travstammar

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Pretty_Fly
  • Startdatum Startdatum
P

Pretty_Fly

någon kunnig här? jag kan 0 och ingenting!
ett sto med den här stammen:
f:peace on earth
mf:aspirant nibs

en hingst med denna stammen:
f:active bowler
mf:lord day

skulle avkomman bli det minsta intressant?

Sv: travstammar

Nej. Det finns ingen godkänd hingst med den stammen, och de två som finns har inte ens startat.

då det är jag som äger hingsten så vet jag oxå varför han inte har startat och det har inte bara med tävlingen o göra. han e nog en av dom trevligaste och snällaste hingstar som finns. det har mycket med hingstens personlighet att göra oxå. jag menar att ja skulle ju aldrig betäka mitt sto med en hingst som är elak och jävlig. och dess utom så e de ju frågan vad ska man ha fölet till? som ridhäst eller travare?

Jo fast nu frågade ju ts om avkomman skulle bli det minsta intressant, och det var väl också det de ovanstående svarade på. Som travhäst har den alldeles (ursäkta) för kass stam, det formligen ges bort unghästar med bättre stam men inte med bra stam gratis i dagens lägen.

Som ridhäst - tja, med tanke på alla de hästar som finns till salu (även yngre hästar) så lär du inte få avkomman såld då heller.

Undantag finns ju, om man väntar med att sälja hästen tills dess att den har sprungit in flera tusen eller om man rider in hästen och får den välutbildad kanske man kan få några tusenlappar för den.

För min del köper jag hellre en ettåring efter en hingst som är vass i humöret och är känd att ge vassa avkommor men som trots allt har de tävlingsmeriter som gör att den blivit godkänd, än en häst med den stammen som beskrivs i den här tråden. Hur snäll hingsten än må vara.

*kl*

Rent stammässigt är den eventuella avkomman inte det minsta intressant för någon som håller på med trav. Stammen skulle vara rent ut sagt usel faktiskt.

Om det sedan också är så att hingsten ägs av en annan person än stoägaren, så blir det ännu mindre intressant då avkomman inte är berättigad till att starta i alla lopp och uppfödaren inte heller får några uppfödarpremier.

Om det sedan också är så att hingsten ägs av en annan person än stoägaren, så blir det ännu mindre intressant då avkomman inte är berättigad till att starta i alla lopp och uppfödaren inte heller får några uppfödarpremier.

Det är väl t o m så att man inte får starta avkomman alls om det är olika ägare på sto och hingst.
Jag kanske är ute och cyklar, men det var det beskedet jag fick av STC när jag ringde och frågae för drygt 2 år sedan iom att jag var spekulant på en tjuvbetäckning.
(Om jag inte minns fel vill säga. :o)

Det är ändrade regler, så man får starta avkomman även om det inte är samma ägare på hingst och sto. Men man är inte berättigad att starta i premielopp eller i de klassiska loppen eller att få uppfödarpremier.

Fast hingsten måste ju även lösa betäckningslicens, så då brukar det gallra ut sig själv.

De flesta hingstar är faktiskt väldigt trevliga, så tro inte att din är unik på nåt sätt.

Eftersom TS frågade på travsidan så svarade jag ur travhästköparperspektiv. :idea:

Avel och hästköp utgår inte på om fadern eller modern är trevlig utan om den häst man ska köpa/tillverka verkar vara lämpad för det den är avsedd till.

Att avla ridhästar med två travare är väl ungefär lika "intressant" från ryttarhåll som att avla travhäst på de två individer som nämns i tråden. Alltså inte alls.

Var det där menat till mig? Jag skrev ju att stammen var kass.

Dock, ska det sägas, om hästen visar sig vara en stjärna och ha en otrolig kapacitet (kommer till satrt som 2-3 åring, går väldigt bra i sina starter o.s.v) då kanske den kan säljas. Större under har ju hänt. Men man får ju absolut inte tillbaka de pengar man har satsat i den.

Var det där menat till mig? Jag skrev ju att stammen var kass.

Dock, ska det sägas, om hästen visar sig vara en stjärna och ha en otrolig kapacitet (kommer till satrt som 2-3 åring, går väldigt bra i sina starter o.s.v) då kanske den kan säljas. Större under har ju hänt. Men man får ju absolut inte tillbaka de pengar man har satsat i den.

Tror du det var därför Indy började sitt inlägg med *kl*? :)

Som jag läser det var det inte riktat till dig i och med detta.

Det är ändrade regler, så man får starta avkomman även om det inte är samma ägare på hingst och sto. Men man är inte berättigad att starta i premielopp eller i de klassiska loppen eller att få uppfödarpremier.

Reglerna ändrades väl 2006?

Hej!
Nej som de andra har skivit är stammen inte så bra ur rent travperspektiv. Men om DU tycker att stoet är tillräkligt bra och hingsten speciell, så kolla upp reglena hos STC.
Men risken är ju stor att du får en matlappsjägare. Det gäller ju bara att tro sig på sig själv och bara för att andra inte tror på något behöver det inte betyda att de har rätt.
/Johanna- som tror på tur, hårt slit och vikten av att tro på sig själv, inte andra

TS skrev ju "intressant", det räknar jag ur ekonomiskt perspektiv.

Så ser jag också det. Att avla på ovanstående individer är inte intressant ur ekonomiskt perspektiv. Och eftersom tråden ligger på "trav" förutsätter jag att ts menar om det är intressant för att använda hästen inom travet och inte inom ridningen.

De flesta hingstar är faktiskt väldigt trevliga, så tro inte att din är unik på nåt sätt.

nee jag var inte heller ute efter o säga att just min hingst e unik. jag sa att han var en va dom snälla hingstar.

Aha, såg jag inte förrän nu... :p Förlåt, var alldeles för snabb (eller för trött?) för att läsa ordentligt, inte meningen :o

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 868
Senast: mars
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 928
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 737
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar