Travökningar, sits mm?

Sv: Travökningar, sits mm?

Ja allt på plats och inte slarva, absolut! Hästen har lätt, även om hon inte är född med flashig trav så helt ok och särskilt för att vara fullblod. (Mycket bra för att vara fbl) Så det är helt och hållet hos mej det sitter.

Galopp är lättare men det har det alltid varit, även på övriga hästar.
Det är travökningar som är problemet. Att samla och släppa fram, växla tempo, fungerar bra, men det är när den där laddningen för att öka ska till som jag får kortslutning.

Jag vet att det är bra ur öppna och har fått det tipset (som jag skrev), men det fungerade inte så bra heller. Hon är snabb i uppfattningen och laddar ur öppnan med galopp som följd. Ska prova det igen dock, men vara mer still och vänta.

Tyngdpunkten ja, ska tänka på det extra, det kan vara att jag stör där när det blir galopp, är inte still som Lancet säger, överdriver. :o

att bara släppa iväg den funkar en bit, sen bör den få hjälp om den inte heter Weltmeister;)
det blir bara mellantrav om man inte kan hjälpa den med att behålla samlingen.
Man kan vara nöjd med det om den inte trillar iväg eller fattar galopp.

Man kan inte göra några halvhalter direkt i ökningen, men man kan vara med i rörelsen som de duktiga är- som inte har hästar med inbyggd ökad trav.

Titta noga på de där duktiga tyska yngre hästarna- hur de hjälps av sin ryttare.

Att bara släppa iväg går ju inte, men kanske ska jag tänka mindre på allt jag ska göra:angel: Släppa iväg är väl det jag gör när jag gör för lite, för att inte överdriva:crazy:

De allra bästa ökningsstegen kan man få direkt efter galopp, f ö. (Men bara några meter, jag har inte vågat jobba på det) Det är dem jag vill åt, men det kommer väl om piloten får ordning på sej själv :crazy: och hästen får styrkan, inget jag tror kan komma idag.

Ja, jag skulle vilja se mer av de duktiga unghästryttarna, kanske någon har filmer att länka till?

jag vet inte men för mig så funkar det bättre om jag förstår principerna, för vi människor vill ju alltid krångla till det och konstrar till saker och ger för mycket och för fel hjälper.

Om du kan förändra tempo varför inte förändra tempo tills det blir mellantrav. :)
För mig är det svårast som sagt att driva med rätt muskel - altså driva men att inte låsa höftleden ( som många gör och därför lutar sig bakåt :angel: )

och sedan som sagt ge plats fram, men inte släppa fram tyngpunkten - konsten är ju at ta tillbaka den innan det kollapsar och du tappar takten och börjar springa.

Vad är ditt problem - på vilket sätt blir det fel...

Senast ändrad av en moderator:

KL

Vad är "signalen" - "tecknet" för ökad trav för er som skriver så

Min häst har ingen flashig trav men hon är väldigt taktmässig. Att lära henne att länga ut i mellantrav var jättelätt. Ökad trav har vi inte kommit till ännu, den samlingen har vi inte. Jag tycker att det är lättare att träna längning under nedsittning än lättridning. Jag brukar ladda i hörnet och sedan med någon kramning i yttertygeln se till att ytterbogen är med. Sedan bjuder jag till ökning med sätet och handen och hästen svarar. En viktig sak för mig är att låta ökningen växa, att inte attackera hästen i hörnet i iver att snabbt få ut längden i steget. Gör jag det blir det obalanserat och kanske något galoppinslag. Garanterat på bogarna i a f. :p

Jag har alltid haft förhållandevis lätt att få till travlängningar - jag måste haft tur och suttit på hästar med ok förutsättningar för detta. Min tränare vill att jag ska rida som jag gör i upptagningarna hela tiden. Men det verkar jag inte vara kapabel att göra... :o

Vi hade ju flera såna filmer tidigare- Unghäst-VM.

Em häst ska vara så pass "framme" på bettet o för skänkeln- så att det räcker med att starta ökningen.
Om man måste driva för att få fram/ bibehålla ökningen, så är den inte det.

Min tränare vill att jag ska rida som jag gör i upptagningarna hela tiden. Men det verkar jag inte vara kapabel att göra...
Det är ju rätt tänkt, men ack så svårt att göra utan att bli dragandes o inte få till ngn ökning alls.

Om häste lyssnar bra o ryttaren är blixtsnabb, men ändå mjuk- kan man hjälpa den att inte bara använda skjutkraften, utan oxå komma upp från marken. Att den hinner röra sig stort även uppåt o inte bara framåt.

att bara släppa iväg den funkar en bit, sen bör den få hjälp om den inte heter Weltmeister;)

No tror jag det blev som med mig och Elisabeth Wert, för vem är Weltmeister. Weltmeyers helbror...:p

(skit händer den bäste)

Om häste lyssnar bra o ryttaren är blixtsnabb, men ändå mjuk- kan man hjälpa den att inte bara använda skjutkraften, utan oxå komma upp från marken. Att den hinner röra sig stort även uppåt o inte bara framåt.

Där har du problemet (även till Fredriksus:D ) Blixtsnabb och mjuk samtidigt:crazy:

Ingen drivning, (då är hästen inte framme) det ska inte behövas.

"Signalen" är nog det jag är otydlig med, ger den innan hästen är rak, (och har ingen tydlig signal kommmer jag på nu:crazy: ) Det jag gör nu är lätta en aning o vinkla bäckenet för att släppa fram som jag skrev innan, men har slarvat med rakriktningen och att lätta för mycket (överdriva) i handen. Jag har som jag skrev inte tagit allt tydligt en sak i taget.

Måste jobba. :o

Om du kan förändra tempo varför inte förändra tempo tills det blir mellantrav. :)
För mig är det svårast som sagt att driva med rätt muskel - altså driva men att inte låsa höftleden ( som många gör och därför lutar sig bakåt :angel: )

Vad är ditt problem - på vilket sätt blir det fel...

Men det blir mer laddning det är där jag inte kan hantera :o . Driver inte egentligen.

(se svar till axel o dej)

Du måste bli färdig ngn gång med förberedelsen:p

Annars får du lägga en volt o bli klar. Ökningen ska helst påbörjas vid bokstaven vid hörnet, inte efter halva diagonalen.

på min som har svårare för sig ökar jag gärna på volt först- för att kunna hjälpa den med yttertygeln- att inte tappa takten.
Jag klarar inte av det där som de duktiga kan.

om det blir bra släpper jag helt o klappar.
nästa gång tar den I så att det står härliga till.

den bör inte vara för lång eller låg i början av ökningen, för då hamnar bakbenen i tjottahejti;)

Jag laddade nog förr, men nu tar jag tillbaka- samlar innan o får rätt stuk på hästen o kör iväg.
Det ska inte behövas laddas om den redan är fulladdad innan.

Det är ju rätt tänkt, men ack så svårt att göra utan att bli dragandes o inte få till ngn ökning alls.

Näe, skulle jag bli dragandes skulle hästen garanterat hamna i framstupa läge och bara skotta på med bakbenen. Totalt isärfallen.

Jösses vad ridsugen jag blev nu! :bump:

Jag tycker att det funkar bättre att få till att hästen hamnar uppe på rumpan innan man sätter iväg.
en snabb o rejäl halvhalt o att man inte tappar ner den igen- att den orkar längre sträckor - sen

KL

Man ska inte vara så hård mot sig själv anser jag om det inte sitter som en smäck när man vill. Man bör ha i åtanke att en ökning går "lätt" att få till om häst och ryttare är synkade och hästen tillräckligt stark. Självklart behövs mer eller mindre rutin, men hästen framför hjälperna och framme i handen är basen för allt.

Allt blir mycket lättare när man har hästen där man vill ha den. Problemet är att ta reda på "var man behöver ha hästen - hur det känns då - och hur mycket träning och vilken typ av träning som behövs för att komma dit".

Problemet ligger alltså i att hästen ökar rätt men du kan inte sitta på den när den ökar så stort? Har bara skummat tråden:p

Jag skulle nog göra så att jag bara ökade just såpass mkt att jag klarade att sitta ner (typ mellantrav?) och sen låta hästen öka mer och mer samtidigt som jag lärde mig att sitta! Alltså inte mer och mer på diagonalen utan som ett lite mer långsiktigt arbete. För att hästen någon gång iabland skulle få öka sin fulla kapacitet innan du lärt dig sitta med den skulle jag rida lätt och öka.

Tror att det kan vara en bra idé eftersom risken finns att det sätter sig så djupt i både dig och hästen att det aldrig blir mer än panik till slut när ni ska öka! Flummigt va? Hoppas du förstår hur jag menar!

Man ska också tänka på att särskillt i ökningarna handlar det mer om att sitta MED hästen än PÅ den. Många gör nog felet att vad en del kallar "sitta emot" i ökningen vilket är hopplöst! sitt MED istället!

Lycka till!

KL

Man ska inte vara så hård mot sig själv anser jag om det inte sitter som en smäck när man vill. Man bör ha i åtanke att en ökning går "lätt" att få till om häst och ryttare är synkade och hästen tillräckligt stark. Självklart behövs mer eller mindre rutin, men hästen framför hjälperna och framme i handen är basen för allt.
.

Jag håller med faktiskt - kommer man dit så väntar hästen - så länge man har den "i magen."
Därmed inte sagt att man inte kan tappa bort den efter :angel:
det gäller väl att upptäcka när man är på väg att tappa den och minska tempot igen

Har man hästen i magen så är den på hjälperna och då kan tänja på gränserna - svårare att behålla den i magen - i mellantrav, och ökad, det ser man ju att det lätt faller isär

Problemet ligger alltså i att hästen ökar rätt men du kan inte sitta på den när den ökar så stort? Har bara skummat tråden:p

Jag skulle nog göra så att jag bara ökade just såpass mkt att jag klarade att sitta ner (typ mellantrav?) och sen låta hästen öka mer och mer samtidigt som jag lärde mig att sitta! Alltså inte mer och mer på diagonalen utan som ett lite mer långsiktigt arbete. För att hästen någon gång iabland skulle få öka sin fulla kapacitet innan du lärt dig sitta med den skulle jag rida lätt och öka.

Tror att det kan vara en bra idé eftersom risken finns att det sätter sig så djupt i både dig och hästen att det aldrig blir mer än panik till slut när ni ska öka! Flummigt va? Hoppas du förstår hur jag menar!

Man ska också tänka på att särskillt i ökningarna handlar det mer om att sitta MED hästen än PÅ den. Många gör nog felet att vad en del kallar "sitta emot" i ökningen vilket är hopplöst! sitt MED istället!

Lycka till!

Vet inte om du svarade mej eller Equiform :confused: Men för mej är inte problemet att sitta som jag skrev tidigare.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka