Hej visade min i år och jaa...så mycket jobb för så lite tid på själva visningen. Jag åkte dit mest för tränings skull, ska man få fram bra resultat så måste man ha en mkt bra häst, visa proffsigt + rida dito. Jag anlitade proffsvisare då jag iofs kan visa hästar men inte springa så mycket som behövs för mitt stora hbl.
Att vänja hästen vid pisksmällar i luften kan vara en god idé, min pålla gillade inte när det smällde i luften (van att gå på röstkommando) Passa på att åka bort på olika ställen och löshoppa, träna att hoppa i gott tempo och så även visa /träna lösgaloppen. Träna på att visa hästen för hand i skritt o trav, var noga med att hitta ett travtempo som tar fram det bästa= kan innebära att springa som sjutton.
Lägg grunden till ridningen när hästen är mogen, jag började vi 2,5 år att rida ut korta svängar i skritt,trav sedan vila över vintern och så igång lite på vårkanten igen. Om du vet med dig att hästen håller diplomkvalitet i gång el/och hopp så rid annars kan man ju lika gärna skippa det och få ett bekymmer mindre s a s
Hjälm på huvudet hela tiden, tävlingsklädsel vid ridningen och snygga kläder tex beige,vita vanliga byxor + mörk tröja till visningen vid hand/löshoppning + bra skor att springa i. Ser inte kul ut när folk visar iklädda blåjeans. Själv hade jag ett par vidare byxor, över ridbrallorna, bara att dra av inför ridprovet.
Mvh Nin