Sv: Triangelmärkning och djurskydd - kontroll funktion?
Ja...misstänker att det kan variera. När jag fick min förra häst utdömd baserades det på graden hälta och graden av pålagringar i första hand. Sen frågade veterinären om hästen fungerade som haghäst/promenadhäst utan ansträngning åt nåt håll och hade jag sagt ja där kanske det gått vägen med triangelmärkning men hästen ifråga blev arg och frustrerad av att inte få jobba och då dömdes han ut rakt av. Veterinären tog inte beslutet själv heller utan kallade in de andra veterinärerna för bedömning av bilder och hälta. Sen skrev dom intyget som dom skickade direkt till f-bolaget som sen sa ok till avlivning.
Fast en utdömning är ju en utdömning? Jag förstår inte hur du menar med 'då dömdes han ut rakt av'?
Min arabherre blev ju utdömd, ridbarheten var somd et så fint heter permanent nedsatt. När han dömdes ut var läget så att det bedömdes att han skulle klara att gå i hage som vanligt, och ridas rakt fram i skogen i skritt och trav.
Jag var helt inne på att ta bort, då han ditintills i livet varit som den du beskriver - blivit frustrerad och deppig av att inte arbeta, även på sommarbete. Veterinären tyckte lite 'fint' att han tyckte det var 'synd på en så fin häst', men tillade att det är min häst, jag känner den bäst, och oavsett mitt beslut.
Men oavsett om man ska/vill T-märka eller ej, så är ju utdömningen densamma. Jag fick mitt livskadeintyg, och veterinären hade kryssat för 'hel ersättning', och i övrigt så det som kunde utläsas av intyget var att hästen hade en skelettdefekt och ett års behandlingar, operation, vila, etc hade inte gett någon skillnad, och hästen hade en initial rörelsestörning på det aktuella benet, som var värre i högre gångarter, och värre på böjt spår än rakt. Rörelsestörningen var konstant och hade varken förvärrats eller förbättrats av behandlingar, operation etc. På böjprov hade hästen en ca engradig hälta, som inte heller den varken förvärrats eller förbättras. Dock så när hästen sattes i träning, ökade hältan.
Prognosen för överlevnad god, framtida brukbarhet var satt till ingen.
Jag hade som sagt tänkt ta bort, och hade inte haft problem med det, 'bara' kryssa i rutan hel ersättning. Dock ville jag ge honom en sista sommar, veterinären skulle dock sluta och tyckte att jag ju kunde komma in i höst och få ett nytt intyg bara, men jag valde att T-märka honom där och då, för att slippa riskera att behöva dra igång en ny kliniksejour. (Det var ju ganska frustrerande då hältan var såpass liten, och jag var rätt att en ny, entusiastisk och förhoppningsfull veterinär skulle vilja göra ett nytt försök och hästen behöva genomgå hela cirkusen igen).
Nu visade sig hästen förvånansvärt nog tycka livet som halvpensionär var helt okej, och med tiden förvånade han alla med att klara mer än prognosen. Dock tålde han aldrig regelrätt träning ens på LC-nivå, då rasade allt. Men med extremt avvägd träning på hans nivå, och en rad andra insatser så blev det en solskenshistoria med fyra fina bonusår.
Men utdömningen är ju alltid en utdömning, och det är djurägarens kryss som avgöra om bolaget ska ta ställning till en avlivning eller en T-märkning?