travtränad 4 åring, inridning???

K

Kallblod

Min kompis har ett 4aårigt varmblod som är regelbundet travtränad så han har mycket muskler och har en bra kondition, nu ska han ridas in och jag undrar om det här underlättar i inridningen, kan man gå fortare fram lr så?självklart ska man se till hur pass mogen hästen är men han är iaf helt underbar i all hantering. :)
tacksam för svar
 
Sv: travtränad 4 åring, inridning???

Fördelen med att rida in en travtränad häst jämfört med en helt "rå" unghäst är att den är välhanterad och van vid utrustning, drag och rörelser runt kroppen, styrning osv.

I övrigt är det bara att börja från början, den har ju inga muskler att bära ryttaren med, förstår inte skänkelhjälper osv. Uppbyggnad från början rekommenderas.:)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 669
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 759
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 486
Gnägg Jag har en 3-åring (4 år efter nyår) som jag inser att jag inte har energi för. Ingen komplicerad häst alls, utan snarare tvärtom lite...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp