Treårstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flipflop
  • Startdatum Startdatum
F

flipflop

Har ett tvåårigt sto, har funderat på att vara med i treårstestet om allt går bra nästa vår.
Men jag är nybörjare på allt det här :crazy:
Hur går ett treårstest till?
Hur förbereder NI er?
Tänkte ta hjälp av tränare, men det hade varit kul att höra vad ni hade för upplägg, ev bakslag osv.. Berätta allt :)

Ponny eller häst?

För ponny är det i alla fall inget ridprov. Ponnyn bedöms och betygsätts vid tre stationer:
ID-kontroll och mätning (om man inte har mätintyg)
Exteriör/gångarter
Löshoppning

Läs mer på www.spaf.info

Jag kan inte så mycket, har aldrig varit med om nån 3-årstest. Men jag har oxå en två-åring som jag funderar på att visa nästa vår.
För att få diplom måste man ha genomfört ett ridprov. Men det går alltså att vara med på 3-årstestet utan ridprov. Ridprovet är inget avancerat, man rider ensam eller i grupp & visar hästen i alla gångarter. Man får ha hjälp vid uppsittning.
Sen är det ev veterinärbesiktining (inte alltid). Man ska visa hästen för hand. Hästen ska oxå visa gångarterna lös i ridhuset (främst galopp). Självklart är det löshoppning, ett hjälphinder & 7 meter till det riktiga hindret som börjar på 80 cm & ska sen successivt höjas till minst 1,10 - för de hästar som har kapacitet kan det höjas till 1,30.
Ni som kan, rätta mej gärna om jag har fel.
Avelsföreningen här hos oss ska ha ett "genrep" i oktober i år där man kan ta med sin 2 ½-åring för att gå igenom de olika momenten, ett kanontillfälle för oss som inte varit med tidigare!
Du kan läsa mer på www.asvh.se där kan du oxå hitta din lokala förening.
Lycka till!

Hej visade min i år och jaa...så mycket jobb för så lite tid på själva visningen. Jag åkte dit mest för tränings skull, ska man få fram bra resultat så måste man ha en mkt bra häst, visa proffsigt + rida dito. Jag anlitade proffsvisare då jag iofs kan visa hästar men inte springa så mycket som behövs för mitt stora hbl.