Triangelmärkning och djurskydd - kontroll funktion?

mackan

Trådstartare
När det gäller triangelmärkning av utdömd häst. Finns det ngt djurskydd som "reglerar" i vilket skick en utdömd häst forfarande anses "ok" att triangelmärka?
dvs finns det ngn kontroll funktion som reglerar en hästägares beslut att triangelmärka istället för att avliva hästen - i fråga om i hur dåligt skick hästen får vara? Hoppas ngn förstår min fråga.

Sv: Triangelmärkning och djurskydd - kontroll funktion?

Vad jag har förstått så ska hästen kunna leva som vanligt men den håller kanske inte för träning eller tävling längre. Om den är så dålig att den inte ens kan gå i hagen och må bra så finns det väl förhoppningsvis ingen vet. som rekomenderar triangelmärkning till försäkringsbolaget.
Det är ju försäkringsbolaget i samråd med veterinären som tar beslut om triangelmärkning eller ej.

Vad jag har förstått så ska hästen kunna leva som vanligt men den håller kanske inte för träning eller tävling längre. Om den är så dålig att den inte ens kan gå i hagen och må bra så finns det väl förhoppningsvis ingen vet. som rekomenderar triangelmärkning till försäkringsbolaget.
Det är ju försäkringsbolaget i samråd med veterinären som tar beslut om triangelmärkning eller ej.

så om hästen varit utdömd sen 6 månader tillbaks men ägaren behållt den och nu bestämmer sig så pass mkt senare för att triangelmärka? Innebär det då att en veterinär måste komma ut och besikta hästens skick för att det skall vara okej att triangelmärka den?

det är väl upp till försäkringssällskapet, om dom nöjer sig med gammla papprena eller vill ha ny besktning.

När min häst blev utdömd så bestämde jag och veterinären att hon skulle tas bort. Papper skickades in av mej och vet. Fick tillbaka ett godkännande från bolaget och ett intyg som skulle fyllas i att hästen var avlivad. Detta papper skulle vara tillbaka till bolaget inom en månad.
Alltså, vad jag förstår så skulle hästen vara avlivad inom en månad för att jag skulle få ersättningen.
Fast iofs kankse det räckt med att prata med bolaget om jag ångrat mej och vill t-märka?

Intressant det där... Nästan sugen på att ringa och fråga.

så om hästen varit utdömd sen 6 månader tillbaks men ägaren behållt den och nu bestämmer sig så pass mkt senare för att triangelmärka? Innebär det då att en veterinär måste komma ut och besikta hästens skick för att det skall vara okej att triangelmärka den?

Ja, då kräver de nytt intag. En månad gäller intyget i de stora bolagen iaf, sen kräver de nytt.

I övrigt ang kontroll så det som krävs är att intygsskrivande vet anser prognosen för överlevande är god, och att hästen inte far illa så det blir i strid med djurskyddslagstiftningen av att leva vidare. Och att bolagets veterinär instämmer. Nånstans har jag hört att upp till en grad hälta anser de som okej, men tror inte det är någon regel egentligen, utan möjligen just det bolagets veterinärs egen uppfattning.

Senast ändrad:

Ja, då kräver de nytt intag. En månad gäller intyget i de stora bolagen iaf, sen kräver de nytt.

I övrigt ang kontroll så det som krävs är att intygsskrivande vet anser prognosen för överlevande är god, och att hästen inte far illa så det blir i strid med djurskyddslagstiftningen av att leva vidare. Och att bolagets veterinär instämmer. Nånstans har jag hört att upp till en grad hälta anser de som okej, men tror inte det är någon regel egentligen, utan möjligen just det bolagets veterinärs egen uppfattning.

Okej, tack. Det var ett positivt besked.

Ja...misstänker att det kan variera. När jag fick min förra häst utdömd baserades det på graden hälta och graden av pålagringar i första hand. Sen frågade veterinären om hästen fungerade som haghäst/promenadhäst utan ansträngning åt nåt håll och hade jag sagt ja där kanske det gått vägen med triangelmärkning men hästen ifråga blev arg och frustrerad av att inte få jobba och då dömdes han ut rakt av. Veterinären tog inte beslutet själv heller utan kallade in de andra veterinärerna för bedömning av bilder och hälta. Sen skrev dom intyget som dom skickade direkt till f-bolaget som sen sa ok till avlivning.

Ja...misstänker att det kan variera. När jag fick min förra häst utdömd baserades det på graden hälta och graden av pålagringar i första hand. Sen frågade veterinären om hästen fungerade som haghäst/promenadhäst utan ansträngning åt nåt håll och hade jag sagt ja där kanske det gått vägen med triangelmärkning men hästen ifråga blev arg och frustrerad av att inte få jobba och då dömdes han ut rakt av. Veterinären tog inte beslutet själv heller utan kallade in de andra veterinärerna för bedömning av bilder och hälta. Sen skrev dom intyget som dom skickade direkt till f-bolaget som sen sa ok till avlivning.

Fast en utdömning är ju en utdömning? Jag förstår inte hur du menar med 'då dömdes han ut rakt av'?

Min arabherre blev ju utdömd, ridbarheten var somd et så fint heter permanent nedsatt. När han dömdes ut var läget så att det bedömdes att han skulle klara att gå i hage som vanligt, och ridas rakt fram i skogen i skritt och trav.

Jag var helt inne på att ta bort, då han ditintills i livet varit som den du beskriver - blivit frustrerad och deppig av att inte arbeta, även på sommarbete. Veterinären tyckte lite 'fint' att han tyckte det var 'synd på en så fin häst', men tillade att det är min häst, jag känner den bäst, och oavsett mitt beslut.

Men oavsett om man ska/vill T-märka eller ej, så är ju utdömningen densamma. Jag fick mitt livskadeintyg, och veterinären hade kryssat för 'hel ersättning', och i övrigt så det som kunde utläsas av intyget var att hästen hade en skelettdefekt och ett års behandlingar, operation, vila, etc hade inte gett någon skillnad, och hästen hade en initial rörelsestörning på det aktuella benet, som var värre i högre gångarter, och värre på böjt spår än rakt. Rörelsestörningen var konstant och hade varken förvärrats eller förbättrats av behandlingar, operation etc. På böjprov hade hästen en ca engradig hälta, som inte heller den varken förvärrats eller förbättras. Dock så när hästen sattes i träning, ökade hältan.

Prognosen för överlevnad god, framtida brukbarhet var satt till ingen.

Jag hade som sagt tänkt ta bort, och hade inte haft problem med det, 'bara' kryssa i rutan hel ersättning. Dock ville jag ge honom en sista sommar, veterinären skulle dock sluta och tyckte att jag ju kunde komma in i höst och få ett nytt intyg bara, men jag valde att T-märka honom där och då, för att slippa riskera att behöva dra igång en ny kliniksejour. (Det var ju ganska frustrerande då hältan var såpass liten, och jag var rätt att en ny, entusiastisk och förhoppningsfull veterinär skulle vilja göra ett nytt försök och hästen behöva genomgå hela cirkusen igen).

Nu visade sig hästen förvånansvärt nog tycka livet som halvpensionär var helt okej, och med tiden förvånade han alla med att klara mer än prognosen. Dock tålde han aldrig regelrätt träning ens på LC-nivå, då rasade allt. Men med extremt avvägd träning på hans nivå, och en rad andra insatser så blev det en solskenshistoria med fyra fina bonusår.

Men utdömningen är ju alltid en utdömning, och det är djurägarens kryss som avgöra om bolaget ska ta ställning till en avlivning eller en T-märkning?

Veterinärens bedömning var att han inte, under några omständigheter, kunde arbeta...men, om hans humör varit gott kunde han kanske funkat som haghäst alt.skritta lugnt i skogenhäst=triangelmärkning...men, då hans humör inte tillät det bedömdes det att han skulle avlivas. Både vet och jag anade att han levde under smärta även om han mörkade det så gott han kunde...

KL

ladies, kan vi hålla oss till ämnet please : )
dvs frågan om vilket reglemente som gäller om man inte fullföljer utdömningen via avlivning, alternativt t-märker i samband med utdömningen utan avvaktar i limbo en mycket lång tid och sen bestämmer sig att man vill t-märka.

Vad det gäller utdömningen hos veterinär, med försäkringsbolag inkopplade så gäller ju gängse ordning för att få ut ev. ersättning. Om man inte följer en rekommenderad avlivning ser jag bara att det är djurskyddet som måste träda in och då krävs ofta en anmälan i saken först.

En bekants ponny hade ständigt återkommande fång och till slut svarade han inte på medicineringen och veterinären gjorde fullkomligt klart för ägaren att om hästen inte svarat på 24 timmar skulle hästen avlivas av djurskyddsskäl, annars skulle det bli ett djurskyddsärende av det. Veterinären följde upp det ärendet personligen. Sen finns det säkert dom som säger vad som ska göras men som inte följer upp det...

Känner t.ex. en person som köpte en varmblodsvalack som redan var utdömd p.g.a. spatt men som inte triangelmärkts. Hon red honom tufft några år, hästen mörkade smärtan men det syntes tydligt att han hade problem i t.ex. galopp. Hästen var mycket orolig, känslig och ofta rädd för det mesta...efter en hårdträning i hoppning kunde hästen inte gå och nya plåtar togs och veterinären blev chockad...ben mot ben, fanns inget som skyddade mellan. Då kröp det fram från ägaren att hästen egentligen varit utdömd tidigare:eek:...vad veterinären sa ska jag inte återge här:cool:...men hästen avlivades mycket kort därefter. Jag körde den dit... Så, här var det en som inte följt rekommendationer men som inte fått några påbackningar av det...

Senast ändrad:

KL

ladies, kan vi hålla oss till ämnet please : )
dvs frågan om vilket reglemente som gäller om man inte fullföljer utdömningen via avlivning, alternativt t-märker i samband med utdömningen utan avvaktar i limbo en mycket lång tid och sen bestämmer sig att man vill t-märka.

Det har ju klargjorts?

Om hästen är utdömd men det inte är ett djurskyddsärende, så står det ägaren fritt att kasta pappret i sopkorgen. Så länge hästen inte är i ett sådant skick att det är i strid med djurskyddet händer ingenting.

Dvs man kan avvakta bäst man vill. Man kan strunta i att skicka in en utdömning om man vill, och man kan sålänge pappret inte är inskickat ändra sig och välja att prova behandla igen om man vill. Eller prova vila hästen. Eller vad sjutton man nu kan tänkas ha för plan.

Det är ingen skillnad där jmf med en oförsäkrad häst. Sålänge den tas om hand och är i sådant skick att det inte bryter mot djurskyddsförordningen så är det sak samma vad ägaren vill göra. Vad som händer om man bryter mot djurskyddsförordningen är ju lika oavsett om hästen är utdömd eller ej.

Själv t-märkning/livskadedelen är bara en försäkringsteknisk grej. Väljer man att 'avvakta i limbo under lång tid och sen vill T-märka' får man helt enkelt ta ut/åka till veterinär igen, och få ett nytt intyg, vilket är en ren teknikalitet om behandlande veterinär anlitas och skadan/sjukdomen är likadan.

Tack. (både P och A) Det är runt relaterat ämne jag frågar. Hästen är utdömd och dess skick är dåligt, och det har gått nästan ett år sen utdömningen. Nu pratar ägarna om att t-märka hästen. Jag undrade då ang. reglementet, och det är en positivt svar att som sagt, att en ny bedömning måste göras av hästens skick.
i detta fallet gjordes utdömning på klinik mkt långt bort på helt annan ort, så jag tvivlar på att det blir samma behandlande veterinär som gör utlåtandet ang. t-märkning till f-bolaget.

Mm, det blir ingen T-märkning utan att en veterinär sett den. Jag antar att du anser att hästen är i så dåligt skick att den borde tagits bort, och hoppas att en veterinär ska tycka detsamma?

Om den är i dåligt skick/lider såpass att det går stick i stäv med djurskyddet så ska de ju ha anlitat veterinär 'redan', och då kan ju ett litet samtal till kommunens djurskyddsinspektör skynda på saker och ting om det dröjer med det där triangelmärkningsveterinärbesöket? För det låter ju som om det ändå är ganska vagt från ägarnas sida, att de 'funderar lite löst' på T-märkning?

Mm, det blir ingen T-märkning utan att en veterinär sett den. Jag antar att du anser att hästen är i så dåligt skick att den borde tagits bort, och hoppas att en veterinär ska tycka detsamma?

Om den är i dåligt skick/lider såpass att det går stick i stäv med djurskyddet så ska de ju ha anlitat veterinär 'redan', och då kan ju ett litet samtal till kommunens djurskyddsinspektör skynda på saker och ting om det dröjer med det där triangelmärkningsveterinärbesöket? För det låter ju som om det ändå är ganska vagt från ägarnas sida, att de 'funderar lite löst' på T-märkning?

Nja det handlar om orutinerade ägare, som vill mycket väl men som nog inte ser det andra ser. Hästen i fråga är utdömd för svår atros med pålagringar den har under det senaste året svullnat så mkt i bakbenen att man inte ser övergången mellan kota och hov, utan hela benen från kota ner till hoven ser ut som jämntjocka "tassar". Den är även kraftigt halt i fri skritt, hältan förefaller sitta ganska runt om, men kommer ju ursprungligen från bak. Den rids även skritt promenader. I övrigt är den i gott hull och tas väl omhand.
eftersom t-märkning nu kommit på tapeten och jag inte hade koll på hur det fungerar i ett sånt här fall så frågade jag, just då jag har svårt att se att en veterinär, om denne såg den, inte skulle reagera, men jag visste inte om nytt intyg eller annat krävdes.

Senast ändrad:

Veterinärens bedömning var att han inte, under några omständigheter, kunde arbeta...men, om hans humör varit gott kunde han kanske funkat som haghäst alt.skritta lugnt i skogenhäst=triangelmärkning...men, då hans humör inte tillät det bedömdes det att han skulle avlivas. Både vet och jag anade att han levde under smärta även om han mörkade det så gott han kunde...

Ja, men då är det väl inget konstigt med det? Utdömningen är ju den samma, i allafall åt det hållet, om du är med på hur jag menar. Alltså: En häst som är så dålig att man kan få triangelmärka får man oxå alltid utdömd till att ta bort. Det är djurägarens val att ha kvar hästen triangelmärkt i stället för att ta bort den, förytsatt att hästen inte bedöms må dåligt av ett liv som haghäst etc. Vet kan vägra skriva intyg för detta oxå om hästen är i allt för dåligt skick, och ¨å är läget omvänt. Alltså OK att T- märka= alltid OK att avliva. OK att avliva= inte säkert OK att T- märka- det beror på hur dålig hästen är. Men man kan aldrig bli tvingad av bolaget att T- märka i stället för att avliva, och då bli ´tvungen att ha sin obrukbara häst kvar.

När jag T- märkte mitt sto för ganska många år sedna sade vet MAX 2 gr hälta rakt ut. Mycket, tycker jag, men ändå. Min var 0.5 grad halt rakt ut o 1 på böjt spår.

Usch! Som tur är behöver de ju nytt intyg nu. Hoppas vet säger NEJ till att T- märk o skriver på intyget att hästen BÖR avlivas...

Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 536
Senast: mars
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
31 344
Skola & Jobb Idag insåg jag att det här inte är hållbart längre. Jag gillar mitt jobb, mina kollegor och är duktig på det jag gör. Tyvärr finns det...
Svar
15
· Visningar
2 048
Senast: _Taggis_
·
Foder & Strö Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
8 371
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar