Travökningar, sits mm?

Sv: Travökningar, sits mm?

KL

Man ska inte vara så hård mot sig själv anser jag om det inte sitter som en smäck när man vill. Man bör ha i åtanke att en ökning går "lätt" att få till om häst och ryttare är synkade och hästen tillräckligt stark. Självklart behövs mer eller mindre rutin, men hästen framför hjälperna och framme i handen är basen för allt.

Allt blir mycket lättare när man har hästen där man vill ha den. Problemet är att ta reda på "var man behöver ha hästen - hur det känns då - och hur mycket träning och vilken typ av träning som behövs för att komma dit".

Självklart! Så enkelt är det. Tack!
Kan du inte visa bilder?

KL

Har självklart inte suttit och tränat detta men har försökt komma underfund med vad som blir svårt.
Det fungerar alltså nu rätt bra på långsidan vilket jag tror jag skrev tidigare. Men inte på diagonalen.
På träningarna har det gått sämst eftersom det är diagonalen då:o

Red idag några mkt bra längningar på långsidan och märker att hästen tycker detta är KUL. Inga problem med bjudningen, tvärtom ivrig. Vill gärna ligga före, ja. Laddar efter en stund mkt.
Samtidigt när hon går så engagerat är hon superlydig, det räcker att TÄNKA så gör hon. Jag är inte alltid tillräckligt finstämd:o :crazy: (Det jag menar med överdriver. )

Tror det är svårt att förstå vad jag menar om man inte har suttit på en sån häst, men jag tror de flesta av er har det. (superkänslig, på och lyssnar efter minsta signal) Jag är inte tillräckligt skicklig för det.:crazy: Jag klantar till det, bla genom att inte ha den timing och känsla som krävs:crazy: (Så du har så rätt Equi:angel: )

Hon vill också veta vad hon ska göra och vart hon ska. På långsidan vet hon.
På diagonalen blir hon osäker. Det var en ny upptäckt. Det här är hästen som måste ha koll. Jag är för dålig på att visa vägen, helt enkelt. Men nu när jag har märkt det kommer jag att visa mycket tydligare. Skäms, men det blev väldigt tydligt.:o

På diagonalen rider man oftast sk vik eller sluta i hennes värld. Det har ju mest handlat om det. Därav att jag fått svårt med rakriktningen nu, hästen har egna tankar/frågor om riktningen. :idea: Då blir tydligheten ännu viktigare. Hade inte alls tänkt på det.

Sen är jag självklart för svag i magen också. Bland annat. Men jag är på den nivå jag är, även om det kan verka väl simpelt kanske.

Tack för alla tips och tankar. Har fått jättebra hjälp att tänka. :idea: :bow:

(Gick det att förstå vad jag försökte beskriva??)

Okej, jag skrev till dig men jag tog för givet attd et var problem med att sitta med tanke på rubriken - lite bråtton som jag alltid har så läste jag inte ordentligt, sorry!

Förstod lite mer med tanke på ditt sista inlägg där men ändå inte mkt, men alla andra verkar förstå så jag är nog bara trög! Orkar du förklara för en trögis vad problemet är en gång till?:angel:

Jag har bara ridit mellantrav och galopp, men jag antar att ökad är ungefär detsamma.

Trav:
På ponnyn måste jag sätta en ordentlig och ganska lågfrekvent takt genom hörnet. Jag måste dessutom vara noga med att han är böjd och på yttertygeln. Traven kortas och jag vinklar om bäckenet för att få mer samling. Sedan sätter jag mig helt rakt och reglerar steglängden i sätet. Sittbenen håller takten. Jag måste hela tiden vara noga med att stabilisera med magen och ha en riktigt stadig sits, annars håller ponnyn inte ihop ryggen ordentligt och bakbenen hamnar väldigt mycket efter.

Ponnyn är den enda häst jag tränat riktigt regelbundet, men jag arbetar ungefär efter samma princip även när jag rider andra hästar.

Galopp:
Också här samling och kort galopp genom hörnet. Här är det jättelätt att ponnyn och jag inte orkar. Om det händer blir galoppen kantig och ökningen blir inte heller bra. Sedan ökar jag galoppsprången genom att göra galopprörelsen i sadeln större och längre. Hästen följer mitt säte. Jag tar också fram handen ett par centimeter och låter honom växa in i den.

Det är skitskoj att rida ökningar tycker jag :D. Bra ökningar är det bästa som finns, och de känns verkligen svävande och härliga. Dåliga känns bara stötiga och snabba.

Edit: Såg nu att det var travökningar som eftersöktes..

Senast ändrad:

Bra ökningar är det bästa som finns, och de känns verkligen svävande och härliga. Dåliga känns bara stötiga och snabba.

Ja, den enda jag gjorde idag så var det faktiskt precis det ordet som dök upp i mitt huvud, svävande:idea: Men det var alltså inte på diagonalen:crazy:

Okej, jag skrev till dig men jag tog för givet attd et var problem med att sitta med tanke på rubriken - lite bråtton som jag alltid har så läste jag inte ordentligt, sorry!

Förstod lite mer med tanke på ditt sista inlägg där men ändå inte mkt, men alla andra verkar förstå så jag är nog bara trög! Orkar du förklara för en trögis vad problemet är en gång till?:angel:

Nej det är nog jag som är dålig på att förklara, eftersom jag samtidigt funderar själv.

Har alltså inte ridit ökningar på hästen men börjat lite smått och tycker det är svårt (och det har jag tyckt på tidigarte hästar också)

Får antingen väldig laddning och galopp, eller vingligt, och tappar, alltså korta versionen, ungefär så.

Har även funderat över HUR man kan hjälpa till med sitsen, för att det är en ung häst som inte ännu heller kanske orkar riktigt.

Så det var lite sammanblandat från mej där, inte alls du som är trög:D

Men som jag skrev, jag vet att raktriktningen är ett problem men har inte riktigt insett varför förrän idag.

Vet inte om det går att fatta bättre då, det var alltså olika funderingar och olika flera "bekymmer". Ska återkomma nu när jag insett en del och berätta om det blivit någon förändring.

Kan förklara att jag väntat med detta eftersom jag förrut haft problem, tycker det är svårt helt enkelt. Men på träningen blev det uppenbart att just på diagnoalen missförstår vi varandra bla, och det blir fel. Att det var rakriktningen fick jag höra, men insåg inte riktigt varför det blev så svårt:confused: Föränn nu när jag tänkt lite längre och känt efter vad som händer.
Rörde jag till det mer nu?:crazy:

Om jag var du skulle jag fortsätta träna på långsidan tills du och din häst är mera samsynkade.
Kanske träna mera på att bara kunna öka ett par steg och sen samla-öka för att hitta rätt läge och tajming för att fortsätta en längre ökning.
När hästen oxå blir starkare och lydigare i detta kommer det kännas stabilare.
Detta bör oxå få din häst mer framför hjälperna så du kan till slut samla nåt steg före och sen fram.

Jag har tränat detta med att trampa ner och fram skänkeln en aning vid längning (lutar mig faktist oxå bakåt:o eller skjuter fram höfterna snarare) så jag behöver aldrig driva.

Något du sen kan prova sen på diagonalen är att rida ett steg undan för innerskänkeln för att sen rakrikta med ytter och länga....det gör jag med unghästar.

Senast ändrad:

Rörde jag till det mer nu?:crazy:

haha, ja det gjorde du:rofl:

Närå, jag är med! Lite iallafall:p Men du har ju redan kommit underfund med att det är raktriktningen det handlar om - har du tänkt på att en följd av att hon inte hinner bli rak kan bli att hon tappar balansen och då faller över i galopp? Eller blir slingrig, vilket säkert oxå beror på att den inte orkar bära på bak genom hela ökningen?

Jag tror felet många gör är att man har för bråttom med att börja öka så hästen - som du säger inte hinner bli rak - får som följd, tappad balans=galopp inslag vilket leder till stress och hästen kan fatta galopp innan den ens tappat balansen bara för att "rädda sig i tid". Jag föll kanske utanför ditt problem igen - men jag är faktiskt trött;)

Jag tror inte heller att man ska vara så himla rädd för att få taktfel, vingel och lite spring i början av inlärandet bara för att om man börjar tänka på att allt det där inte får hända så är det så lätt att det blir omedveten bakåt ridning i ökningen - vilket ju blir pannkaka! Många hästar behöver oxå ett par diagonaler på sig för att "komma" igång och sen sätta en fin ökning! Så är det med min första häst hon får man öka igång ett par gånger, då blir det ofta ngt taktfel och lite spring och sen blir ökningarna bländande (om jag får skryta lite):p

En eloge till den som orkade läsa detta svammel:D

/Z.

Nja först, det är inte lydigheten utan mina signaler/tydlighet.

Gör det du säger på långsidan, därav att det funkar där, hon vet.

Drivning är det inte frågan om hon är redan så framme då, vill verkligen.

Ang sitsen, det är nog så jag gör som du sitter, ngt fram med sk faktiskt, ja.

Jag fick rida som du skriver för inner men det hjälpte inte då, blev inte nog tydligt. Men jag tror att det kommer att lösa sig nu när jag vet varför det var så svårt, pga hon har väntat på sk vikn eller sluta- hjälperna. Jag har tänkt till och förstår nog hur jag måste göra för att bli tydligare, ange riktningen och hinna med att rakrikta och visa vägen. Det är en av alla mina svagheter att inte vara tillräckligt långt framme och planera, och med kvick och snabbtänkt häst är det extra olyckligt.

Problemet är som sagt jag, tyvärr:crazy:

Jag tror inte heller att man ska vara så himla rädd för att få taktfel, vingel och lite spring i början av inlärandet bara för att om man börjar tänka på att allt det där inte får hända så är det så lätt att det blir omedveten bakåt ridning i ökningen - vilket ju blir pannkaka!
dET HAR DU RÄTT I -hoppsan:o

Den måste få beröm för att den FÖRSÖKER.

Ok, ja det blir nog precis som du säger ang galopp o vingel men orsaken är främst att hon inte vet vart hon ska riktigt (som jag tror nu efter idag)och är så ivrig och laddad samtidigt. Det krävs att man är så snabb själv.

Du har helt rätt i att jag är för ivrig, precis som jag skrev har det varit ett probem att travökningar är svåra, och det sitter i mitt huvud ännu. Det är ju då förberedelserna blir för dåliga, som att visa vägen.

Efter att ha ridit flera diagonaler bara rakt fram idag utan öka bara länga lite, så märkte jag det här, och att efter några gånger blev hon säkrare, och laddade mer rakt, målmedvetet så att säga. Så det är nog bara en träningsfråga just den delen.
Jag har ju inte tänkt att det ska fungera perfekt, utan ställde frågan för att få lite tankar på vägen bara, och det har ajg verkligen fått.

Tack:bow: Är också så trött så jag vet knappt vad jag skriver längre, måste sova nu:angel:

dET HAR DU RÄTT I -hoppsan:o

Den måste få beröm för att den FÖRSÖKER.

Ja, det där brukar ju du säga:rofl: :rofl:

Ja, det kan det bli bättre med:o Tack! (försöker minnas om jag berömde tydligt nog.......)

Olika.:
Lilla D-ponnyn, får man runda och "tagga" till i hörnet.
Stora D-ponnyn, får man lätta och öppna bäcklerna.
Lilla storhäst, Sitta tillbaka lägga skänklerna lite längre bak.
Stor storhästen, hon kan trava till 9:a. Hon behöver man inte göra så mycket pga hon är ganska het.

KL

Hur ser ni till att det inte blir taktförändring...
Verkar liksom inte var nåt problem här - bara att tuta och köra :angel:

halvhalter är ju en sak, men imin värld är det ju svårare att rätta till en felaktigt ökad trav än att göra rätt /lägga sig rätt från början

Lilla ponnyn är det super svårt att behålla takten.
Men Stora sh har en jätte stor trav men bra takt. Hon är säker på det. Stora Dp har väldigt bra bogar så han har mest takt i ökt. Väldigt lätt för att komma upp. Hans problem är att han kan spänna sig inne på banan.

Något du sen kan prova sen på diagonalen är att rida ett steg undan för innerskänkeln för att sen rakrikta med ytter och länga....det gör jag med unghästar.

:bow: :bow:

Det tycker jag är ett suveränt sätt att få igång ökningar på! Blir ett helt annat sug med bakbenen då. Även de mest svårökade brukar få till hyffsade längningar då. Men jag brukar rida ett par steg sidvärtes till en början.

Visst är det bra !
Känns om man hamnar rätt...bra att träna sig att andvända sig av ytterhjälper oxå...blir distinkt hjälpgivning.

KL

till en felaktigt ökad trav än att göra rätt /lägga sig rätt från börjahalvhalter är ju en sak, men imin värld är det ju svårare att rätta n

I början när man lär hästen ökad trav så får man inte vara för rädd för lite taktfel - tycker jag! Inte heller att det blir spring i början för att sen känna hur hästen succesivt länger steget och hittar sin takt - i stället för att från början vara så rädd om takten att det inte blir mkt till ökning alls...!

Jag tror det kan vara bra att låta hästen länga iväg ordentligt även om det bli spring så att den känner att den faktiskt inte tappar balansen för att sedan våga börja öka ända från början! Har funkat fint för mina pållar!

Så får jag göra för min tränare, det är ökningen i sig som hästen ska få beröm för, sedan att takten inte blir som den ska får vi jobba på med andra medel. Det är tillräckligt svårt ändå...

KL

halvhalter är ju en sak, men imin värld är det ju svårare att rätta till en felaktigt ökad trav än att göra rätt /lägga sig rätt från början

Min erfarenhet att de allra flesta hästar inte "lägger in" taktfel utan de går i sådan fall in i galopp. Okej, det är väl ett taktfel/förändring.
Då kanske man ställt för stort krav.

Konsten är att ha dem tillräckligt raka och jämna i handen att de bär sig jämt, och att inte länga långa sträckor i början.

Ökad trav har en ganska hög svårighetsgrad, finns inte anledning att rida det om inte hästen är redo i takt och balans.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs