Travhingstar!!!

Jobie Tempest har ju börjat riktigt bra som avelshingst i Sverige och priset är ju inte skyhögt heller.
Vi har en uppfödning efter honom ....Åkerö :love:...jättetrevlig häst och tydligen väldigt stark enligt ägaren (T.Uhrberg). Som föl var han otroligt lätt att handskas med utan att vara någon mes.
Däremot är han inte stor trots att han har en mamma som är över 160 cm så du har nog rätt i att man ska passa sig lite för att skicka ett litet sto till honom.

Kan varmt rekommendera Jobie Tempest till uppfödare med ston av större modell.

Jo jag är intresserad av honom, men det är lite fel tid i min "filosofi"...bättre kanske att vänta 1 eller 2 år så man får facit i hand.....men klart intressant är han..och din åkerö är ju otroligt vacker :love:

Har ett 1 års sto e Yankee Mustang som ser väldigt fin ut

Vi pratade just om Y.M i morse.....och kom fram till att han kan vara ett alternativ till ett av våra ston så småningom. :d.......hur är avkomman i temperament och storlek ?

:o Hon heter Friendly Kisses.....behöver jag säga nåt mer :rofl: :rofl:

Det är ett fint sto...storleksmässigt vet jag inte riktigt då jag inte har så mycket att jämföra med, men hon var mätt i januari till 140, hon är totalt orädd utan att för den skull vara övermodig...bra exteriört kanske något uttåad, men det är svårt att se tycker jag för ibland är det ena frambenet och ibland det andra :crazy:...ja...du vet :crazy:
mbr utan tecken är hon...och otroligt social..har börjat tömköra och hon beter sig helt normalt, selen och huvudlaget reagerade hon inte ens för...

Nu har jag inte sett nån annan efter honom, men min har jag inget negativt att säga om iallafall...hon är friröntgad u.a.

och din åkerö är ju otroligt vacker

nja.......vacker vet jag inte (fast jag har inte träffat honom sedan förra sommaren), men han hade onekligen en enorm utstrålning som unghäst.....frågan är väl om han är bra när det gäller tävling....bäst brukar de ju vara innan första starten :cool:

Såg att det finns en avkomma efter Yankee Mustang med på Elitauktionen.....ska ta en titt där :d

Jag har ju bara sett din Åkerö på bild, och där syntes ju utstrålningen iallafall, sen har jag sett några till efter honom och de har också utstrålning( jag gillar hästar med det lilla extra)... ;)

Har inte kollat blodet men Turbo Thrust är en hingst som skulle passa din beskrivning när det gäller exteriören.
Inte alltför långa kotor .... stor utan att vara tung osv.

Jag vet att martha tycker att avkommorna är lite veka i psyket när det gäller tävling (visst var det så martha ???), men statistiken är ju i alla fall hyffsad på en så pass prisvärd hingst.(Och om ditt sto är stabil i psyket är det nog inget problem.)

Vi har fått två föl efter honom och båda har varit hur fina som helst i psyket, men de har ju inte startat än så man vet ju aldrig när det kommer till kritan :crazy:

Om du vill se bilder på den ena finns han på den här länken:

http://se.msnusers.com/ligan/avkommaefterturbothrust.msnw?Page=1

Mittenbilden är tagen när han var föl och de andra sommaren som ettåring. Jättetrevlig häst :love: (partisk)

Vad kul att så mycket travfolk tänker och tycker i den här tråden... :idea:

T.T. har jag också kollat lite på och velat om, fin unge! Vad putsar du honom med??? ;)

Martha: Eftersom jag ska behålla fölet själv enligt planen så spelar det egentligen ingen roll om det är oprövat eller mer dokumenterat. Det är ju fördelen att jag ska ha babyn själv. Samtidigt vore det ju trevligt om hon kunde få en skaplig unge så att hon kunde få fler föl framöver, man kan ju inte samla på sig ett helt stall med avkommor själv för då hinner man ju inte träna dem. Trav är ju ändå trav, drömmen är väl en riktig stjärna men man vet ju hur tufft det är. Y.M. är ju själv linjeavlad 2+4 på Speedy Crown, jag tycker det blir väldigt mycket av samma hingst???

Det är intressant att jag ändå fått många förslag som jag själv redan varit inne på.

Om någon undrar hur det gick med vaket, så höll vi på i 2 timmar (kortaste vaket jag varit med om), sedan anlände en liten grabb efter Peace on Earth: Så det kan bli fler i Harpers om ett par år... :p

/// ghost

Ja, man kan väl säga att betet var bra den sommaren .....inte berodde glansen på borstning i alla fall....(jag har nu erkänt att jag fuskar med rykten :o)

När det gäller hingst tycker jag att din första "magkänsla" ska styra.......första känslan brukar alltid vara den bästa har jag hört :idea:........själva velar vi alltid fram och tillbaka och kanske är det därför vi inte fått någon Elitloppsvinnare.........än ;) :angel:

Comets Tail visades på Sundbyholm i tisdags.......jättefin häst :love:

Jag har funderat lite på Gentle Star, eller ska man satsa på franskt? Snälla, ge mig alla råd jag kan få...

Vill du ha franskt utan att använda fryst har du ju Foreign Office som står på Skråmsta. Kan ju vara ett alternativ (ganska billig fölavgift 1000:- bokning 14000:- lev. föl)

Mer info finns på Skråmstas hemsida:
http://www.skramstastuteri.com/

Honom hade jag faktiskt missat i mitt begrundande...
Comets Tail ser ju ut att passa riktigt bra om man törs linjeavla på Nevele Pride? Men 4+4 kanske gör att han blir så utblandad så att hans "humörsgener" ligger vilande??? Eller att stoet präglar ungen till att bli en snäll en.

Någon som känner någon linjeavlad på N.P.???

///ghost

Några "älgar" har jag då rakt inte fått efter RtN, tvärtom är dom mkt välprop (iaf just nu) dom växer ju lite ojämt i den här åldern (är ettåringar nu). Många pratade även om att han skulle ge X-iga föl, men även där tycks jag ha haft tur.

Princens avkommor som jag har träffat har varit bra i psyket, inte några mesar förstås, men heller inte några monster. Och så oprövad är han ju inte även om han inte verkat i sån "maratonavel" som vissa andra hingstar.

Jag tycker precis som ni andra som skrivit här att det är precis lika viktigt att gå på psyket som på kroppen när man väljer avelsdjur! Det borde ju vara en självklarhet, även om man förstår på en del inlägg att det bara är statistik och vad man läst som gäller för en del.

Jag tog mej tiden och arb att åka och träffa både hingstarna och de avkommor jag hade i närheten. Den andra tösen är bet med Com Hector och där kan man verkligen tala om ett oskrivet kort... han har inte nån reg avkomma alls som jag hittat iaf.

/Lori

Jag har nästan bestämt hingst nu till min Lindy's Crown märr....The Bad Boy...ger en fint balanserad linjeavel enl "experterna" :D

Någon som känner någon linjeavlad på N.P.???

Vi fick ett föl förra året linjeavel på N.P 5 x 3 via sto-sto. Pappa Ganymede och Mormor var efter Nevele Pride.

Fölet var som på bilden :p lipade ofta åt matte, visade humör åt de andra fölen i flocken, men var snäll mot folk.
Tyvärr dog hon när hon var ett halvår så jag vet inte hur humöret skulle utvecklats.......mycket personlig häst med glimten i ögat :love:

http://se.msnusers.com/ligan/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=2

Trist när det händer saker med de små liven... :(

Jag har bestämt mig att låta 1:a känslan styra i år.... Så som det låter på min mor tänker hon visst bli uppfödare när hon blir pensionär så jag kanske hinner testa flera förslag från denna tråd... :p :p

Kul att så många tyckt och kommit med förslag...!!! :idea:

/// ghost

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka