Travkurs för vuxna nybörjare?

schelin_j

Trådstartare
Finns det någon sorts kurs som inte är licenskurs för vuxna? Jag skulle ju vilja lära mig lite mer om trav - hur man lägger upp träning och hur utrustningens delar samverkar samt reglerna för hur man får köra på bana etc. Och förstås att köra (kör ju min shire och en och annan travare för motions skull i skogen men vill även lära mig lite om att köra på bana).

Problemet som uppstår är då att jag inte är så pass "utbildad eller erfaren" att en licenskurs känns som det jag letar efter. Hittade en jättebra kurs på Romme men det visade sig efter att ha läst en stund att den riktade sig till barn från åtta år... tror ni att en 34 årig tant får vara med också :D

Sedan har jag ju rätt mycket att göra så det bör helst inte vara långt bort... helst på Romme... men Rättvik eller Gävle eller så kan väl funka men inte om det är kvällar utan bara om det kanske är hela eller halva dagar på någon helg.

Om det inte finns någon kurs, hur lär man sig då???

Sv: Travkurs för vuxna nybörjare?

Tror att det finns någon "prova på kurs" i Åmål för vuxna.... Annrs kan du ju alltid åka till någon tränare och berätta om ditt "problem"

Haha - nja problem vill jag ju inte kalla det! Snarare nyfikenhet och en vilja att lära mig mer... gärna i kursform.

Jag har stallplats hos en travtränare (amatörtränare) och "hjälper" honom med hans hästar ibland - när hans och mina tider passar ihop. Givetvis lär jag mig massor av honom och på sikt kommer jag säkert att kunna lära mig det jag vill av honom. Så något problem har jag inte.

Däremot är jag ju nyfiken på hela teoribiten, och vill gärna ha koll på det mesta av den innan jag ens ber att få vara med och köra träningspass på bana. Rädd för att göra fel och kanske rent av orsaka någon olycka annars.

Så jag tänkte om det finns någon kurs man kan gå, där man liksom får ta det hela mer i rätt ordning eller hur jag ska säga, med ett pedagogiskt upplägg för att lära sig grunderna liksom. Och då kom jag på att någon här kanske vet någon sådan kurs? Ungefär som travskolan men gärna då med vuxna deltagare...

Ska väl tillägga att det har varit någon sorts "prova på dagar" för vuxna på Romme också - men då var det liksom med syftet att föräldrarna till travskolans barn skulle få testa att köra en sväng och få se hur man sätter på en sele etc.

Det var ju inte riktigt det jag var ute efter, köra travhäst kan jag göra hur ofta jag vill ju. Jag var kanske mest ute efter den teoretiska biten egentligen.

Du sätter fingret precis på ett av travsportens stora problem - rekrytering av nya aktiva utövare.

Det har skett förbättringar och på många banor håller numera travskolorna för ponnytrav även vuxenkurser. Ring till dina närmaste travbanor och fråga. Det finns också amatörklubbar som ordnar liknande kurser, t ex Solvallas amatörklubb.

Annars får du ta en semester och komma hit till mig i Skåne!

Hmmm Gävle kanske kan vara något!

Tack för tipsen i alla fall. Jag håller med om att det skulle vara roligt om det vore lättare att som vuxen nybörjare få lite ordning på det hela. Som sagt var, man lär sig massor av att följa med på lopp och att vara med i träningen men det känns som om det blir hål här och var och man vet inte riktigt var hålen finns :confused:

Synd att du inte bor i Halmstad, för att vår skola har vuxenkurser (ej licens) inne på travet med våra skoltravare.

Hihi... tja Halmstad är ju liiiiite långt bort :D Sådär en sextio mil eller något!

Men vilken bra travbana som har vuxenkurser.

Rent teoretiskt skulle jag ju kunna få all en information jag ville ha om jag gick licenskursen men det känns liksom som en rätt kass idé att gå licenskursen för att få ett hum om trav. Sannolikt skulle jag ju inte klara den heller - jag har ju inte kört så mycket alls och ALDRIG på bana.

Synd.

Det här kanske är en affärsidé? Att ordna vuxenkurser för nybörjare inom trav? Nu menar jag inte att jag ska stå för undervisningen själv, men man kan ju bjuda in kompetent folk som föreläsare. Tror ni att folk skulle vara intresserade av det?

*smider planer*

Synd.

Det här kanske är en affärsidé? Att ordna vuxenkurser för nybörjare inom trav? Nu menar jag inte att jag ska stå för undervisningen själv, men man kan ju bjuda in kompetent folk som föreläsare. Tror ni att folk skulle vara intresserade av det?

*smider planer*

Ja kanske... Men om man följde en av okis länkar ovan så står det att det saknas folk till vuxenkursen.. så jag vet inte...

Det hade banne mig varit en affärsidé!

Men nu stjäl vi tråden, det får vi inte göra.

Och förresten så kan jag inte för mitt liv se hur den investeringen skulle kunna ge avkastning under en livstid...

Jodå ni får stjäla tråden :D det var ganska underhållande!

Jag tror tyvärr inte heller att det är någon jättebra affärsidé att utbilda vuxna i trav... har bara träffat på en person som förutom mig blivit intresserad i vuxen ålder. Annars verkar travet vara något man fått med nappflaskan eller så. Eller åtminstone genom ponnytrav.

Amatör-tränarlicensen kanske inte vore helt åt h-ete i alla fall... det är ju åtminstone delvis just reglementet jag vill åt...

Det känns som att träningsbitarna etc. är sådant jag på ett hyfsat sätt kan plocka upp genom dagligt umgänge med travtränare och hästar - reglerna däremot kommer i ojämna strömmar.

Får fundera lite, ska kanske ta och ringa travbanan och prata med dem också!

Om du vill lära dig reglerna så tycker jag att du gör enklast i att beställa reglementet och läsa igenom dem. Sen kan du det där.

Om du vill lära dig reglerna så tycker jag att du gör enklast i att beställa reglementet och läsa igenom dem. Sen kan du det där.

Jag håller med, du behöver absolut inte gå b-tränarkursen för att lära dig reglementet. Dock får man ju med vissa bitar om hästens hovar och ett tillfälle med veterinär, och ofta en rundvandring på travbanan i kursen, vilket kan vara intressant :)

:rofl:

att jag inte ens tänkt tanken att jag kan läsa själv!!!

Jag måste ha något felkopplat i skallen... men det är ju ett jättebra sätt att börja i alla fall!

Tack för den kloka och egentligen ganska självklara idén!!!

Ni vet hur det är, man ser inte skogen för alla träd :angel:

Liknande trådar

Trav Vi har precis börjat motionera hästarna från en speedcart och QH sele. Jag testade att köra lite trav i gymnasiet och nu när jag testat...
Svar
1
· Visningar
2 638
Senast: Onecorner
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 550
Senast: Liten
·
Träning Jag har en 3-årig ( snart 4-årig ;) ) nordsvensk som under sommaren och hösten körts in (på sommaren bara tömkörning, sen inkörning på...
2
Svar
21
· Visningar
4 190
Körning Jag har blivit väldigt intresserad av körning, tycker det är jättekul och det inspirerar mig mycket :) Men just nu är det på nivå...
Svar
10
· Visningar
2 270
Senast: cowgirl73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka