Travkurs för vuxna nybörjare?

Sv: Travkurs för vuxna nybörjare?

Du verkar ju vara läskunnig, tänkte jag. :D

För jurister är det ganska intressant läsning, kan jag förbereda dig på. Man kan få mardrömmar och panikångest för mindre än STC:s reglemente.

En gång i tiden började jag skriva en bok för hästintresserade ungdomar inom travet!
Det finns en uppsjö av ungdomslitteratur för hästintresserade killar och tjejer men väldigt lite från travets värld.

Man har fått hålla till godo med Pysenböckerna (:love:) som så trovärdigt handlar om en skäckhingst på 145 som äntrar Solvallaovallen under mycket dramatik!:D

I vilket fall, inledningsvis ville jag haft med en förkortning av reglementet, startmomenten, lite statistik osv.
Kort sagt, lättillgänglig information för att få mer förståelse när man tittar/utövar spelar på sporten trav!
För det är ju det det är. En sport!
Även om tabellsiffrorna i radio och tidningar mer för tankarna till Lotto..

Nu rör jag till det med mitt inlägg.
vad var det jag skulle komma till...:confused::D

Jo, visst finns det en bok som handlar om travhästens utrustning osv där även regler, anekdoter, intervjuer mm finns med!
Vet att bokens avslutande kapitel handlar om hästpratare!

Är det någon som vet vilken bok jag pratar om?

*Är det någon som vet ö.h.t vem jag är, vad jag kommer ifrån eller vart jag är..*

Jäklarns med..

Jag har nämligen drabbats av akut alzheimers..:eek:

Står med andra ord i flyttagen och har en fot här och en där och hjärnan någonstans i första V65-loppet..
Allt medan det ska till någon form av PLANERING för att jag inte ska ligga kvar här i soffan när nästa hyresgäst äntrar mitt vardagsrums stora scen..

I vilket fall, den boken, (som förmodligen ligger nere i källaren bland 17643782 andra prylar, artiklar samt partiklar) tror jag att schelin_j skulle kunna ha en del glädje av!

Trygg... när hjärnan och kroppen funnit varandra igen (det kan ta tid om man är i flyttartagen dock) kan du kanske återkomma med titel och/eller författare?

Conversation Piece... ehum... vet inte om jag törs läsa något som orsakar mardrömmar för jurister. Läser ju försäkringsvillkor hela dagarna så jag HAR redan mardrömmar :eek:

Fast jag ska nog försöka i alla fall. På semestern eller så :D

Jag ska börja i en nybörjar kurs för vuxna (är dock 16) på Onsdag!
Då är det 5ggr som är 2h långa, sen får man fortsätta om man är intresserad.

Gå in på närmaste travbanas hemsida och titta! ;)

Kan det vara "Champion"-boken som Trygg tänker på?

Det finns ju en del att läsa, bl.a har både Sören Nordin och Stig H gett ut böcker som i alla fall jag läst med stort intresse, men det kanske är för djupt om man är totalt ny inom travet.

Jag tycker du ska kolla upp vad B-tränarkursen ger på din bana. På vår var det många som inte hade koll på travet som var med, och vi hade hovslagare, veterinär, diskussioner om regler, var hos en A-tränare en gång och så vidare, så det var nog en väldigt givande kurs för dem (regler är ju sådant som behövs kunnas om man nu någon gång har sin häst till start, och det blev en hel del intressanta diskussioner från "ridfolket" vs oss redan inbitna travmänniskor).

Det låter ju faktiskt intressant... ska kolla upp det.

Mest var jag rädd att om man gick licenskursen så skulle alla andra kunna jättemycket och bara fnysa åt en sådan som mig... men så är det kanske inte alls ju. Bara mina förutfattade meningar och insikt om min egen otillräcklighet/okunskap.

Har ju aldrig riktigt tänkt tanken att man kan gå licenskursen utan att faktiskt lösa licensen sedan. Men det är klart att man kan :banana:

Hmmm angående licenskurserna på Romme står det i annonserna att det skall observeras att det inte är några nybörjarkurser och att man bör ha kört mycket snabbjobb på bana och gärna några provlopp innan...

Men man kan förstås prata med dem ändå. Kanske kan få läsa bara teoridelen om inte annat.

Men jag tycker faktiskt inte att man fick lära sig ett dugg om träning och annat som kan vara nyttigt om hästvård, utan det gick i stort sett ut på att lära sig alla regler. I alla fall på Solvallas kurs...

Absolut... håller med till punkt och prickar... så var det när jag också tog min tränar licens.

Men det måste säkert vara körlicenskursen de menade då? Den skulle inte jag våga gå heller om jag inte hade någon större rutin:D.

För övrigt så är det klart att det handlar mycket om regler när man går b-tränarkursen... Men det är väl i princip det som man behöver lära sig om man ska börja med trav och sätta sig in i sporten (på min kurs var det en som inte visste vad defilering var, hon hade aldrig varit på en travtävling, tror inte hon gjorde provet utan bara var med så att säga).

TRÄNA häst lär man sig inte på några kurser, och du säger ju själv att du har en amatörtränare i stallet att få hjälp med den praktiska delen för. Träning av häst är något individuellt. Dock brukar amatörföreningarna och hästägarföreningarna bjuda in en del intressanta föreläsare (tränare och så) ibland. Kolla hur läget är hos dig.

Aha... tröga jag hade inte fattat att det var två olika kurser :D Tur ni finns så att jag slipper göra bort mig helt när jag ringer och tjatar.

TACK!!!

Fattar inte... jag sökte ju på den sidan men hittade absolut ingenting. Slutsatsen om mig = spån står fast alltså :angel:

Tack och bock än en gång! Nu har jag helglektyr ju...

TACK!!!

Fattar inte... jag sökte ju på den sidan men hittade absolut ingenting. Slutsatsen om mig = spån står fast alltså :angel:

Tack och bock än en gång! Nu har jag helglektyr ju...

Tog ett tag för mig också att hitta sidan första gången jag sökte så du är ursäktad:p

Ja, det blir nog en hel del läsande för reglementet är gaanska långt;)

Utrustningsbestämmelser också

http://www.travsport.se/appImage/utrustning08.pdf

Utskrivet och klart! Nu återstår bara att läsa alltihop...

Har jag sagt tack? Tuuuuusen tack :bow:

Måste kommentera en sak här. Alla travmänniskor verkar så snälla och hjälpsamma - ni är ju levande bevis på det förresten.

Kan ju tänka mig att om jag gått in under dressyr och ställt lika korkade frågor så hade jag inte blivit lika väl bemött... (jo jag har lite fördomar ja).

Ha en härlig helg! Nu ska jag sätta mig med min pärm märkt med "STC reglemente och tillåten utrustning" :bump:

Se där ja. Till sidan 18 hann jag i alla fall innan jag somnade igår kväll. En fem/sex sådana kvällar så är jag igenom!!!

Fast nu på dagen har jag inte tid att läsa, nu skall här köras kallblodstravare och shire!

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Träning Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Körning Jag har blivit väldigt intresserad av körning, tycker det är jättekul och det inspirerar mig mycket :) Men just nu är det på nivå...
Svar
10
· Visningar
2 270
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka