Får det gå till såhär?

Sv: Får det gå till såhär?

Så länge du inte har näringsförbud står det dig fritt.

---
Näringsförbud är en åtgärd som tas till av en domstol när en person anses olämplig att driva företag.

För att dömas till näringsförbud krävs det att man gjort sig skyldig till ett relativt grovt brott i samband med en konkurs eller ekobrottsutredning. Brotten kan vara exempelvis bokföringsbrott, skattebrott eller bedrägeri.

Näringsförbud kan utdömas i max 10 år
---
http://sv.wikipedia.org/wiki/Näringsförbud

Men TS behöver ju faktist inte göra något olagligt för att stoppa X. Det jag uppfattar att TS önskar tips/råd/info om är ifall hon kan ta hjälp av någon annan myndighet för att stoppa X och det tycker jag hon gör helt rätt i. Om en myndighet kan stoppa X men denna myndighet inte vet om att X behöver stoppas så är det jättebra att TS informerar den berörda myndigheten.

Och nej, jag tror inte att polisen per automatik vet om alla sätt det finns att stoppa X.

Det där är inget som privatpersoner ska syssla med. Det är polisens uppgift.

Om hon nu fortsätter att lura andra, men gör det i ett företag så går ju DET att anmäla till skatteverket.
Det måste ju inte nödvändigtvis vara just det att hon sålde till Dig som blir det som kommer stoppa henne.

Tyvärr såldes inte sadeln jag köpte via företaget utan den var utanför företaget. Hon drev ett företag då men inte med ridsportartiklar. Deta har hon startat upp nu och lurat människor genom nu. Dock inte mig.

Skatteverket är bara intresserade om det är något som berör dem.

Det går ju inte att ringa SKV och säga att jag blivit bedragen. Det är polisen som utreder det. Inte ens om det blir en dom för bedrägeri, är SKV intresserade, så länge det inte ligger på deras spelplan.

Nej, TS behöver inte göra något olagligt. Men frågan är hur mycket tid och energi man ska lägga på något som inte går att påverka särskilt mycket.

Så om sadelsäljare alltså säljer sadlar genom ett företag, och sedan inte skattar för pengarna (och dessutom inte skickar varan) så är inte skatteverket intresserad?

Och det finns annat än gissningar om detta? Hur vet någon vad företagaren redovisar skatt för och inte? Antingen jobbar man på SKV och har tillgång till dessa uppgifter (som man självklart inte kan lämna ut) eller så har man inte tillgång till dem och vet således inte ett skvatt om vad näringsidkaren redovisar och inte.

Och jag anser att det inte skadar att kontakta skattemyndigheterna och påpeka att det kan vara av intresse att kolla upp henne.

Vi skickade in rena bevisningen för att ett bolag (inte momsreggat) fakturerat moms på omsättning om fyra miljoner per år. Det var inte intressant att utreda för SKV, enligt det svar vi fick.

Vi skickade in rena bevisningen för att ett bolag (inte momsreggat) fakturerat moms på omsättning om fyra miljoner per år. Det var inte intressant att utreda för SKV, enligt det svar vi fick.

Då hamnade du nog hos fel person. Tumregeln brukar vara att prata med minst tre personer på SKV för att få rätt svar. ;)
Många som jobbar där är okunniga och är inte mer än människor, dvs de har egna personliga åsikter om saker och ting. Men de måste alltid följa lagen och det är endast domstolen som kan befästa eller avfärda ett fall inte en enskild handläggare på SKV.

Min kontaktperson på SKV var i varje fall väldigt intresserad av de företag/stall som jag anmält. Behövde knappt ens någon bevisning, de åkte dit på oanmält besök och kontrollerade. Lite svårt att förklara att man har 15 hästar inackorderade och inga kvitton eller någon redovisning på inbetald stallhyra... De åkte dit med råge...

skatteskulder är det. så det är ju lite värre...

men men. jag hoppas dagligen att polisen äntligen kan sätta dit X. håll tummarna!

Men då borde personen inte fått F-skattsedel för sitt nya företag... Denne har ju redan visat en gång att denne inte är pålitlig vad gäller att själv redovisa moms, skatt och arbetsgivaravgifter.
Väldigt märkligt...

Att man har skatteskulder innebär ju inte automatiskt att man struntat i sin redovisning. Det betyder att man inte betalt (det man redovisat).

jadet är väldigt märkligt alltihop...har idag pratat med polisen och ifrågasatt hur X kan ha företag och om de, polisen, kommer kolal upp detta mm. inget de just nu tänker göra då de inte kan sätta dit X ännu. det strömmar som sagt fortfarande in anmälningar. men snart hopaps de på att plockai n henne på förhör igen och åklagaren göra nåt åt allt...

det strömmar som sagt fortfarande in anmälningar. men snart hopaps de på att plockai n henne på förhör igen och åklagaren göra nåt åt allt...

En fråga bara - hur vet du att det "strömmar in anmälningar"? Det brukar väl vara sekretess på sånt. :confused:

Att man har skatteskulder innebär ju inte automatiskt att man struntat i sin redovisning. Det betyder att man inte betalt (det man redovisat).

Eller att man inte betalt det man inte redovisat...dvs man har blivit påkommen med att sälja varor/tjänster svart via företaget och lyft moms på inköpen...då blir man eftertaxerad och får momsinbetalningskrav på sig. Det kan bli stora pengar!

Men visst kan man driva företag ändå så länge man inte har näringsförbud. Men F-skatt har jag svårt att tro att man får om man fuskat med redovisningen och "skjutit" på inbetalningen av eftertaxerade skatten i förra företaget. Har aldrig provat och tänker inte göra det heller. ;)

jadet är väldigt märkligt alltihop...har idag pratat med polisen och ifrågasatt hur X kan ha företag och om de, polisen, kommer kolal upp detta mm. inget de just nu tänker göra då de inte kan sätta dit X ännu. det strömmar som sagt fortfarande in anmälningar. men snart hopaps de på att plockai n henne på förhör igen och åklagaren göra nåt åt allt...

Well...enligt en stor kvällstidning som just nu granskar polisens arbete så är väl risken att de lägger ned ärendet överhängande... :crazy:
Dock tror jag inte att polisen kan göra så mycket åt att personen driver företag, det i sig är ju inget brott oavsett om man lurar folk. Det är ju själva bedrägerierna som är brotten polisen kan utreda och det kan ju ta tid ja...

Men det känns lite märkligt att de inte agerar efter 1-2 anmälningar, flera som "sålt" bilar på Bl*cket som inte existerat, har ju åkt dit ganska omgående enligt flera medier som rapporterat om sådant här. Konstigt att de i ditt fall behöver så många anmälningar för att göra något??

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Risk för att det blir en lång historia. Jag köpte en fyraårig häst från tyskland förra året. Jättefin och vi funkar bra ihop, alla...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
15 923
Senast: SusieQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30