Trevliga namn på w, finns det?

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Jag är halv-kelt och har rötter från Irland på nära håll.

Vi valde namnet William till sonen efter en kär Irlänsk släktning, visste inte att det då var ett trendnamn, kan ärligt säga att jag inte forskat särkilt mycket i banrnamn innan jag hade min son. Nu har man ju dock läst en del. Jag har en bortgången kusin som hette Danjel, men de namnet fick min bror, fast med svenskstavning för att göra det lättare för honom i livet som svensk (Daniel). Annars hade det känts bra att välja det namnet!

Då funderar jag på om vi ska spinna vidare på W som begynnelsebokstav, men fins det några trevlig namn på W, framför allt om det blir en tjej, WENDY är ju kanske inte så kul.... Walborg-kanske inte..

Låser vi oss för mycket om vi väljer W, tycker ni?
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wilma :love: Det är jätte fint till en liten flicka tycker jag.

Viktor eller Vincent är fina pojknamn!!!
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Vet faktiskt ingen som heter Wilma,men du kan nog ha rätt att det är vanligt! Men det är fint!
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Grannen döpte sin son till Wilde så då kan man ju välja Wilda....

Wanja, Wibeke, Wanna, Weronica, Wera, Wilja, Wennie


Gira
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wilma & Wilda är fina tycker jag...

Wanda, Wera, Wendela, Wilhelmina, Wivianne, Wivi, Weronica...
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Det svåra med W och tjejnamn är att de allra flesta egentligen stavas med vanligt enkel-V.

William stavar de flesta ju automatiskt med W.

Men en tjej med ett W-namn skulle alltid få presentera sig som tex "Wera, med dubbel-v "


Det enda namn jag kommer på som är vanligare med w-stavning är supertrendnamnet Wilma som hållit sig på 10-i-topp sedan Skärgårdsdoktorns TV-debut. Men det är modevarianten och inte den ursprungliga som kommer av Vilhelmina.

Den största nackdelen med ett så vanligt namn är att man kan räkna med flera i varje klass etc.

Är bokstaven så viktig ? Kan du inte istället hitta något annat på ursprungstemat, med keltisk/irländsk touch ?
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Kan Wilhelm vara ett alternativ till William? Min farfar hette Georg Wilhelm Alexander och jag tyckte det lät så pampigt.
Jag håller med silverkedjans resonemang (som alltid när det gäller namn:p ) angående att w inte känns naturligt i de flesta v-namn, ovanstående namn undantaget.
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wilhelm är jättefint och Wilmer med. På flicksidan vet i tusan, kan inte hitta något egentligen. Det är som ni säger, många namn fungerar bättre med V. I min familj finns ingen bokstavstradition, men det finns i sambons. Tre syskon, alla med samma begynnelsebokstav. Dessa tre syskon har sedan fått barn och fortsatt traditionen. Sambon tycker att det är kul, men inte livsviktigt, hoppas jag..... :crazy:

Vilhemlmina var ju ganska sött, men känns långt och lite krångligt för ett litet barn.
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wictoria/Wiktoria är ju dessutom lite irländskt/brittiskt om man tittar bakåt i historien finns ju i flera kungligheters namntavla tex.

Annars tycker jag att Wendy som du skrev i början är jättefint!!
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Jag jag jobbade med ett syskonpar som hette Vincent och Valerie.
Men det går väl lika bra med W istället för V
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wesfiye kanske...

Annars tycker jag som några andra har skrivit att Wilma är superfint namn :)
Har någon sagt Wendela?
Wirginia, Wiwianne, Wanda...

Hade själv Wilma och Wilhelmina som förslag till min dotter med W, men så blev inte fallet....
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Vilhemlmina var ju ganska sött, men känns långt och lite krångligt för ett litet barn.
Vilken snygg stavning på Vilhelmina jag fick till där... :o !

Wendy, är inte det lite whitetrash varning... samma med Vincent, vet inte det känns lite tacky...
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Wictoria/Wiktoria är ju dessutom lite irländskt/brittiskt om man tittar bakåt i historien finns ju i flera kungligheters namntavla tex.

Annars tycker jag att Wendy som du skrev i början är jättefint!!

Men då har de inte stavats med w. Värt att tänka på är att på engelska uttalas ett namn med w inte v utan runt: /w/ som i "win". Så William och Wilhelm, Wanda, Wilma osv fungerar ju, men Wiktor, Wiktoria, Weronica, Walerie låter väldigt konstigt på engelska :crazy:

Blixtra: Spelar det någon roll om begynnelsebokstäverna inte är helt de samma på båda namnen, eller kan du tänka dig v också? V och w låter ju lika på svenska, även om det inte är samma bokstav.
 
Senast ändrad:
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Blixtra: Spelar det någon roll om begynnelsebokstäverna inte är helt de samma på båda namnen, eller kan du tänka dig v också? V och w låter ju lika på svenska, även om det inte är samma bokstav.

Jag vill bara ha ett fint och trevligt namn till bebisen :) . Kan tycka att det är lite roligt med samma begynnelsebokstav, men som sagt det är sambons familj som har den traditionen. Jag kommer inte att låsa mig vid W så hårt att jag väljer fel namn :crazy: ! Som du säger W och V är tillräckligt likt för min del! Hittar jag ett bättre namn på en helt annan bokstav är det också okej.

Sambon skojar om att han vill ha WorldWideWebb, tre barn på W ;) , jag har bara tänkt mig två bebisar....:p
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Frågan är ju hur petig man behöver vara med uttalet också folk stavar ju inte alltid likadant även om man uttalar lika kommer barnet ifråga växa upp i Sverige kvittat det ju eller hur och jag för min del uttalar Sara och Sarah, Tomas och Thomas på samma sätt på Kristina och Christina oxå för den delen =)...
 
Sv: Trevliga namn på w, finns det?

Ja, Wilma verkar också vara trendnamn just nu. tyckte att Wilhelm var fint men stavas det inte även Vilhelm?

William heter ju "alla" numera.

Vera tycker jag är fint.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp