Royal_724

Trådstartare
Har köpt en travsele till min häst! (Begagnad)
Men nu är min fråga...:rofl:....
Hur attans ska den sitta?
Någon som har några bra bilder, sitter ju miljontals remmar överallt!

En till undran... Kan man använda rockard när man har en travsele?

Sv: Travsele?

Gå in på trav och utrustning för där får du säkert kunniga svar. Hade en sådan till vårat russ men jag fattade aldrig vad alla remmar skulle sitta:confused:
Hon köptes från Halmstad travbana och medföljande rockard fanns så visst går det att köra med rockard om den inte är för tung. Dottern gick på ponny travskola där och dom åkte alltid i en 2sitsig rockard. Den modellen var av det lättare slaget med globus däck.

är hästen inkörd? och kan du köra? en ren rutinfråga :)

Du kan köra med travsele och rockard. Det du behöver köpa till är en kort bredbrösta, en baksele och tillverka egna draglinor och svängel för din hästs komfort. Men jag antar att du kan köra så det var kanske onödigt att påpeka.
Skaklarna ska ligga lösa i skakelhållaren så remmarna kan du skippa. Om rockarden är lite baktung kan du ha en rem från maggjorden till skakeln så de inte kan falla uppåt i uppförsbacken.

/jenny

Nej, hon är inte inkörd utan under inkörning!
Jag hade en bröstsele, men ena remmen gick av! Och då jag hittade travselen så billigt så tänkte jag det att jag kan lika gärna använda den medans jag kör in henne, och skulle jag inte kunna använda den sen så får jag sälja den och köpa en annan!
En baksele har jag från den gamla selen och en kortbrösta fick jag med!
Det tar ett tag innan jag sätter henne framför någon rockard, men ville ändå veta!

travselen är ganska logisk, det svåra är remmarna till vagnen om du inte har qh (snabblås)

Du snurrar först den främre remmen (börja på höger sida, det är enklast) bakom söljan, du låser den genom att dra remmen sista varvet genom en av "snurrarna". Sedan spänner du den i spännet som sitter strax under skakeln. Gör sen llikadant med den bakersta remmen, men framför söljan (eller vad det nu heter, den öglan som vagnen sitter i) och säkra på samma sätt. När du snurrar bakom börjar du framför och går bakåt och tvärtom.

Gör likadant på nästa sida och spänn sedan ihop de två bakersta remmarna som en gjord. Ofta finns en säkerhetsgjord också, den spänns som en vanlig sadelgjord.

Innan du kommer hit skall förstås selen sitta korrekt, svanskappan runt svansen först, en hand emellan skall få plats), sedan spänner du gjorden och sätter på bröstan. Har du en vanlig brösta fäster du i selen men det finns långbröstor också som skall fästas i vagnen...

det blev lite rörigt och tyvärr har jag inga bilder men hoppas att du blev lite klokare!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är på väg och ska sälja min häst. Tänkte fråga vad hon som har haft honom på foder och även är den som köper vill ha för saker...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: WildHorse
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
405
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 687
Utrustning Jag köpte för dryg månad sedan en Lister Eclipse och använde den för första gången idag, ville ha en riktigt bra maskin efter att i alla...
Svar
9
· Visningar
462
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka