Sv: Tretorn

o vem har pratat om höga klasser, jag rider lokalt, o har ett kjnystat om röda stövlar, sen om igen ja är hoppryttare i grunden.

Men då försvinner ju halva grejen med dressyren - iallafall på högre nivå, på lokal/regional är det väl inte hela världen tycker jag, men börjar man rida med röda tretorn stövlar på högre dressyrtävlingar så kan man ju lika gärna tillåta rosa jacka och cykelhjälm istället för frack och hatt...

Tyvärr blir det säkert ingen ändring - iallafall inte på länge, för det var ett tag sen han pratade o detta!

fast det blir ju svårt när vad som ska vara tillåtet och inte baseras på ngt subjektivt (tycke och smak)
ska man börja förbjuda allt som är fult/inte tillräckligt klassiskt/dressyrtråkigt? vem ska få bestämma vad som är fult?
själv tycker jag att vitt foder på träns är fult...ska det också kunna vara förbjudet isf?

alla mossiga dressyrstofiler får väl ändå vara glada att TR är ändrat till "ridstövlar" iaf :p ingen risk att ngn kommer in i gröna gummistövlar :rofl:

Kan väl hålla med om att just de röda inte passar till en Dressyrtävling :angel:

... men jag är ju så "gammal" att jag kommer ihåg hur folk fick dåndimpen när de såg Hugo Simon komma in ridande på Scandinavium med sin hjälm :D

Då hade folk aldrig sett en lättviktshjälm och den var ju så ful att det pratades om den vitt och brett. ALDRIG skulle man sätta på sig en sådan hette det :smirk:

Men nu rider ju " alla" i en sådan.

Så är nu Tretornstövel praktisk och väldig skön och behaglig så kommer den nog att överleva och kopieras och det får vi "gamlisar" leva med.

Jag ska i alla fall pröva ett par innan jag bestämmer mig om dom är bedrövliga eller ej.

apropå dethär med klädsel på dressyrtävlingar. Skulle det inte va rätt bra om man fick klä sej lite mer efter väder,sålänge det är snyggt o prydligt. tex om det är 25 grader varmt så kan man rida i en snygg tröja av nåt slag ist för en vaaaarm kavaj. Man kunde ju ha en bedömning för just ryttarens klädsel oxå. Ju prydligare desto högre poäng typ.
Bara en tanke.
Inom hoppningen är det ju lite mer fritt.

*KL*

Jag funderar seriöst på att köpa ett par svarta Tretorn så man slipper rida runt i sina stenhårda "Gestapostövlar"!
Vet en dressyrryttare som tävlar höga klasser och hon har ett par svarta och ett par röda.

Dessutom behövs dressyrsporten piggas upp lite! :D

Senast ändrad:

Haha jag har faktiskt tänkt samma sak!

Att ha på träningar,, ev tävling;):D Men hemma och så.

Men jag vet inte röda eller svarta? Jag tycker om att syns,,men ja,, jag vet inte,, svarta är ju vanliga svarta:D

Edit: Hörde att det ska komma svarta med röda sömmar,,:D

Senast ändrad av en moderator:

Men då försvinner ju halva grejen med dressyren - iallafall på högre nivå, på lokal/regional är det väl inte hela världen tycker jag, men börjar man rida med röda tretorn stövlar på högre dressyrtävlingar så kan man ju lika gärna tillåta rosa jacka och cykelhjälm istället för frack och hatt...

Tyvärr blir det säkert ingen ändring - iallafall inte på länge, för det var ett tag sen han pratade o detta!

:rofl::rofl:
Helskoj ju! Det har ju varit väldigt snack om att dressyren drar för lite publik - med röda stövlar, rosa jacka och blå cyckelhjälm skulle dressyren för tusan gå om fotbollen :rofl:

Nä men allvarligt talat, nån måtta får det vara, men skulle inte säga nej till lite mera färg i dressyren, även på högre nivå. Kanske inte just då röda stövlar men ni fattar poängen.

Varför allt dett klagande på att dressyren är tråkig i sina färger??

Det ska synas när man tävlar eller när man tränar tycker jag. Hur jobbigt är det att rida 5 min i kavaj när det är varmt?

Zanzan skrev ju att det var en som red med frack som kommit in med de röda stövlarna och rider man i frack så rider man förmodligen på Nationell nivå och då tycker iaf inte jag att dte är passande med röda stövlar. Lokalt regionalt visst.

apropå dethär med klädsel på dressyrtävlingar. Skulle det inte va rätt bra om man fick klä sej lite mer efter väder,sålänge det är snyggt o prydligt. tex om det är 25 grader varmt så kan man rida i en snygg tröja av nåt slag ist för en vaaaarm kavaj. Man kunde ju ha en bedömning för just ryttarens klädsel oxå. Ju prydligare desto högre poäng typ.
Bara en tanke.
Inom hoppningen är det ju lite mer fritt.

Men hoppningen ska man ju hoppa felfritt och snabbt, dressyr är ju en bedömningssport där ögat ska avgöra små för och nackdelar på häst och ryttare. Känns som det är enklast att alla har lika klädsel, och som sitter snyggt, figurnära. Uppsatt hår är ju också för att domarna skall se hela ryttaren, inte ett härligt hårsvall ner till midjan.
Hur jobbigt blir inte det, med ett par röda lysande stövlar i galoppombytena;)
Eller en illgrön grodan kermit i travökningarna... :p Om vi nu ska dra iväg på färger och "fri" klädsel.

Jeanette - ska nog gå och lägga sej nu och försöka sudda bort Miss Piggy i rosa frack och Kermit i sina gröna ridbyxor...

Om du tänker på den röda varianten av ridstövel så hoppas jag att jag aldrig behöver se dom på en dressyrtävling :eek:

Jag hoppas jag aldrig behöver någon av dem stövlarna på dressyrtävling, dessutom kan dem väl försvinna från hopptävlingarna också.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
346
Senast: MJLee
·
Hästmänniskan Jag kikar på hästannonser och hittar en ponny som går som ridskoleponny. Den ligger på medelsvår c nivå i dressyren! Det måste väll...
Svar
13
· Visningar
1 391
Senast: Blyger
·
Gnägg I mina efterforskningar till min bok ramlade jag på den här filmen från 1929 från armens rid- och körskola. Kanske finns det fler här...
Svar
9
· Visningar
1 203

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar