Travhingstar!!!

ghost

Trådstartare
Jag måste på grund av olyckliga omständigheter låta min dam gå till aveln, och har egentligen ingen aning om vad jag ska välja för hingst.

Stoet ifråga heter Dixie Millpond, hennes negativa sidor är att hon är lite för liten (152 cm), väldigt fransysk och har lite väl långa kotor. De positiva är desto fler, hon är snabb, speedig, relativt stark och är hur bra i psyke som helst. Jo jag vet att jag är partisk... :love: :o

Jag har funderat lite på Gentle Star, eller ska man satsa på franskt? Snälla, ge mig alla råd jag kan få...

/// ghost

Att blanda franskt och amerikanskt ska om inte jag mins fel vara en rätt poppis blandning just nu.

Det ver väl inte riktigt så diffusa tips jag tänkt mig. :crazy: Men som man frågar får man ju svar...

Ska försöka förtydliga mina tankar lite.

Om jag väljer Gentle Star så får jag linjeavel då stoets morfar är helbror med hingstens farfar, är det bra eller dåligt? Jag söker hingstar av lite storlek som ändå inte är för tunga i typen.
Samtidigt vill man ju inte satsa på en jätte-hingst OM det skulle vara så att stoet slutat växa på grund av för hård träning som unghäst.

Är det någon som träffat på avkommor till Gentle Star? Hur är de i psyket? Blir de stora eller små?

Det finns vissa andra hingst-tankar också, men han känns bra i ryggraden....

/// ghost

Har själv inte träffat någon avkomma efter Gentle Star, men om man får föreslå lite(??) så lämnar Julianno Star stora hingstar men jag vet inte om han står i Sverige längre. Super Arnie lämnar fina bra avkommer( men han är nog rätt dyr ).
Varför Gentle Star? Kan inte mycket om den hingsten..

Juliano Star står på skick från Frankrike till Ramkvilla, stoet är ju förstagångare så helst vill jag att hon ska stå på den station hingsten är uppstallad.

Anledningarna till att Gentle Star blev ett av alternativen är att han är av sådan typ som jag eftertraktar. Åtminstone om man kollar bilden i hingstkatalogen. Han har även lämnat en BRA första kull (Gentleman och Gentle Son) med ett stomaterial som inte är så där lysande som mode-hingstarna gärna får. Det bör man ju också ta hänsyn till om man inte har ett sto med skyhögt avelsindex. Han hade faktiskt bara 95 i snitt på indexet första säsongen... (Fast han själv har 131 i index!!!) Av 30 st. avkommor har 6 st. sprungit in mer än 100 000 första säsongen. Det som kanske skulle vara negativt är att bara en av dessa sex är ett sto.

Fick man önska så skulle jag vilja ha en "kopia" av mitt sto men 5 - 10 cm högre... :p :p

Super Arnie står faktiskt på samma ställe och kostar dubbelt så mycket ungefär (45 000 + moms). Alltså dubbelt så mycket som Gentle Star.

/// ghost

Vi har en " avelsexpert" (jätteduktig) som sa att Gentle Star lämnar fina och tidiga hingstar men att stona är lite sena i utvecklingen, men det spelar kanske ingen roll om man inte vill starta som tvååring. Vet du vad kostar Gentle Star och var var han står?
Min märr är betäckt med Silver Pine som jag gillar väldigt mycket, tråkigt nog ska jag inte behålla fölet, men i alla fall...

.

Stoet ifråga heter Dixie Millpond, hennes negativa sidor är att hon är lite för liten (152 cm), väldigt fransysk och har lite väl långa kotor. De positiva är desto fler, hon är snabb, speedig, relativt stark och är hur bra i psyke som helst. Jo jag vet att jag är partisk... :love: :o

Dixie! Jag hade min häst i samma stall som henne när hon var två år, jag pluggade i Linköping. Hon var väldigt sammarbetsvillig och snäll som jag kommer ihåg henne... liten då också . :)

Jag kollar lite och återkommer med några förslag. Jag körde min till hingst förra helgen, som jag letade innan jag bestämde mig...

Puuh, nu har jag bläddrat i Vinternummret...

Nedan får du mina tankar men jag är bara hobbyuppfödare...

Om du tar Gentle Star blir fölet 4+4 på Speedy Crown och 4+4 på Somolli(sto). Jag anser inte det vara någon "farlig" linjeavel. Positivt är att han ger lite storlek och att första kullen är mycket bra så här långt. Negativt kan jag tycka att flera avkommor verkar vara lite rulliga och behöva lite vikt? Om jag inte minns fel har Dixie ett ganska flackt framsteg så det jämnar kanske ut sig. :idea:

En annan intressant hingst tycker jag är Jobie Tempest, jag hade fått för mig att han lämnade litet men har blivit motsagt å det bestämdaste, så det gör han kanske inte. Kolla upp det lite kanske? Hans avkommor i Sverige har väl har inte visat sig så mycket än men han har ju flera i Canada som går bra. Själv verkar han ha varit stenhård och hållbar. Det borde ju passa den svenska modellen.

Om det var min märr hade jag nog provat med en hel- eller halvfransk. Jag hittade inte så många som jag tycker är intresanta som står i Sverige, och du ville ju ha henne hos hingsten, så kanske kan kvartfransosen Super Tilly vara ett alternativ? Han har mycket bra moderstam, en av dom allra viktigaste parametrarna enligt mig när man söker bra förvärvare. Dessutom har han lämnat flera bra avkommor, bl a Arrow Tilly och nu treårige Echo Tilly som dom säger är något utöver det vanliga. Jag har inte sett honom i verkligheten själv. Jag är lite färgad också för jag har en efter honom som jag gillar jättemycket, tyvärr har det krånglat en del med henne, men en fin häst är det.

Eftersom en fjärdedel fransk brukar vara lagom har jag ett oprovat kort också: Revenue, han verkar ha hur många liv som helst. Började som tvååring och håller än. När han är bra är han jättebra även om han inte gillar Åby :D.

Detta gjorde dig nog inte alls klokare så gå på magkänslan, den brukar vara rätt. Lycka till!

Gentle Star kostar 3000 kr i bokning och 20 000 kr vid levande föl och står i Tystberga strax norr om Nyköping hos Anders Bredberg.

Och nej, jag är inte ute efter två-årsstart. Men faktiskt så är stoet dessutom tidig utöver alla andra förtjänster (jag sa ju att jag absolut inte är partisk ;))

/// ghost

Nääää, har du träffat Dixie??? :) :)
Jag antar att det var medan hon stod på Solla? Hon gick ju tillbaka till uppfödarna i maj och sen köpte jag henne i november.

Super Tilly ja, Max Sigel vann på 14,8 på Valla i dag. Såg honom förra året på Örebro och tänkte i dessa banor också. Ger han större avkommor än han är själv? Jag har bara sett två och de har varit rejäla, han själv är ju bara 155 cm...

Jag har sett en grabb efter Jobie Tempest och jag tycker nog att han är lite liten (inte som Dixie, men henne brukade folk med tvååringar vilja köra ihop med på våren/sommaren :eek:)

Jag fick förresten kommentaren "snygg linjeavel" när jag frågade om Gentle Star och Dixie på Blodbanken. Jag kan absolut inget om sånt. Men jag kör nog på honom ändå...

Tack för kommentarerna (allas så klart), det är alltid intressant att höra andra människors åsikter, speciellt som hennes fäderne är "lite" udda.

Nu börjar årets nattvak...

///ghost

Hejsan!

Eftersom jag känner Dixies pappa mkt väl och även en av hans andra döttrar :love: som har fått två föl skulle jag tipsa om samma pappa: Vi har använt Ride the Night på Aviz, fjolårsfölet, dvs han är ju ettåring nu, är en kopia av sin morfar alltså Dixies pappa. Hans fantastiska psyke verkar slå igenom på alla både barn o barnbarn. Aviz är dock "ett nummer större" (eller två) än Dixie.

I år har vi inte betäckt Dixies syster, men väl två andra och nån jag sett mkt positivt på är Prince RS, dels väntar jag ett föl efter honom i slutet av maj (inte jag utan ett sto självklart), och funderar på att använda honom till Aviz nästa gång.

Han har ju själv (och hans mamma) varit mkt hållbar till både kropp o själ och tävlat högt upp i åren. Han är "lagom stor" och är inte tung i typen, dessutom är han himla trevlig och det gör ju inte honom sämre.

/Lori

Känner alla Dixie här? ;)

Ride the Night har inte varit aktuell i mina tankar över huvud taget då jag sett så många avkommor efter honom som sett ut som "älgar", men om jag tänker efter har jag ju sett två som ser rätt normala ut också... :o Det kryllar ju av sådana i Östergötland. Kanske finns det extra många "älgiga" ston som gått till honom...

Prince RS är kanske intressant, men han är ju också i princip helt oprövad i aveln...

Nu har jag ju inte kollat upp just dessa i hingskatalogen (2003 års :eek:), men jag har medvetet valt bort de hingstar jag tycker är för tunga, har dåliga kotor, eller är opererade för lösa benbitar alternativt har dem kvar. Det är ju dumt att chansa när Dixie är opererad.

/// ghost

Jag måste bara berätta...

I dag när jag var på banan och körde jobb så var det en jättegrön tvååring ute och vinglade. Hon var urläcker även om hon inte hade någon koll på vad det innebär att vara travhäst och rätt lik..., gissa vem som var pappa??? :d

Jag är såld, nu bär det iväg till Tystberga....

De har nog bara träffat Humlan för mycket??? :D :D :D

Bra anmärkning, jag tycker att det är minst lika viktigt att höra om hur ungarna är i humöret. Ska man ha hästen själv vill man ju helst inte ha en obstinat jättehäst till exempel...

/// ghost

Ja, det var när hon stod på Solla.

Angående Super Tilly så tror jag att han generellt lämnar lite större än honom själv. Min är runt 160 men det är hennes mamma med. Jag har sett en del och dom flesta verkar vara av medelstorlek enligt min uppfattning.

Jag såg senare att mitt "oprovade kort" kostade 27000, det var ju lite dyrt. :eek:

Tänk på att gentle star har problem med frambenen, åtskilliga böjsenor och tungt belastad var han när han tävlade....Visst...han har lämnat ett par riktigt bra treåringar, men sen är det inte mycket mer heller..jag skulle vara "rädd" att använda honom iallafall.

Vad vill du betala för en levandefölavgift?? max??

Ja, du har ju rätt i att 2001:orna inte gjort någon lycklig hittills...
Tänk om man kunde välja vilka egenskaper som skulle bibehållas och vilka som skulle förbättras??? :idea:

Jag har kollat på hingstar upp till 30 000 + moms, man måste ju leva ockå. :o

/// ghost

Operation utfrågning :D

Vill du ha en "dokumenterad" hingst eller kan du tänka dig att "chansa" med en nykomling??

Jag brukar tänka så att jag betäcker antingen med en väl dokumenterad "bättre" hingst som lämnar bra både ston o hingstar....eller...en för marknaden intressant "nykomling" och då vill jag vara med i första kullen...( jag betäcker för att kunna sälja övht, idag är det näst intill omöjligt om man inte har nåt att komma med)

Har ett 1 års sto e Yankee Mustang som ser väldigt fin ut, och han är ju ganska intressant då han är 3/4 bror med den så aktuella Muscles Yankee( samma mamma men Y har Mr Vic som far och M har Valley Victory...som lämnat Mr Vic)

Nu vet jag inte hur det ser ut i linjer, men du har ju ett relativt lättkorsat sto......men det är ett aber att bestämma hingst :crazy:

I år skall jag betäcka mitt franska sto med min egen "Guldklimp" och förmodligen blir det Harpers om några år :rofl: :rofl:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Headset
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka