Travföl som bra ridhäst

MissFideli

Trådstartare
Nej, nej jag ska inte kasta iväg mig på nyfött travföl utan hade bara en undrar. Mycket av det som travarna har emot sig när dom ska "klassas om" till ridhästar borde ju ha med träningen att göra. Hantering, muskler osv.

Men om man trillar över ett föl med usel stam och som redan som bebis visat att den inte kommer bli nått, borde man inte kunna komma längre dressyrmässigt, typ steg, samling osv med en bäb? Om den har möjligheterna villsäga.
Nån som fattar nått av mitt sludder?
 
Du menar om den får samma utbildning som ett halvblod, fullblod mfl ?

Hanteringen av travhästar som unghästar tycker inte jag är felaktig eller att just den skulle göra att den har något talar emot att den skulle bli en sämre ridhäst.

Däremot så har du ju ett litet försprång eftersom dom körs in rätt tidigt, med tanke på senor och leder etc.

Fast jag är ju en aningens partisk :smirk:
 
Njae - jag tror inte att den blir en bättre ridhäst än andra travare för det, även om den är en "usel" representant för att vara travare.

De är helt enkelt byggda på ett annat sätt - de är ju avlade för att trava fort framför en sulky. De är inte byggda för att fungera som en "bra" ridhäst, samling osv. Lika lite som tex. en ardenner är en "bra" ridhäst - de är avlade för tungt arbete framför plog osv.
Sen inte sagt för de att de inte går att rida - för det gör det oftast MKT bra! Men har man ambitioner att tävla lite högre i tex. hoppning och dressyr så är det väl inga raser man skaffar sig...
 
Nej, det tror jag inte.
Varmblodstravaren har ju generna och "fysiken" emot sig.

Jag tror inte du kan komma längre med ett föl än med en inkörd travare med samma grundförutsättningar.
 
Traven har dom alltid i sig oavsett om dom har tränats eller inte, men det är lättare att göra en bra ridhäst av en travare som inte har gått framför sulkyn.
 
Tänk om man skulle tänka tvärtom: Skulle en dåligt stammad halvblodsföl kunna bli en bra travhäst? Inte så att den vinner Elitloppet, men lagom medelmåttig? :confused:
 
I Frankrike förekommer det tydligen att man korsar in travare i hopphästaveln. Hervé Godignon, fransk elitryttare, hade en sån korsning för några år sedan. Såg honom på Scandinavium i Göteborg med denna häst. Den var liten, smidig och vändbar. Ärevarvet reds i en urhäftig trav!!! Om jag inte minns fel var denna hästs mamma travare.

Så det kanske finns "dolda talanger" hos varmbloden?

I övrigt håller jag dock med alla andra om att vill man satsa ordentligt inom en speciell tävlingsgren, så köper man sig en häst som är framavlad för att lyckas så bra som möjligt inom denna.

Däremot kan varmblod med rätt skolning bli precis lika trevliga allroundhästar som vilka andra hästraser som helst, tycker jag.
 
Jag tror absolut att ett travarfäl som aldrig behöver veta om nåt annat än att den är ridhäst har bättre förutsättningar än om samma häst först blivit travtränad (dvs då ej riden samtidigt..)
Men i grund & botten beror det ju på så mycket annat, exteriör mm mm.. bara en del kommer ju ifrån träningen..
En häst med taskig exteriör t ex vill ju varken en ryttare eller kusk ha..
Oj, svamligt blev det.. undrar om nån förstår vad jag menar.. :crazy:
 
Visst går det att få en "usel" travare som utmätkt dressyrhäst.
Det har jag fått :)

Travarna har en stämpel på sig att vara bra som barnhästar, skogsmullar men dom kan även komma långt inom hoppning och dressyr.

Fy på er som bara dömmer hästen efter rasen :mad:
En travare kan bli mycket bättre än ett halvblod.
 
Men snälla..... En travare kan aldrig bli en bättre dressyrhäst än ett halvblod av bra stam som är framavlad just för att få stora pampiga gångartar genom många många år.....

Är det verkligen så svårt att förstå?? Visst, en travare kan bli en jättetrevlig ridhäst, och jag kan låta mitt halvblod dra en vagn.

Men varför ska man satsa på en häst som har alla odds mot sig?? En häst som är framavlad för en sak, att trava snabbt framför vagn? Lika lite som jag skulle ha en ardenner som hopphäst..... Om jag vill tävla trav, så köper jag inte ett halvbodsföl efter Briar! :crazy:

Det ända skälet jag kan se för att folk ger sig på att omskolera och försökar utbilda och tävla travare är för att dom är så billiga, man kan få dom gratis om man har lite tur.

Och det är helt okej, alla har inte råd med ett halvblod till 50.000, vilket är vad man får ge för en grunnriden frisk häst ungefär.. Men säg inte att travare är bättra ridhästar än halvblod, det är ju löjligt...... :smirk:
 
Det finns många travare som tävlas i dressyr och hoppning :mad:

Känner en som har en travare som kan piaff och passage.

Visst ett halvbolod kanske har alla odds med sig, men för det behöver det inte bli en topp häst :mad:
En travare kan göra allt ett halvblod kan.
Uppfostrar du sammtidigt ett varmblod och ett halvblod så märker du någ ingen skillnad
 
Tror att det där ligger i rasen, det som brukar klassas som sämre ridhästegenskaper.
Säkert kan en enskild individ bli en riktigt bra tävlingshäst, men du har nog oddsen emot dig.
 
Det är klart man i normalfallet märker skillnad, eftersom de har olika medfödda förutsättningar såväl exteriört som gångartsmässigt.

Rent utbildningsmässigt kan man antagligen utbilda de flesta friska hästar lika mycket (i dressyr), men prestationsmässig har olika hästraser olika medfödda förutsättningar för hoppning, fälttävlan, galopp, trav, distans o s v - tävlingsmässigt även i dressyr.

Om det inte vore så skulle man inte behöva organiserad avel för prestation - då skulle vilken häst och vilken ras som helst duga oavsett målsättning. Så är nu inte fallet.
 
Det är stor skillnad på den franska travaren som har sitt ursprung i den normandiska hästen och den amerikanska travaren. Fransk travare används många gånger riden och tävlas även i monté, vilket är travtävlingar under ryttare. Den har helt andra förutsättningar än vad "vanliga" travare har, dvs den "svenska".
 
Det finns ett antal varmblod som tävlar i hoppning och dressyr tillsammans med dom "ädla" halvbloden.

Jag märker ingen skillnad på halvbloden och varmbloden.
 
Förutom det faktum att en travare är byggd att trava framför en vagn medans halvblodet är avlat för att bära ryttare och ha ridbarhet.

Snälla nån, jag har själv ägt och ridit varmblodstravare, och ingen ont mot hästarna, men deras ridbarhet är ofta inte hög.
Visst finns det halvblod som inte heller har den ridbarhet man önskar, men de flesta varmblodstravarna har det definitivt inte.
 
Den anledninigen till att man dömer efter rasen är för att de olika raserna äv avlade för olika saker.
Ett halvblod för ridbarheten och en travare för att den förhoppningsvis ska sprinta in en massa pengar framför vagnen.
Det är total ignorans eller kanske bara ren dumhet att inte vilja inse det.

Visst kan travaren bli en trevlig ridhäst om man inte har några störra krav, men någon stjärna på tävlingarna blir den knappast.
 
mitt varmblod är avlad för att springa på travet, men han klarade det inte och nu är han en underbar ridhäst som kan utvecklas till en bra dressyrhäst, men jag har inte dom kundskaperna tyvärr.
Det finns travare som tävlar i dom högre klasseran, inte bara på klubbtävlingar.
Jag anser att man kan skola om alla hästar när dom är unga även när dom blir äldre.
Bara dom och en själv har viljan
 
Min varmblodstravare kunde inte springa fort framför vagnen, men inte blev hon en underbar ridhäst för det.
Namnge några bra travare inom dressyr, hopp då?

Jovisst kan man skola om hästen om man är duktig nog, har tålamod nog och vet vad man jobbar med.
Men att säga att en travare är en underbar dressyrhäst är nog att ta i.
En varmblodstravare med bra bärighet och ordentlig ridbarhet har jag faktiskt aldrig sett.
Och jag har ridit ett antal travare. Både sådana som har exteriören för, och emot sig.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dålig rubrik, men jag behöver lite input just nu då jag känner mig helt förvirrad.. Lite bakgrundshistorik: Jag hade en lovande...
Svar
9
· Visningar
1 858
Senast: Buck
·
Ridning Min häst har haft ofrivillig vila nu 2-3 månader av lite olika omständigheter, så nu funderar jag på om det är lika bra att börja om...
Svar
2
· Visningar
855
Senast: Totola
·
Hästvård Tar det dåliga först. Igår var Kele in på klinik för vad jag trodde och hoppades skulle bli Dagen F som i Friskförklaring. Damen har...
Svar
9
· Visningar
1 405
Senast: Spirax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp