Sv: Travstallar-mental coaching
Jag är utbildad inom detta, och jobbar med det dagligen. Fast då med tonårsflickor på ett HVB-hem. Det är jättekul att det spridit sig inom travet också, då det är min andra passion. Tyvärr måste jag dock säga att effekten av föreläsare och kortare kurser har mkt dålig effekt på sikt när man följt upp dem. Det blir precis som frågeställaren befarade, man faller tillbaka i gamla mönster. Även om undantag säkert finns. Enkäter som gjorts i direkt anslutning visat att många fått en "kick" och verkligen menat att de ska förändra sitt sätt att tänka och göra nystart. När man sen följt upp 6 månader senare så är de flesta tillbaka i gamla mönster. För att komma runt det här är det viktigt att man jobbar med integrerad mental träning, där tankemönster nöts in över tid. Dels genom programmering eller vad man ska kalla det i "rätt" tillstånd. Egentligen samma tillstånd som under hypnos, eller kanske lättare att beskriva det som tillståndet när du är mellan vaken o sömn..precis innan du somnar, eller när du är nyvaken. Det behöver man alltså först lära sig. Sen även integrera det med övningar i vardagen på det medvetna planet. Nyckelordet i Mental Träning är egentligen TRÄNING.. enbart kunskap om hur man får bra kondition leder ju tex inte till att man faktiskt får det. Man måste träna över tid för att få de resultaten man önskar. .. hmm..hoppas det inte blev för flummigt eller att det lät för krångligt :-) Vill någon fördjupa sig inom det så kan jag komma med tips på bra litteratur, eller tips på utbildningar. Det är faktiskt även en poäng inom den mentala träningen att man själv ska lära sig och förändra sitt tänk, istället för att förlita sig på någon yttre person som en coach eller terapeut. När de började med hypnosterapi i sverige tex så fick den psykologen fantasktiska resultat, men när han senare avled så var det som att rycka undan mattan för många av hans patienter. De hade kopplat sin utveckling/förbättring till honom och inte till sig själva.