Travutrustning...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Gizzi
  • Startdatum Startdatum
G

Gizzi

Hej alla!
Jag har ett par olika utrustningar som jag skulle vilja få reda på lite mer så som vad den är bra för och varför. Jag säger det nu att det är rätts så många olika men det vore jätte snällt av er om ni kunde berätta något om dem.

Det är: Bladkäk, O´marakäka, gummkäk, gummidäck där bak då, Huvudström, Pullburk, Norskthuvudlag, jordbländare, nosfladder, Entömsbett, Äpplebett, Rakbett, Kanadensik, raktgummmibett, kulbett, Tredelatbett, Australiensktentömsbett, Crescendobett, Gaagbett, Slaggjord, Pullernät, springrem, Raymondcehck, Huvudstång, Entömsbett.

Om ni kan några andra som kanske är vanliga inom travet som jag inte har skrivt upp så kan ni väl skriva det med.

Vore jätte snällt!:)

Sv: Travutrustning...

...ett par olika sa du.. hmmm

jag kan ju beta av några.

Springrem: Rem som går från bukgjorden, upp mellan frambenen och fram till hästens huvud. Den är elastisk och ska hindra hästen från att slå upp med huvudet (främst i volten) och hindra den från att studsa och resa sig.

Äpplebett: Bett belagt med en sorts plast som sägs smaka äpple, finns i många olika varianter. Vet inte om det är bra för travare men funkar bra på många ridhästar.

Crescendobett: Har min travardam. Hon vill gärna lägga tungan över bettet och gillar inte tungrem. Detta bett verkar fungera på henne. Vet någon ngt mera om detta bett?

Rakt gummi bett: Svart, milt.

Tja, det var ju en del...
Tar några så kan kanske någon annan fylla på.

Crescendo-bett; ett lite skarpare bett:
40523a.jpg

Entömsbett; För att få större hävstångseffekt på någon sida (eller bägge), genom att sätta tömmen/tömmarna i den yttersta ringen:
40511a.jpg

Sidostång; Används för att få hästen att springa rakt med huvudet. Fästs i huvudlaget och bak till selen:
40591a.jpg

Jordbländare; sitter på huvudlaget för att hästen inte ska kunna se marken i princip:
12821a.jpg

På denna bilden är jordbländaren svart:
th_Turnaround%20heat.jpg

Med "nosfladder" antar jag att du menar stänkläder. Det sätter man på nosgrimman och ner på nosen på de hästar som har besvär med grusstänk:
pannband.jpg

Pullernät:
12845a.jpg

Slagrem, använder man på hästar som slår i vagnen. Sätts över rumpan, ungeför mitt emellan korset och svansroten, och ner till skalmarna på bägge sidor:
11720a.jpg

Norskt huvudlag, nedfällbara skygglappar:
Art.241.jpg

ohh... tack så mkt men jag skulle sgärna vilja veta något om käkarna också...:D

Boken Nya Champion rekomenderas!
Där står allt om allt:p

Kort kan jag säga att Raymond och O´mara används oftast till "halshästar" el andra som behöver få fram upp huvudet.
Bladkäk tror jag är förbjuden i Sverige.

Min gamla passhäst på bilden med svart jordbländare ju!!

Hi hi, roligt.
Luddes hästar är ju ett säkert kort när man vill visa upp exemplet jordbländare :)

Tack återigen men vad är pullburken, pullernät, huvudstörm och gummkäken bra för?

Tack återigen men vad är pullburken, pullernät, huvudstörm och gummkäken bra för?

En pullburk är som ett rör, diameter på ca 7cm, som man sätter "halsgropen" på hästar som är heta och "pullar" för att de inte ska dra in huvudet för långt in mot halsen och på det sättet minska lufttillförseln.

Pullnät sätter man också på heta hästar, exakt verkning vet jag inte.

Huvudstörm och gummkäk har jag aldrig hört talas om, och kan inte komma på något som liknar det heller.

pullburk är typ som ett "rör" av plast eller liknande som man sätter i ganashremmen mot struphuvudet.. den används på heta hästar som drar ihop sig (huvudet trycks in mot halsen) för att dom inte ska kväva sig :smirk:

Raymond check är bra för hästar som går och kväver sig och hästar som är framtunga, ger lite "hävstång". Den har ingen mundel, så den är ganska "snäll".

Boots vad är dem bra? och vad menas nu med rulliga?

Boots vad är dem bra? och vad menas nu med rulliga?

dom används för att tynga ner hoven när hästen t ex är rullig mm
med rullig menas att frambenen går lite fortare än bakbenen och de känns som hästen "rullar iväg" (ibland leder de till att hästen hoppar).. de är rätt vanligt bland unghästar att dom är lite rulliga innan dom får ordning på fötterna :smirk:

Som jag har fått lära mig så ska pullnät ha en sorts bremsverkan på hästarna...
//C

Järvsöfaksbettet är som ett felvänt tränsbett, och verkar skarpare.
ryggstycket finns där för att hålla selen på plats. den slutar ju i en svanskappa som hindrar selen från att åka framåt. Väldigt viktigt är tt ryggstycket sitter bra om man använder check, annars kan selen väldigt lätt åka upp över manken.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Världscupen 2024/2025
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka