Triangelmärker man i andra länder?

Fibusen

Trådstartare
Anledningen till att jag undrar är att jag hittade en annons på en häst som inte står i Sverige,och det ser ut som om den är triangelmärkt.. Står dock inget alls om det,utan den annonseras som fälttävlanshäst.

Funderade då om man triangelmärker i utlandet,eller om det är något annat märke hästen har just där.

Sv: Triangelmärker man i andra länder?

i Finland gör man det inte.
Jag tycker ide`n är bra.
Släng in ett foto på en triangelmärkt häst, så jag ser hur det ser ut!:o

Synns olika mycket på olika hästar,min förra syntes det tydligt på dock:

25404_1382716482167_6748238_n.jpg

När jag på 90-talet jobbade på Irland var det en svensk familj som hade tagit med sig en häst som var triangelmärkt. Irländarna undrade vad det var för märkning. Hästen tävlades ganska framgångsrikt i dressyr.

KL

Måste fråga, alltså vad betyder det om en häst är triangelmärkt? :) (som ovan skrivits har vi det inte i Finland, hörde om det första gången här på Buke men har aldrig fattat vad det betyder...:p)

En häst som är triangelmärkt är ev utförsäkrad pga permanent skada som på något vis inte kommer att läka ut helt, även rörelsestörningar tex. I det stora hela handlar det mest om försäkringar men också för att skydda individen mot ev lidande.

En triangelmärkt häst får inte tävla/tränas hårt utan är märkt för att visa att den lämpar sig enbart till lättare träning pga skadan/åkomman.

- Man skulle kunna jämföra det med en människa som går i förtidspension pga skada eller sjukdom.

Det hästen triangelmärks för blir också reserverat i försäkringen.

Ifall man ändå tävlar hästen kan man bli återbetalningskyldig till försäkringsbolag bland annat om man tagit emot ersättning.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 408
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 488
Senast: hastflicka
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 063
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
13
· Visningar
1 335

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka