).

Då förstår jag att man måste tänka ekonomiskt å triangelmärka hästen för att få ut försäkringspengar.
Att bara låna ut denna häst till livstidsfodervärd å behålla en försäkring är helt onödigt då denna häst inte kommer att ha högre penga värde just pga hältan.

Om man ska kunna köpa en annan häst är det lika bra att ta ut försäkringen å kunna lägga de pengarna på annat.(tex satsa på ny häst)
Man kan försäkra om hästen med en begränsad försäkring(högst 10 000 har jag för mig) som gäler med undantag av benet som krånglar.

Jag tror inte man får ngt större problem att triangelmärka hästen i detta fall.

När jag triangelmärkte mitt sto fick jag ut häften av vad hon var försäkrad för. Alltså har du hästen försäkrad för 10 000:- så skulle du få ut 5 000:-. Men detta var 1997, så reglerna kan ju ha ändrats. Vet att det är/varit lite annorlunda med fullblod, det lättaste är att ringa ditt försäkringsbolag och fråga.

På försäkringen skall summan motsvarande destruktionsavgiften finnas kvar, den häst som T-märktes hos oss hade 7500 kvar på försäkringen. Om den regeln gäller i ditt bolag, torde du då få ut 2500 minus självrisken.

Samtidigt är jag en klar motståndare till att T-märka hästen och gör på det sätt du beskriver. Därför att dessa hästar oftast bli ridhästar igen för någon med en mindre plånbok och ingen hjärna, de hamnar i bästa fall hos vetrinär igen för samma skada de blev utdömda för och då med nya smärtor. :cry:

Om hästen har ont av hältan å vara halt hela tiden skulle jag ta bort den men om det är en böjprovsreaktion tex så behöver det ju inte betyda att hästen faktiskt är halt.
Det är säkert olika på alla försäkringar men på mina försäkringar får man ut det som överstiger 10 000kr.Alltså får man inte ut ngt ifall hästen bara är försäkrad för 10 000kr...

Triangel märkning av hästar betyder inte att de är slakt färdiga, det kan även vara så att hästen tex inte kan tävla på den nivån den är avsedd för å då räknas den som obrukbar för den ägaren medan den hade kunnat tävla lägre klasser tex.

Ha! Detta var ju väntat!

Är ju ganska typiskt många här på Buke, varför jag undvikit att skriva här på länge. Men nej då, jag ska inte få utbrott på er här, ska bara förklara vissa saker!
Ni som säger att jag borde ta bort hästen istället och inte triangelmärka, har ni ens träffat hästen i fråga??? Nej just det!

Detta är en MYCKET välmående och glad häst, positiv och mycket social. Hon promenadrids flera gånger i veckan och är alltid lika glad och framåt under ridturerna. Pigg och framåt.
Visst, hoppa på mig nu va?! Hur kan jag veta det då? Tja, hur kan NI veta att ERA hästar mår bra?
Tilda är sprallig, busig och lekfull i hagen, precis som vilken annan frisk häst som helst.

Men jo då, jag har faktiskt funderat på avlivning, även JAG har känslor och vill inte att en häst ska få lida bara på grund av mitt ego. Men jag har diskuterat detta med en mycket kunnig veterinär, som är specialicerad på hästar och han avrådde direkt. Han förklarade att hästar med strålbenshälta INTE har ständig värk utan bara behöver ridas och hanteras på rätt sätt, ha specialle skor möjligen osv. Allt detta har vi redan tänkt på. Och jag tror honom, för tittar jag på min tös ser jag ju hur bra hon mår. Han förklarade också att hästar med denna typ av hälta håller väldigt länge utan att må dåligt av det och eftersom Tilda bara är 5 år vore det dumt att beröva henne ett bra liv!
Jag VET att det finns hästar som mår betydligt sämre än min häst!

Om jag triangekmärker henne eller inte är ju mitt val, inte erat. Men i så fall kan jag i alla fall hindra att hon tävlas i framtiden. Och att hon skulle komma till någon oseriös bara för det tvivlar jag starkt på. ALLA människor som håller på med hästar har de inte bara för att träna och tävla! Det finns många som tröttnat på den delen, elelr kanske rent av aldrig varit intresserade av det, som mycket hellre uppskattar en häst som är som min. En sann vän som bara kan promenadridas.

Varför jag vill skänka bort henne beror inte på att jag själv tänker skaffa en ny häst för att Tilda inte duger. Jag har helt enkelt inte råd eller tid med henne längre, hon är redan nu ute på foder. Jag ska ha mitt första barn nu i december och kommer ha nog med det.
Så är det!

Men för guds skull, tänk på vad ni skriver. Nu är inte jag den som tar åt mig och låter mig tryckas ner av era kommentarer som inte grundar sig på något annat än vilda gissningar på vad ni TROR om min hästs hälsa, men det kunde ha vart så!

Sv: Ha! Detta var ju väntat!

Först:
Triangelmärker gör man för att kunna få ut EN DEL av ett kanske högt försäkringsbelopp utan att behöva avliva hästen. Triangelmärkningen är försäkringsbolagets sätt att förvissa sig om att samma häst inte kan omförsäkras i annat namn för ett högt belopp och att man sen kan döma ut samma häst igen och få ännu mer pengar.
Lite olika hos olika bolag hur mycket man får ut från försäkringen, hos agria får man ut den del av försäkringsbeloppet (fullständig försäkring) som överstiger 10000 kr. Är din häst bara försäkrad för detta belopp så vinner du ju ingenting på att låta märka henne.

Sen måste jag säja att jag är förundrad över din veterinärs uttalande om strålbenshästar. För de erfarenheter och kunskaper jag lyckats komma över när det gäller dessa hästar är att de SÄLLAN fungerar som ridhästar och att de dessutom ofta far illa av att ens gå i hagen och skrota. Och de blir oftast sämre med tiden, vad man än gör.
Men det är ju lätt att lyssna på den veterinär som säjer det man helst vill höra, även om det finns trettioelva andra veterinärer som säjer nåt annat... ;)

När jag gick hovslagarutbildningen fick vi se en videofilm om strålbenshältehästar och skoningen av dessa. En häst visades som typexempel och meningen var nog att man skulle få se hur bra hästen mådde av de beslag den fick (äggskor). Fast hästen rörde sig allt annat än fräscht... :( Den var riktigt knackig i gången även efter skoningen.

Vore jag i dina skor så hade jag nog lånat ut hästen till en fodervärd på de premisser du nämner för att skänka bort den. Då har DU fortfarande beslutsrätten om hästen blir sämre och kan DÅ fatta det beslut du tycker är rätt.
(Fast "i dina skor" är kanske fel ordval i detta sammanhang, för JAG hade nog inte brytt mig om att behålla hästen alls eftersom jag vet hur strålbenshältehästar har det... )

Jag har faktiskt inte skrivit att du ska ta bort hästen.Att triangelmärka hästen å ge bort den tycker jag är ett utmärkt alternativ.Skulle själv kunna göra det om jag stod inför det beslutet.
Jag skrev att bara för att hästen är halt på böjprovet behöver det inte betyda att hästen är halt på riktigt.
Det finns även hästar som markerar, har rörelse störningar å inte alls har ont eller är skadade som triangelmärks.
Hoppas det var ur världen nu.

Lugnt!

Kan erkänna att jag förhastade mig aningen där! Läste nog inte riktigt ordentligt! :o
Det är många som sagt just så som jag trodde du menade först, att man inte ens ska tänka på annat utan att det bara är avlivning som gäller. Har tom fått mail om vilken djurplågare jag är osv. Inte ett dugg kul!
Men jag ber om ursäkt till dig i alla fall! Och så kan jag svara att jo då, det syns vid böjprov och vid longering men inte annars. Därför håller jag med dig så klart om att det är fel att at bort henne!

Ni som säger att jag borde ta bort hästen istället och inte triangelmärka, har ni ens träffat hästen i fråga??? Nej just det!

Nej just din häst har vi ju inte träffat, för egen del kan jag svara så här. Jag har dock träffat andra hästar i samma sits, och de mådde allt annat än bra efter att ha bytt ägare x antal gånger och efter att ha förväntats fungera som vilken annan ridhäst som helst.

Jag tycker att du kan behålla henne T-märkt för egen del, men inte skänka bort för då riskerar man bara att utsätta hästen för detta.

Ja kunde jag skulle jag mer än gärna behålla henne. Men tyvärr kan jag inte det eftersom jag ska ha barn nu i december. Kommer inte ha den tiden som krävs. För även om hon inte kan ridas lika mycket som andra hästar är hon fortfarande lika tidskrävande. Hon är just nu på foder och har varit det sedan maj.
Ja det är möjligt att de hästar du träffat inte mått bra, men Tilda mår bra i alla fall.
Hon har inte bytit ägare ofta utan jag köpte henne direkt av uppfödaren och sedan har hon som sagt varit på foder sen maj där det var tänkt att hon skulle stanna, men det går tyvärr inte då min fodervärd blivit av med sin medryttare och inte längre heller har så mycket tid som det krävs.
Nu kommer hon troligen att få ett nytt hem och jag tror det kommer bli långvarigt. Jag har varit rak hela tiden och talat om exakt hur det är, så tjejen som köper henne vet redan hur det ligger till och hur hon kan rida henne osv.

Det är bra, men vad händer om hästen måste byta ägaren igen, och igen, och igen. Hästar som är T-märkta brukar så ägaren plötsligt tappa intresset för, eller så märker dom hästens begränsning och säljer den vidare. Här verkar många glömma bort att hästen är utdömd och ridbarheten är borta, det är här hästen börjar må dåligt när det börjar känna av sina skador igen pga påfrestningar som de inte borde bli utsatta för.

Men jag säger som någon skrev tidigare, försök att ordna med en fodervärd samt ha full koll på hästen. Kontroll över att man inte använder den på ett sätt som strider mot ditt eget tänkande, samt ut efter hästens förmåga. Vid en försäljning eller att du skänker bort hästen, försvinner den möjligheten för dig oavsett vad du skriver i papperet. På foder kan man återta hästen vid minsta tecken på att kontraktet bryts.

Folksam fungerar som Agria, dvs de behåller schablonmässigt 10 000 kr i "liv-värde" (undantag finns alltså). Är hästen försäkrad för 10 000 kr finns alltså ingen ekonomisk vinst i en triangelmärkning (dock i avlivning om man vill göra det).
Jag har förstått det som att halvblodshästar (antar att det är likadant för xx) aldrig räknas ned i värde, dock kan de värderas upp om det t ex är ett sto med väldigt högt avelsvärde (pga stam eller meriter).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 070
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 548
Senast: mars
·
Hästmänniskan Efter många månader av hästletande så hittade jag äntligen hästen med stort H. Men, under besiktning han var halt på böjt spår i trav i...
2
Svar
27
· Visningar
4 146
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka