Travhäst!

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare audirell
  • Startdatum Startdatum
A

audirell

Hej alla användare!

Jag har köpt en travhäst med min kompis.
Han har eget företag och därför så har han ju FA-skattsedel!
Han kan dra av momsen på den köpta hästen.
Men jag har inte eget företag!
Har skickat efter i från skatteverket för att ansöka om F-skattsedel!
Min fråga till er här ute är!
Hur fyller man i blanketten för ansökan om F-skattsedel, när man vill dra av momsen på den inköpta hästen???:angel::confused:
Och kan man som privatperson om ja nu blir biviljad F-skatt sedel dra av momsen på en trav häst???:confused:
Tränaren och kusken har sagt att man kan det, men hur bär man sig åt???
Jätte tacksam för svar så jag vet hur man skall göra!:bump::banana:

Sv: Travhäst!

Du måste ha en inkomst av hästen som du kan kvitta momsen ifrån, det går inte bara "att dra av momsen". Så du får vänta till de insprungna pengarna...

Din kompanjon som redan har företag har kanske sedan tidigare en inkomst. Då kvittar man ingående moms mot utgående moms, dvs den moms h*n få in för sålda tjänster/produkter, mot den moms h*n betalar för i detta fall hästen.

Det har blivit allt svårare att få med hästar i företag, och verksamheten granskas nu av skattemyndigheten. Hästar på företag ska man ha för att man kan få in en inkomst på dem. Det är inte tillåtet att sätta upp hästar som ej genererar inkomst. Mao kan man inte sätta upp "hobbyhästar", ex f d travare. Det måste vara startande travare eller avelsdjur (el likn)

SKulle min svärfar som är egen företagare (entrpenör med maskiner o sådant) köpa en travhäst o på så vis dra av på momsen?
Eller ha måste redovisa att hästen kan fylla en viss funtion i företaget?
Ja e med lite vilse i pannkakan.

Jag tror att han behöver anmäla till sakttemyndigheten att han lägger in en travhäst i sin befintliga verksamhet. Borde gå bra om man "förväntar sig att generera en inkomst" av hästen. Hmmm... Men det ska gå bra. Har gjort så med min verksamhet- veterinärvård som nr 1 och travhästen läggs in som en andra verksamhet i samma enskilda firma. Sedan vet vi väl alla att det är väldigt få hästar som går plus i kassan, och det är väl det som skattemyndigheten har kommit på och har därför blivit mer restriktiva.

Hade ett långt samtal med en man på skattemyndigheten när jag lade in hästen. Han ville alltså försäkra sig om att det inte bara var en "hobbyhäst", utan att man verkligen skulle försöka få in pengar på den... Fick redogöra för ålder på hästen, härstamning, ev tränare osv, och ungefärligt när man trodde att hästen skulle komma till start. Många frågor blev det!

Tror att du måste ha ngn form av handelsbolag eller jordbruksfastighet...

KL

jag är lika novis inom det här som TS.. men min mamma har företag (enskild) och hon kan då dra momsen på allt som är köpt i hennes namn och skall användas till företaget eller hästarna.
Jag vill inte säga emot Flizan då jag inte är säker på det här.. men menar inte h*n kanske att man kan dra av vinstskatten som kommer när företaget går med vinst med saker som man köper till hästarna osv.
Är ju många företag som inte alls håller på med travhästar som gör så. De köper travhästar för vinsten i företaget och slipper då skatta för pengarna.

Jag är också nybörjare på detta, men min andemening var, precis som Lill-caksa att man inte bara kan starta en firma, och sedan dra momsen på allt man köper in. Man måste ju ha någon inkomst också, antingen från travhästen eller någon annan verksamhet som man har i firman.

Visst kan man söka om F-skattesedel för en travhäst, men jag tror inte skattemyndigheten godkänner detta, då det inte anses vara en firma som har tillräckligt med vinst osv. Men det bedöms från fall till fall? Det är klart, även om man bara har en travhäst, så kan ju den bringa in mycket pengar... om man har köpt en Victory Tilly eller så...;)

Därför är det nog lättare om man har en firma redan för annan verksamhet, som är den huvudsakliga verksamheten (läs inkomst), att ta in en travhäst med. Som sagt, jag är själv nybörjare (har bara haft min firma i ca 1 år)

TS! Skickar ett pm under dagen!

Jag har för mig att man måste ha FLERA hästar för att kunna ha dem i företaget?

Jari tipsade mig om en bra bok i ämnet för något år sen:

http://www.blinfo.se/products/book.gml?art=tra

Jag har travhästarna som "huvudsyssla" i mitt företag även om jag startade det pga att jag utbildat mig inom alternativbehandling.

Tror att om det inte är huvudsyssla i företaget så får man "vänta" tills hästen sprungit in 30.000:-. Men man får spara ev förlust i 5 år.
Träningsavgifter m,m räknas då som förbättringskostnader.
Men har man trav som huvudnäring i bolaget/firman då är det inget krav på insprungna pengar. Men "målet" ska vara att tjäna pengar, antingen genom avel el tävling.

Nu för tiden får man regga firma på prov vad det gäller hästar. Skattemyndigheten gör uppföljningar och företaget måsta få in pengar för att man ska få fortsätta med det. Detta bara för att såååå många startade upp firma med hästar och allt gick minus i åratal...

är det inte så att det inte är någon gräns man måste passera utan man måste bevisa att målet är att tjäna pengar genom att få in lite grann.. så om jag startar upp efter nyår och får ett föl på våren som jag säljer efter ett halvår så har jag fått en inkomst och så är det lugnt? antar jag.. eller när min häst går premie t.ex.. Dom vill väl bara skydda sig från folk som bara vill kunna dra moms på allt de köper.. och inte har något annat vinstintresse.

Jag startade i september förra året och det var inget snack om företag på prov??? :confused:

Jag har iofs 6 st. halva halvkassa travhästar (en som kan räknas som avelssto även om hon aldrig kommer att få fler föl).

Huvudverksamheten är travtävling.

Nya regler! Vet ej när de började gälla, kanske 1/1 eller nåt, men så är läget numera.

Är det även slut på att man kan ha ett "enkelt bolag" runt hästen och sen räcker det med att en person har momsreggat och F-skatt??

Det verkar som om det skiljer sig ganska mycket på hur de olika skattemyndigheterna i länen behandlar detta med företag och travhästar. Det som går bra i ett län går inte alls i ett annat!

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Har ni använt er av det vi hästförsäljning? Jag har läst lite på skatteverket men det står inget om hästar. Någon som kan hjälpa mig att...
Svar
5
· Visningar
1 784
Senast: WelshCob
·
Ekonomi & Juridik Konstig rubrik..;) Jag och min syster har sedan innan ett handelsbolag där vi föder upp travhästar. Jag köpte en gård för ett år sedan...
Svar
0
· Visningar
1 473
Senast: Qvicka
·
Ekonomi & Juridik Varför är det så lätt att starta ett eget företag inom häst och ridsport världen när man är kriminell? Ska ta det från början: I...
2
Svar
35
· Visningar
4 291
Senast: Zephira
·
Ekonomi & Juridik Hur man hyr ut en boxplats på ett ok vis som privatperson är min grundfråga. Jag har försökt googla och läsa men nu är jag verkligen...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
11 421
Senast: L8P8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar