Travsele går det?

H

handsup

Har en bekant som har en gammal travare som nu då hobbykör med den. Hon säger att jag lika gärna kan köpa en travsele till min plutt för det går lika bra att köra med travsele när man kör rockard.

Men det finns väl inga draglinor till en sådan? Kan man då köra med en sådan även om det inte är slät mark så att säga utan lite backigt osv?

Känner mig allmänt fundersam och förvirrad i selevärlden.

Sv: Travsele går det?

Njae, det är väl en sanning med modifikation som din bekant serverade dig tycker jag. Visst går det, men snällast mot din plutt är att ge den bästa möjliga förutsättningar att dra sin vagn på ett skonsamt (och roligt) vis. Har du ingen sele och skall inhandla så är det i princip samma pengar (om inte billigare) att köpa en komplett bröstsele än att göra en kompromiss med en travsele som man försöker "plåstra på" med att köpa till bredbrösta, draglinor & baksele :)

Fast hon menade på att man inte behövde ha draglinor, baksele och "sånt tjafs" som hon uttryckte sig.

Nej jag har ingen sele så jag ska införskaffa en så fort ekonomin tillåter. :D De är ganska dyra men jag ska köpa en riktigt ordentlig en för jag vill att han ska kunna dra och tycka det är kul i många år.

Hur mycket kan man räkna med att en sådan där liten plutt orkar dra? Han är drygt 1 meter och tillhör nog den grovare modellen om det har någon betydelse

Jag tycker nog att "sånt tjafs" ändå är rätt nödvändigt om man skall vara snäll med sin häst.

En liten ponny är starkare än vad man tror. Bara de får rätt förutsättningar (balanserad vagn, ordentlig sele samt "sånt tjafs") så orkar de utan problem flera hundra kilo. Man skall ha i åtanke att dessa små hästar ursprungligen faktiskt är små arbetshästar, lite som en nordsvensk i miniformat liksom :)

Om det går bra med en travsele ?
Jodå, på travbanan går det aldeles utmärkt ;)

Det som är en fördel med travselen är att den lämnar bogarna fria vilket gör att man kan köra väldigt snabbt i trav på jämnt underlag med en extremt lätt vagn, som på travbanan.

Däremot så drar hästen då vagnen med bukgjorden, för att travselen öht ska fungera som en "vanlig" sele så ska den kompletteras med en långbrösta.

I en nerförsbacke om man inte har broms på vagnen så får man problem utan baksele då vagnen då trycker fram bukgjorden och svanskappan (aj !) på hästen.

Draglinor gör att bröstan kan följa hästens rörelser vilket är bekvämare för hästen.

Skippa du travselen och köp nått bättre istället, en travsele är ju som regel allt annat än gratis så då kan du lika gärna skaffa en "riktig" sele.

Känner mig allmänt fundersam och förvirrad i selevärlden.

haha, då är vi två!

en sak har ja iallafall lärt mig...
ju mer vikt hästen ska dra, desto större krav ställer det på selen och dess utförande.
snorlätt - enkla selar (sulky - travsele)
medeltungt - medelselar (rockard och dyligt - bröstsele)
tungt - tunga selar (skogsarbete - loksele)

finns ganska bra bröstselar till småpluttar till ett bra pris, men se upp så att du får en sele där bröstan inte sitter fast i däckeln.
använd draglinor, så ger du plutten bästa förutsättningar att jobba bra.

:)

Tack för era svar! Ville kolla eftersom hon lät så säker men jag har läst här inne att det ska vara en sele med lös brösta och draglinor osv.

Funderar på om jag ska skaffa en rockard eller en liten flakvagn. Tänkte om alla barnen vill med så kan vi inte få plats i en rockard.
Om man skaffar en lite flakvagn vad ska man ha för sele då?

Till rockard verkade det inte spela så stor roll så länge bröstan var lös från däcklet om jag fattat rätt.

Tack för era svar! Ville kolla eftersom hon lät så säker men jag har läst här inne att det ska vara en sele med lös brösta och draglinor osv.

Om man skaffar en lite flakvagn vad ska man ha för sele då?

Givetvis kan man köra med travsele. Nästan alla amatörtränare träningskör ju sina travhästar med travsele och visst går det bra. Nackdelen är ju precis som Tacticus framhåller att hästen har väldigt lite att bromsa med i nedförslut - det blir ett tryck i bröstan och svanskappan - och att hästen har väldigt lite att dra i tyngre terräng/uppförsbackar med - det blir ett tryck i däckeln bakåt. Sedan är det ju bekvämast för hästen att dra med draglinor och brösta samt att bromsa med baksele och de argumenten är nog för att jag skulle skaffa mig en "riktig" sele.

Den bistra sanningen är dock att min häst är som allra lyckligast när jag mellan varven kör honom med lätt travrockard eller speedcart samt travsele. Trots att travselen är så tight att den knappt går att få igen och trots att vagnen är så smal att den nästan flyter ovanpå hästen... men sannolikt är det mer för att han vet att då blir det lite "lattjolajbankörning" och inget seriöst som när jag tar fyrhjulsvagnen. Så jag måste nog ta och skaffa mig en rockard också så att han kan få busa bekvämt!

Till en flakvagn och till en shettis föreslår jag absolut en loksele. Allra helst ska du ha en vagn med rekade skacklar - eller ta loss draglädren från däckeln och sätta på draglinor... men det går att köra med selen som den är också, eller åtminstone kan ni ju börja så och sedan fixa till resten när ni ser att allt funkar.

Lokselen kan du ju använda till allt möjligt också! Vi sladdar ridbanan med shettis med loksele samt en gammal SJ-pall till exempel... och samma shettis brukar få dra ut dunkar med vatten till hagarna åt oss när slangen vill frysa fram på höstkanten. En loksele är en väldigt praktisk sele att ha!

Delvis KL
Jag kör också en del med travsele, har en fd travhäst så det kanske är därför :) Nämnda häst har även en loksele som jag använder när slädarna plockas fram.

Det som är en fördel med travsele är att en standard remsele kan man få köpa billigt, då är det inte så dyrt att komplettera med en bredbrösta. Flertalet travrockarder har en typ av draglinor som jag upplever fungerar bra med en bredbrösta. Linorna sitter då fast i vagnen och löper genom trissor så att bröstan följer hästens rörelser. Baksele kan man ju skaffa om man vill, jag har inte det men å andra sidan så bor jag där det är platt så backar är en attraktion här :) Andra vagnar skulle jag dock inte få för mig att köra med travselen.

Såklart du ska ha en vagn och loksele!!!
Hör av dig om du vill se bilder på ett sånt ekipage! I din tråd om vagn har jag tipsat dig om bra vagn, det är en sån du kan få bilder på!

Lotta

Vill jättegärna se bilder.

*kl*

Som det ser ut nu blir det en loksele och en flakvagn så alla kan åka och plutten ändå kan dra bekvämt.

Visade denna tråd för min kompis som har en travare som hon vill börja köra. Hon ska också satsa på loksele och flakvagn nu. :D

Ett litet varningens finger bara, om kompisen inte har kört travare förut och inte heller sin egen travare så skulle jag inte rekommendera att börja med loksele och flakvagn till den hästen. En travare som använts till travkörningen har oftast ingen teknik för att dra något tyngre än en rockard. En flakvagn behöver lite mer finess vid körningen än endast styrning och bromsning. För det är i princip så en travare är körd, man styr och bromsar helt enkelt. Mana på brukar inte behövas då de oftast har mycket egen vilja till att springa redan från början.

Är kompisen nybörjare på travhästkörning så tycker jag att hon börjar med en rockard och lämplig sele till det. En loksele kombinerat med rockard kan bli svajigt eller hur jag ska förklara det, skaklarna kan i högre fart (vilket det nästan alltid är när det kommer till travare :) )slå mot sidorna av hästen. Det kan upplevas som obehagligt och resultera i ännu högre fart och till sist kanske problem med bromsen.

Ridmässigt är en häst omskolad och han kom aldrig till start på travet eftersom han inte fatta varför man ska springa fort. Han är absolut ingen fullt ös medvetslös häst utan mer jaha måste vi röra oss fortare än skritt.

Men jag ska nämna det för henne i alla fall.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 047
Senast: hundtant
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 952
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar