Tretorn stövlar på tävling

Brownix

Trådstartare
Det var en som sa åt mig att Tretorn stövlarna inte kommer vara godkända på tävling från och med 2009 för att det är för låg klack på dom, stämmer det?

Sv: Tretorn stövlar på tävling

Ur TR, för hoppning, med ändringar för 2009:

1. Ryttarens klädsel
Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara :
•Ridkavaj (fr.o.m. regionala tävlingar). Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja utan kapuschong/huva.
•Ridbyxor
•Polotröja eller skjorta med krage. Vid nationella och högre tävlingar krävs slips till skjorta med traditionell krage.
•Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.
Militär och polis får rida i uniform med hjälm. Vid dåligt väder får överdomare ge ryttarna rätt att rida i regnrock eller regnställ (dock utan kapuschong eller huva). Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jackan då vädret ger anledning till det.
Det är inte tillåtet att rida med något klädesplagg med kapuschong eller huva på framhoppningen.

Det står ingenting om klackar.

Hej! Jag läste detta och fick mig en tankeställare:idea:Om nu klacken är för låg och det innebär en risk att fastna i stigbygeln, så borde TR ha med det i sina föreskrifter, eller? Vad är det för fel på vanliga snygga ridstövlat med snörning och följsamt mjukt skaft? Visst är Tretornstövlarna trendiga och moderiktiga! Sätter man dem på en av Sveriges bästa ryttare som många tonåringar har som idol så vill ju de ha såna stövlar! Men har dessa stövlar den säkerhet som en vanlig ridstövel? Det är frågan?:confused:Och vilket pris betalar man för att se snygg ut i ett par ridstövlar som kanske inte är helt säkra?:confused:

Hej! Jag läste detta och fick mig en tankeställare:idea:Om nu klacken är för låg och det innebär en risk att fastna i stigbygeln, så borde TR ha med det i sina föreskrifter, eller?
Enligt min empiriska klackundersökningen är skillnaden minimal. MINIMAL.
Vad är det för fel på vanliga snygga ridstövlat med snörning och följsamt mjukt skaft?
Ingen?
Visst är Tretornstövlarna trendiga och moderiktiga! Sätter man dem på en av Sveriges bästa ryttare som många tonåringar har som idol så vill ju de ha såna stövlar! Men har dessa stövlar den säkerhet som en vanlig ridstövel? Det är frågan?:confused:
På vilket sätt skulle de inte vara säkrare? Jag upplever bättre "fäste" med Tretornstövlar än vanliga läderstövlar
Och vilket pris betalar man för att se snygg ut i ett par ridstövlar som kanske inte är helt säkra?:confused:
Jag antar att det är upp till var och en... :grin:

Än en gång - TR skriver ingenting om klackhöjd, ingenting om Tretornstövlar.
http://www3.ridsport.se/templates/Pages/InformationPageWide____447.aspx

Okej, nåmen vilken tur då att det inte var så som hon sa! :) tack för svaret!

Hej! Jag läste detta och fick mig en tankeställare:idea:Om nu klacken är för låg och det innebär en risk att fastna i stigbygeln, så borde TR ha med det i sina föreskrifter, eller? Vad är det för fel på vanliga snygga ridstövlat med snörning och följsamt mjukt skaft? Visst är Tretornstövlarna trendiga och moderiktiga! Sätter man dem på en av Sveriges bästa ryttare som många tonåringar har som idol så vill ju de ha såna stövlar! Men har dessa stövlar den säkerhet som en vanlig ridstövel? Det är frågan?:confused:Och vilket pris betalar man för att se snygg ut i ett par ridstövlar som kanske inte är helt säkra?:confused:

Jag tror faktiskt inte att klacken är just något lägre än många andra moderna ridskor och stövlar idag. Sen finns det ju många andra säkerhetsaspekter vad gäller andra ridskor och stövlar också.. tex att klacken inte bör vara för hög heller, eller att sulan inte ska vara för grov.. eller för halkig.. eller för mjuk.. eller för bred.... skaftet på ridstövlar ska inte vara för mjukt eller för hårt.. Man kan om man har vissa stigbygelmodeller fasta om man har snörning tex. Allt går nog att vända till att det är inte säkert/säkert

Liknande trådar

Utrustning Tjo, har fått för mig att jag nog kommer va ut mer i vinter om jag inte fryser, och då jag inte hittat fodrade shortchaps i sverige...
Svar
8
· Visningar
553
Senast: Emma-pemma
·
Hundhälsa Hunden blir 1 år i mitten av juni, alltså 11 mån nu. Senaste vaccinationen var 12v sprutan. Vi ska iväg på en hel del hundjippon i...
Svar
2
· Visningar
488
Senast: movi
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 220
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar