Treårstest ponny

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Cillavan
  • Startdatum Startdatum
C

Cillavan

Har en fråga om treårstestet för ponny, Får alla ponnyer delta oavsett hur de är registrerade? Kan man registrera ett föl med arabfar och russmor som ridponny eller måste hingsten vara godkänd speciellt för ridponnyavel?

Mvh Cillavan

Sv: Treårstest ponny

Ridponnyföreningen registrerar fölet, därmed inte nödvändigtvis sagt att det blir en ridponny. Det är raskoden som avgör det och jag är för dåligt insatt för att kunna avgöra om det blir en 93a eller någon annan raskod.

Vad gäller treårstestet så vet jag faktiskt inte vilka begränsningar det finns och på SPAFs hemsida, där informationen borde gå att hitta så finns inga regler utlagda eftersom propositionerna och anvisningarna av någon outgrundlig anledning plockas bort när resultaten för året är utlagda - det kan ju aldrig vara någon som kan vilja få tips nån annan tidpunkt på året, eller? :smirk:

Alla hästar med full stam får deltaga i mån av plats. Dock har de ponnyer med full, godkänd ponnystam första"tjing" ...

Och enligt de nya reglerna ska hästar med raskod 43 och 93 behandlas likvärdigt. OM de inte bestämmer sig för att ändra reglerna igen.

Ok. Vad menas med full ponnystam? I detta fall ett föl e gdk arab u russto med 42 p på premiering.

Ytterligare en fråga, om man bestämmer sig för att regga fölet som partbred arab, får den då delta i treårstestet? Jag vet heller inte vad raskod 43 och 93 är. Men jag tar en titt på SPAFs hemsida och ser om jag blir klokare...

Nej, han är godkänd för arabavel. Jag har precis kllat in sidan men blev inte klokare... Det står att arab räknas som förädlare och att russ är en godkänd ras att avla ridponny med. Men jag tolkar det som om hingsten måste vara visad och gdk för ridponnyavel.

Som Part bred Arab tror jag inte att den får starta. Den måste vara registrerad i ett av SPAF godkänt ponnyregister. Reg nr 43 visar att den har godkänd Sv Ridponnypappa (grovt sett) reg nr 93 att den har en godkänd rasrenponny pappa. 99 som raskod får de som inte har stam el som har en pappa som ej är godkänd.

99or får enbart vara med i mån av plats.

Att inga proppar finns på SPAFs hemsida beror på att de nya för året inte kommit ut ännu och förra årets är inaktuella.

Ytterligare en fråga, om man bestämmer sig för att regga fölet som partbred arab, får den då delta i treårstestet? Jag vet heller inte vad raskod 43 och 93 är. Men jag tar en titt på SPAFs hemsida och ser om jag blir klokare...
Som Partbred arab får den inte starta! Så enkelt är det.
Om inte ASRP ändrat reglerna senaste månaden så blir din ponny 93:a och kan visas på 3-årstest. MEN om dom ändrat reglerna kan du ta en annan väg, dvs registrera din ponny i RSF, (Rid och Sportponnyföreningen) då dom godkänner din ponnys stam fullt ut och den kan visas på 3årstest då den föreningen numer är medlem av SPAF. Själv registrerar jag numer alla mina ponnies i RSF så jag slipper vänta 1-2 år på att få registreringar/pass, eftersom den föreningen numer är medlem i SPAF. Valet är ditt, då det finns flera möjligheter så att du kan visa din ponny, men undvik *Partbred Arab* om du vill visa på 3årstest, utställningar osv anordnade av SPAF.

Att inga proppar finns på SPAFs hemsida beror på att de nya för året inte kommit ut ännu och förra årets är inaktuella.
Fast at propparna är inaktuella innebär ju inte att man måste plocka bort all annan information om treårstesterna, t.ex dokumentet med råd och anvisningar...

Jag håller med om det - kanske det ändå är en del ändringar på gång till årens tester:confused:

Som arab partbreed får den starta i mån av plats UTOM TÄVLAN...Om inte det med ändrats vill säga:confused:

Man får ibland vara lite finurlig för att hitta vad man söker. Sidorna är inte bortplockade, men länkarna till dem är det. Så på första gissningsförsöket hittade jag förra årets propositioner här http://www.spaf.info/trearstest_prop.html

OBS alltså alla att detta är 2007 men man kan i alla fall se vad som har gällt tidigare.

Som flera andra sagt så skulle jag om du kan undvika att regga fölet som partbred arab. Du blir utestängd från så mycket aktiviteter, och ARAB har inga motsvarande.

Tack för era svar! ;)

Fölet ifråga är ännu inte tillverkat, men om det blir ett sådant så ska jag regga i RSP i så fall! Poängen är att det ska bli en tävlingsponny, så då vill man ju vara med på de aktiviteter som finns! :idea:

Mvh Cilla

Alla ridponnyer/PB som har raskod 43-44-93 eller 87 får delta på samtliga Spafs aktiviteter.
Det är Svensk Ridponny, Brittisk Ridponny, Korsningsponny, och Welsh Partbred.
Numera är det väldigt många som registrerar sina avkommor lite här och där.
Jag har fått höra att flera av mina hingstars avkommor har blivit registrerade som WPB trots att dom är licensierade som ASRP hingst.

Väcker liv i gammal tråd! :)

Får renrasiga araber med full stam starta på treårstestet som de är eller måste jag registrera in dem i ponnyavelsföreningen också?`

Jag är lite sent ute men blev hemskt sugen på att visa mina treårshingstar den 8/8 i enköping. Har mailat och frågat om det går att efteranmäla och tänkte fråga om någon här vet hur det fungerar med araber på treårstest ;)

Om jag måste regga in dem i SPAF, ska jag då skicka in passen för stämpling eller liknande eller hur gör man? Hjälp mottages tacksamt!

Möjligtvis kan du väl få vara med utan tävlan om dom är under 148cm höga, men du kan aldrig tilläggsregistrera en renrasig arab i något ponnyregister. Min Brittiska Ridponny/Welsh-partbred (153cm hög) kunde endast vara med utom tävlan då han var över ponnymåttet trots fullstammad ridponny/WPB.

Tack för svaret! :bow:

Tråkigt! Men jag har nu lyckats anmäla dem utom tävlan ändå, ska trots allt bli trevligt att få en bedömning på dem och sen så är ju miljöträningen inte fy skam för två små nyvaknade hormonstinna treårshingstar ;)

En fråga till om det hör hemma här? ;)

Kan man godkänna en arabhingst för ridponnyavel eller är det kört om den är reggad som arab? Jag vill gärna försöka mig på det och har för mig att jag sett någon som var/är godkänd, Shalomon kanske?

Tack för svaret! :bow:

Tråkigt! Men jag har nu lyckats anmäla dem utom tävlan ändå, ska trots allt bli trevligt att få en bedömning på dem och sen så är ju miljöträningen inte fy skam för två små nyvaknade hormonstinna treårshingstar ;)

En fråga till om det hör hemma här? ;)

Kan man godkänna en arabhingst för ridponnyavel eller är det kört om den är reggad som arab? Jag vill gärna försöka mig på det och har för mig att jag sett någon som var/är godkänd, Shalomon kanske?

Hur ASRP gör vet jag inte, där måste den säkert göra deras bruksprov, vet ej om dom fortfarande vill ha arabhingstar i ridponnyaveln.
Däremot inom RSF så räcker det att arabhingsten har en gällande licens (i SAHF/Arab) så kan avkomman registreras och har den godkänd stam på moderns sida så kan den hamna i stamboken enligt deras regler.

Vill du ha en arabhingst godkänd inom ASRP måste du göra bruksprov senast då hingsten är 6 år. Efter 6 år gäller andra regler med prestation, vilket är svårt. Kolla www.asrp.se under avel hittar du hingstreglementet. Bruksprovet är svårt, dyrt, du måste ha din hingst mycket vältränad OCH han måste ha en BRA dag!
Blir hingsten godkänd i ASRP lämnar han -43, är han godkänd inom egen ras lämnar han -93, licensieras han i RSF (inget bruksprov) lämnar han -44.
Alla är ridponnyer och har tillgång till alla aktiviteter som SPAF anordnar!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·
Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 955
Senast: Solis
·
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 260
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 946

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka