Travsele? bröstsele?

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare _hekla_
  • Startdatum Startdatum
H

_hekla_

Jag är ingen människa som håller på med trav alls. men om man kör sin häst med sulky efter måste man då he en speciell travsele eller funkar det lika bra med en vanlig bröst sele om man bara ska köra lite för skojj skull hemma på grusvägarna??

tack på förhand:bow::bow:

Sv: Travsele? bröstsele?

Behöver en travsele om du ska köra med sulky, en bröstsele har inga remmar för att linda fast skalmarna med så med en sådan kommer inte vagnen att sitta fast.
Sen är sulky en HELT felaktig vagn att ut och nöjesåka med, det blir inte särskilt bekvämt då hjulen är smala, man sitter väldigt nära hästen, och det finns ingen som helst stötdämpning. Föreslår hellre du satsar på att köra med rockard (går då att använda bröstsele om det finns öglor på vagnen) alt. en speedcart om du vill ha liknande körställning som på en sulky men lite stötdämpning och sitter längre från hästen.

Sv: Travsele? bröstsele?

Är det verkligen en sulky du har? Många icke-travmänniskor brukar kalla alla lätta vagnar för sulky har jag sett på annonssidor etc.

En sulky är en väldigt lätt tävlingsvagn, den är som Lena redan påtalat rätt olämplig som nöjeskörningsvagn.

Har du någon bild på vagnen så blir det lättare för oss att hjälpa dig?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 557
Senast: fixi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 192
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 933
Senast: Cattis_E
·
Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 016
Senast: Nova123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka