Travstallar-mental coaching

norrsol

Trådstartare
Någon mer än jag som sett ett antal stall/travtränare som börjat anlita mentala coacher för att förändra sitt tänk till mer positivt med förhoppning att förbättra sina prestationer osv.

Har ni erfarenhet av detta? Hur har det gått? Har det fungerat efter att ni avslutat kursen eller har ni ramlat tillbaka till ert "gamla tänk igen". Någon med erfarenhet av detta.

Det har kommit coacher som föreläser lite överallt. Verkar vara populärt inslag med mental coaching.

Sv: Travstallar-mental coaching

Det gjorde Björn Goop för 10-12 år sen ...och det är rätt o riktigt....djur går på på kroppsspråk/energier

Om ändå man gjorde det i galoppvärlden. Inom segling, skidåkning och fotboll har man hållt på med detta i över trettio år. Är ofta speciellt viktigt i sammanhang där man är flera som skall lösa uppgiften och där det handlar mycket om kommunikation. Man är ju ofta flera i både galopp och travstall. Förstår man varandra bättre, dvs. har en bättre kommunikation så blir träningsresultaten bättre.

Som tränare handlar det mycket om att veta när, var och hur man skall bemöta, leda och coacha sitt lag eller besättning. Känner man att man är rätt ute i sin kommunikation blir stämningen ofta positvare och energin läggs lättare på rätt saker. Positiv energi föder framgång.

Jag tycker detta verkar vara jättebra.:laugh: Man verkar ha nytta av det i alla sammanhang i sitt liv.

Synd bara att det är ganska dyrt att gå det om man ska betala allt själv :(

Nu vet jag ju att man inte får göra reklam här för olika coacher. Men det finns ju en hel del på marknaden vad jag kan se.

finns ju bra böcker...Björn vet jag gick för sin egen skull så han inte skulle gräva ner sig en hel travdag om första loppet gått fel....han har ruskig vinnarskalle o avskyr att förlora och det var det som det jobbades med mest då iallafall,

Jag är utbildad inom detta, och jobbar med det dagligen. Fast då med tonårsflickor på ett HVB-hem. Det är jättekul att det spridit sig inom travet också, då det är min andra passion. Tyvärr måste jag dock säga att effekten av föreläsare och kortare kurser har mkt dålig effekt på sikt när man följt upp dem. Det blir precis som frågeställaren befarade, man faller tillbaka i gamla mönster. Även om undantag säkert finns. Enkäter som gjorts i direkt anslutning visat att många fått en "kick" och verkligen menat att de ska förändra sitt sätt att tänka och göra nystart. När man sen följt upp 6 månader senare så är de flesta tillbaka i gamla mönster. För att komma runt det här är det viktigt att man jobbar med integrerad mental träning, där tankemönster nöts in över tid. Dels genom programmering eller vad man ska kalla det i "rätt" tillstånd. Egentligen samma tillstånd som under hypnos, eller kanske lättare att beskriva det som tillståndet när du är mellan vaken o sömn..precis innan du somnar, eller när du är nyvaken. Det behöver man alltså först lära sig. Sen även integrera det med övningar i vardagen på det medvetna planet. Nyckelordet i Mental Träning är egentligen TRÄNING.. enbart kunskap om hur man får bra kondition leder ju tex inte till att man faktiskt får det. Man måste träna över tid för att få de resultaten man önskar. .. hmm..hoppas det inte blev för flummigt eller att det lät för krångligt :-) Vill någon fördjupa sig inom det så kan jag komma med tips på bra litteratur, eller tips på utbildningar. Det är faktiskt även en poäng inom den mentala träningen att man själv ska lära sig och förändra sitt tänk, istället för att förlita sig på någon yttre person som en coach eller terapeut. När de började med hypnosterapi i sverige tex så fick den psykologen fantasktiska resultat, men när han senare avled så var det som att rycka undan mattan för många av hans patienter. De hade kopplat sin utveckling/förbättring till honom och inte till sig själva.

Håller med! Har ni tips på litteratur så tas det tacksamt emot.:bow:

Svårt att veta i vilket syfte och till vem bara ;-) En liten bok som sammanfattar rätt bra och är lättläst även för något yngre heter "jo du kan"
Sen om man vill fördjupa sig ytterligare o gillar idrottsvinkeln så kanske " Integrerad mental träning" med L-E uneståhl kan vara något. Gillar man "say YES" stuket som många kör inom travet så är det lika bra att gå på gurun direkt och ta något med Anthony Robbins. Han är fantastiskt föreläsare o inspiratör, men kan bli lite för amerikanskt o flåshurtigt för min smak :-) Men där är vi olika. En kurs som man kan läsa på distans är PUMT ( personlig utveckling genom mental träning) via ledarhögskolan örebro. Bra start om man verkligen vill lära sig mer :-) Tillämpning via tex skivor behöver ingen förkunskap, det är bara att köra igång. Är man mer nyfiken på tex hypnos, så finns det en bok som heter "hypnos och självhypnos" som är rätt spännande. Lycka till :-)

Håller med dig i det du skriver. Mental coaching är inget man bara gör då och då utan det skall igå som en del i den kontinuerliga träningen. Det handlar även om att alla görs medvetna om målet. Dessuom är uppstartsfaseb speciellt viktigt. Det handlar mycket om grupp/ledarskap. Hur man fungerar enskilt och i grupp samy om utvecklingsfaserna.

Har erfarenheter från både räddningstjänst och det militära samt ett antal kappseglingssatsningar inklusive Volvo Ocean Race. Inom galoppen har jag inte ännu mött en enda licensierad tränare som haft det minsta kunsap om ens vanligt arbetsledarskap. Sånt som påverkat arbetsresultatet menligt i en negativ riktning utan att ens tränarna förstått det...

Liknande trådar

Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 990
Senast: shia
·
K
Hästvård Hej alla bukefalister. Jag vill bara dela med mig av mina egna erfarenheter hur fel det kan gå då man anlitar en kiropraktor. Jag hade...
2
Svar
22
· Visningar
3 254
Senast: Kactuz
·
Träning Hon ska praktisera i ett travstall 4 veckor och den söta tjejen iklädd (vad vi antar vara) det senaste modet inom ridningen, väl sminkad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 452

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka