Travökningar, sits mm?

Sv: Travökningar, sits mm?

Min erfarenhet att de allra flesta hästar inte "lägger in" taktfel utan de går i sådan fall in i galopp. Okej, det är väl ett taktfel/förändring.
Då kanske man ställt för stort krav.

Konsten är att ha dem tillräckligt raka och jämna i handen att de bär sig jämt, och att inte länga långa sträckor i början.

Ja, det stämmer väldigt bra, det är där det blir problem. Kan tillägga att det handlar om kortare sträckor, inte hela långa diagonaler, utan avkortade.

Jag vet att du endast tränar korta sträckor. Det har framkommit tydligt i tråden i tidigare inlägg.:)

Konsten är att ha dem tillräckligt raka och jämna i handen att de bär sig jämt, och att inte länga långa sträckor i början.

Jag håller med dig till vis del här! Att de måste vara raka och jämna i handen MEN jag tycker nog tvärtom när det kommer till att inte öka långa sträckor, i början när jag lär unghästarna ökning brukar jag öka på diagonalerna och fortsätta gnom kortsidan för att sedan fortsätta ytterligare på en diagonal tills jag får den där riktiga ökningen - vilket kommer (säkerligen) resultera i en del spring i början kanske även galopp inslag!

Sen varierar jag naturligtvis med korta sträckor men oftast krävs det så enormt mkt för att få till en bra ökning på kort sträcka vilket jag tycker kan vara svårt på en unghäst (orutinerad häst)

/Z.

Jag håller med dig till vis del här! Att de måste vara raka och jämna i handen MEN jag tycker nog tvärtom när det kommer till att inte öka långa sträckor, i början när jag lär unghästarna ökning brukar jag öka på diagonalerna och fortsätta gnom kortsidan för att sedan fortsätta ytterligare på en diagonal tills jag får den där riktiga ökningen - vilket kommer (säkerligen) resultera i en del spring i början kanske även galopp inslag!

Sen varierar jag naturligtvis med korta sträckor men oftast krävs det så enormt mkt för att få till en bra ökning på kort sträcka vilket jag tycker kan vara svårt på en unghäst (orutinerad häst)

/Z.
Det där har jag glömt bort- länge sen hästarna var unga;)
Jag gjorde så med mitt sto, för att det fanns ngt program förr där man ökade till A.
Oxå för att de inte ska börja bromsa in självmant innan diagonalens slut.

/Z.

Och jag håller med om att det krävs mycket av en häst att få till en bra ökning. Jag skulle inte träna ökad trav på en unghäst. Det brukar ge sig när de är befästa i mellantraven.

Jag har också ridit den övningen du beskriver, men när jag tränar in mellantrav. Eller när jag vill få fram ännu mera bjudning.

Ojdå. Såg nu att du fortsatte en diag. till.
Jag avslutar nog hellre INNNAN den tappar balansen eller när den har ökat så bra som jag har önskat.
Men du vet nog vad du gör:p

Och jag håller med om att det krävs mycket av en häst att få till en bra ökning. Jag skulle inte träna ökad trav på en unghäst. Det brukar ge sig när de är befästa i mellantraven.

Jag har också ridit den övningen du beskriver, men när jag tränar in mellantrav. Eller när jag vill få fram ännu mera bjudning.

Nu menar jag ju inte riktigt unghäst, kanske blev fel uttryckt utan snarare en häst som är i den fasen att den just ska lära sig mellan/ökadtrav exempelvis min 6-åring!

Rider jag t.ex. en 4-åring som bara behöver lära sig att visa förlängd steglängd (vid ex. 4-årstest) så rider jag inte på samma sätt som jag beskrev i det tidigare inlägget - då blir det ju bara korta sträckor där bara lite extra sug är nöjaktigt!

Hur menar du att du rider den övningen när du lär in mellantrav? Det var så jag oxå menade tror jag? Jag ser ingen egentlig skillnad på att lära in mellan- eller ökadtrav, då mellan traven blir just ökadtrav när styrka och balans tillåter.

/Z.

Ojdå. Såg nu att du fortsatte en diag. till.
Jag avslutar nog hellre INNNAN den tappar balansen eller när den har ökat så bra som jag har önskat.
Men du vet nog vad du gör:p

Jo, jag brukar inte rida tills dom tappar balansen alltså;) Jag slutar oxå när den ökar så som jag önskat - jag menade mer att det ibland kan vara bra att rida längre sträckor tills hästen känner suget!

Jag varierar sträckorna efter hur det blir typ, ibland ökar hästen bra redan genom första hörnet och första diagonalen - då skulle jag inte fortsätta på en diagonal till, lika lite som jag skulle rida en ökning till. har mina hästar gjort en bra längning så gör jag i sällan en till, det är ju en slitsam "rörelse".

*kl*

Kanske bör förtydliga det där med tappa takten och balansen, jag menar inte att hästen ska öka tills den gör det eller att det inte är ngt fel - det jag menar är att man i början inte behöver vara så himla rädd för att den gör det, det brukar rätta till sig med styrkan! Självklart ska man eftersträva att den aldrig behöver tappa sin takt eller balans:D

/Z.

Jag tävlar inte och har precis börjat få tempoväxlingarna att flyta bättre på min häst, men det som funkat för mig och som fått oss att lyckas med att länga stegen och inte bara springa och tappa aööt vad samling heter har vart att forma lite extra i hörnan innan och när jag börjar länga ut så tänker jag -FRAMÅT - UPPÅT och vinklar bäckenet lite mer, det känns som om hästen svarar med att växa fram och kan därifrån länga utan att trilla ner fram. Rider inte fler steg än vi klarar av och det är väl max 15 - 20 meter i dagsläget, sedan tar jag upptaget i en kurva för att inte bli lång bak när energin tar slut.

Det är lite så jag gör faktiskt, som du beskriver. :idea: Men jag har stört på något sätt när det handlar om diagonal plus laddad (dvs bla inget stöd av väggen:o ) Tror jag har bättre koll nu på vad jag gör och får backa lite och jobba på det. Tack!

Nu menar jag ju inte riktigt unghäst, kanske blev fel uttryckt utan snarare en häst som är i den fasen att den just ska lära sig mellan/ökadtrav exempelvis min 6-åring!

Rider jag t.ex. en 4-åring som bara behöver lära sig att visa förlängd steglängd (vid ex. 4-årstest) så rider jag inte på samma sätt som jag beskrev i det tidigare inlägget - då blir det ju bara korta sträckor där bara lite extra sug är nöjaktigt!

Hur menar du att du rider den övningen när du lär in mellantrav? Det var så jag oxå menade tror jag? Jag ser ingen egentlig skillnad på att lära in mellan- eller ökadtrav, då mellan traven blir just ökadtrav när styrka och balans tillåter.

/Z.

Jag förstod hur du menade, men ibland är det bra att förtydliga.:)

Jag ser egentligen heller ingen skillnad på lära in mellantrav eller ökad trav, för ökad trav kommer som sagt till EFTER de kan mellantraven.

Liknande trådar

Dressyr Någon som tittat i veckan? Hittat några favoriter? För erkänna att jag inte alls tittat särskilt mycket för det är så många Namn i...
Svar
9
· Visningar
1 220
Senast: Fiorano
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 155
Senast: WildWilma
·
Dressyr Jag har följt vc-finalen i dressyr noggrant. Det gav mig en bitter eftersmak. 90 % av ryttarna red som "kapten krok" dvs med...
2
Svar
35
· Visningar
4 365
Senast: super
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 486

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka