Travsele vs bröstsele

E

Egonson

Jag ska ev. låna hem (för senare köp) en liten travare, han är väl inkörd men har aldrig tävlat (har ingen tävl.instinkt tydligen :p ) och ska vara väldigt, väldigt snäll att köra.
Kör ju som bekant med min nordis en del (var dock ett tag sen nu) och har en vanlig bröstsele till henne (lös brösta osv.) och en lättare rockard.
Kommer köra lätt rockard (lägre modell, ombyggd travvagn) med travaren om jag nu ska köra honom (vilket jag förståss vill om det går bra).

Denna häst är ju enbart körd med travsele (sån man surrar fast med himla massa remmar antar jag, och det har jag ingen aning om hur man gör!), tror ni att jag måste vänja honom vid den vanliga bröstselen eller är det "bara att sela på" så att säga?
Jag tänker mest på draglinorna och bakselen, är travare vana vid draglinor t.ex eller är det något man behöver börja om från början med? Självklart tar man det lugnt och fint i början i vilket fall, men ändå.

Omskolning vet jag krävs såklart om jag ska köra klassiskt men nu undrar jag bara över just selen.

Sv: Travsele vs bröstsele

Jag skulle börja med tömkörning, låta tömmarna nudda ben osv, sen kan du gå vidare och dra ett däck eller något som inte kan skada så värst om något händer. Bakselen kan du ha samtidigt som du tömkör så ser du om han kniper.

Jag vande min travare vid baksele genom att ha den mycket löst, och göra halter i skritt innan jag begärde att hon skulle kunna ex backa i uppförsbacke.
ta det Långsamt o lagom :)

Sv: Travsele vs bröstsele

Okej, tack för tipsen :) Jag tänkte börja med tömkörning i vilket fall, det där med däcket var en bra idé. Jag hade funderat på släpa av något slag men däck är ju mycket bättre för det är mjukt.

Liknande trådar

Körning Någon här som kör tandem? Jag har provat att tömköra mina shetlandsponnyer i tandem och det gick över förväntan. Näst steg är att prova...
Svar
2
· Visningar
1 982
Senast: Digbil
·
Körning Min travare körs idag med remsele, långbrösta och rockard gjord på bilaxel. Förspänd på vanligt sätt med skaklarna fästa i däckeln med...
Svar
6
· Visningar
1 145
Senast: Cilva
·
Körning Jag har lyckats byta till mig en modifierad smålandstrilla (sänkt, med gummihjul) med parstång och kompletta parselar (nåja, bakselar...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
10 332
Senast: trassel
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 271
Senast: Mezcal
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama