Treårstest

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare flipflop
  • Startdatum Startdatum
F

flipflop

Har ett tvåårigt sto, har funderat på att vara med i treårstestet om allt går bra nästa vår.
Men jag är nybörjare på allt det här :crazy:
Hur går ett treårstest till?
Hur förbereder NI er?
Tänkte ta hjälp av tränare, men det hade varit kul att höra vad ni hade för upplägg, ev bakslag osv.. Berätta allt :)

Ponny eller häst?

För ponny är det i alla fall inget ridprov. Ponnyn bedöms och betygsätts vid tre stationer:
ID-kontroll och mätning (om man inte har mätintyg)
Exteriör/gångarter
Löshoppning

Läs mer på www.spaf.info

Jag kan inte så mycket, har aldrig varit med om nån 3-årstest. Men jag har oxå en två-åring som jag funderar på att visa nästa vår.
För att få diplom måste man ha genomfört ett ridprov. Men det går alltså att vara med på 3-årstestet utan ridprov. Ridprovet är inget avancerat, man rider ensam eller i grupp & visar hästen i alla gångarter. Man får ha hjälp vid uppsittning.
Sen är det ev veterinärbesiktining (inte alltid). Man ska visa hästen för hand. Hästen ska oxå visa gångarterna lös i ridhuset (främst galopp). Självklart är det löshoppning, ett hjälphinder & 7 meter till det riktiga hindret som börjar på 80 cm & ska sen successivt höjas till minst 1,10 - för de hästar som har kapacitet kan det höjas till 1,30.
Ni som kan, rätta mej gärna om jag har fel.
Avelsföreningen här hos oss ska ha ett "genrep" i oktober i år där man kan ta med sin 2 ½-åring för att gå igenom de olika momenten, ett kanontillfälle för oss som inte varit med tidigare!
Du kan läsa mer på www.asvh.se där kan du oxå hitta din lokala förening.
Lycka till!

Hej visade min i år och jaa...så mycket jobb för så lite tid på själva visningen. Jag åkte dit mest för tränings skull, ska man få fram bra resultat så måste man ha en mkt bra häst, visa proffsigt + rida dito. Jag anlitade proffsvisare då jag iofs kan visa hästar men inte springa så mycket som behövs för mitt stora hbl.
Att vänja hästen vid pisksmällar i luften kan vara en god idé, min pålla gillade inte när det smällde i luften (van att gå på röstkommando) Passa på att åka bort på olika ställen och löshoppa, träna att hoppa i gott tempo och så även visa /träna lösgaloppen. Träna på att visa hästen för hand i skritt o trav, var noga med att hitta ett travtempo som tar fram det bästa= kan innebära att springa som sjutton.
Lägg grunden till ridningen när hästen är mogen, jag började vi 2,5 år att rida ut korta svängar i skritt,trav sedan vila över vintern och så igång lite på vårkanten igen. Om du vet med dig att hästen håller diplomkvalitet i gång el/och hopp så rid annars kan man ju lika gärna skippa det och få ett bekymmer mindre s a s :D
Hjälm på huvudet hela tiden, tävlingsklädsel vid ridningen och snygga kläder tex beige,vita vanliga byxor + mörk tröja till visningen vid hand/löshoppning + bra skor att springa i. Ser inte kul ut när folk visar iklädda blåjeans. Själv hade jag ett par vidare byxor, över ridbrallorna, bara att dra av inför ridprovet.
Mvh Nin

Sv: Treårstest

Hej, förlåt om jag inte förstod men man måste alltså inte ha mätintyg med utan kan bli mätt på treårstestet ??
Är helt ny o novis på detta men har en liten welsh som ska visas .. spännande o mycket att lära :)

Sv: Re: Treårstest

min fråga hamnade längre ner tyvärr .. behövs inget mätintyg INNAN vi kommer till 3års testet ?

Storhästarna mäts på plats och ska inte ha något intyg med sig, vad som gäller för ponny vet jag inte

Förutom alla bra tips du redan fått så vill jag lägga till träning av visarna om ni ska göra det själv. Vi gjorde det själv för vi tyckte det var kul och vår häst hade inte diplomkvalitet. Så bestäm nu tidigt om ni ska visa själv och i så fall vem som ska göra det. Jag föreslår att ni är 3 st vid löshoppning. En som hanterar hästen vid infångning och ivägskickning, två som driver vid kortsidorna oftast. Ha alltid samma positioner och kommandon, fånga hästen på samma ställe och släpp den på samma ställe. Träna detta så ni blir samspelta då lär sig hästen snart vad som förväntas och kan slappna av och fokusera på uppgiften att hoppa. Öva på samma sätt vid lösgalopp.
Samma sak vid visning för hand. Bestäm en som visar och ev en som är bakom och driver. Lägg ner mycket träning på detta för 3-års är visning för hand huvudpoängen. Hästen ska följa ledaren utan att denna drar i hästen. Därför tränade vi olika tempo när man sprang - långsamt, öka tempot och då ska hästen också öka utan att rusa ifrån eller hänga efter, minska igen o s v.
Kolla hur hästen brukar ställa upp sig. Blir den framtung? Rätta den bakåt genom att trycka lite på bringan. På så sätt flyttar hästen vikten bakåt och intar ofta en elegantare hållning.
Träna lastning och åk runt till olika ställen. Åk till ridklubben och be att få stå med i ridhuset de sista 10 minuterna och låt hästen stå och titta på alla okända hästar som springer omkring. Bara att åka transport och träffa okända hästar kan ta energi från en ung häst som är ovan.
För er som visar kan det vara bra att åka och titta på visningar någon gång innan. Det lär man sig mycket av.

För att någon använde sökfunktionen.

Namn som är svarta som flipflops visar att användaren inte längre finns på Buke.

Sv: Re: Treårstest

Ponnyer mäts på plats om de inte har giltigt mätintyg. Finns giltigt mätintyg så gäller det.

Mätningen som sker på plats ger inget mätintyg utan gäller bara som mankhöjd över visningstillfället.

Liknande trådar

Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
617
Senast: Shaggy
·
Övr. Hund Kort fråga. Går det bra att cykla med en liten hund (tänk 5kg eller nåt) som springer bredvid? Eller är det helt enkelt för farligt? :o...
Svar
16
· Visningar
776
Senast: Fetaost
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 484
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 489
Senast: Brynja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025