Travarhingst

Salandge

Trådstartare
Min sambo och hans kompis funderar på att betäcka sitt sto men just nu är dom vilse i hingstdjungeln...

Vad skulle ni föreslå för hingst till det här stoet?

Wilda

Hon är ca 155 hög och är relativt lätt i modellen. Hon har ett ganska flackt steg. Dom har funderat på någon fransk eller halvfransk hingst... Eller skulle det passa bättre med en helamerikan?

Sv: Travarhingst

Vad för prisklass vill man ha??
Ride the Night har ju börjat bra i aveln...(Express Ride _ La Reine de la Nuit- Fakir du Vivier) han är inte heller så dyr..
Sen har du Peace on Earth (Ideal du Gazeau)
F.ö verkar det vara ett sto som är lätt att hitta hingst till, man har inte så mycket blod att ta hänsyn till.....
Själv är jag sugen på Jobie Tempest till mitt Lindy's Ceown sto i år....

Vilken prisklass tänker de sig?

Varför ska hon betäckas redan som fyraåring, skadad?

Vilka egenskaper hos märren är önskvärda att komplettera/förstärka/försvaga? (tidighet, styrka, speed, hållbarhet, hård/vek i psyket, exteriör m.m.)

Hur ser hon ut exteriört? Några avvikelser?

Många frågor blev det... Men det är helt omöjligt att föreslå någon hingst utan ganska utförlig information... ;)

svarar alla..

Javisst prisklass... Max upp till 50 000:- skulle jag tro..

Jo lilla donnan har gått och skadat sig... Dom ska in igen till vet nästa vecka och om prognosen inte är bättre blir det ev betäckning... Jag är inte helt hundra på vad det är som spökar, jag är inte helt hemma på dom medicinska termerna, men dom beskrev det som en "pigg" som irriterar i ena kotleden fram.

Hon är visade talang tidigt men sedan började skadan spöka och hon har blivit sprutad pga det vet trodde var en kotledsinflammation ett flertal gånger. Det var inte föränn dom bytte veterinär i vintras som dom hittade orsaken till problemet...

Hon är aningens uttåad fram men annars finns det inga större exteriöra fel på henne. Hon är dock ganska liten och smal så en hingst som med mer storlek, eller som lämnat lite störrre avkommor, vore önskvärt... I övrigt är hon en trevlig liten häst att ha o göra med. Har tyvärr ingen bild..

Jag förutsätter att skadan inte är ärftlig, isåfall vore det dumt att avla på henne… Det kan ju vara lite lurigt att lägga för stor hingst på henne, Lindy's Crown kan ge rejäl storlek och det kan ju slå igenom i nästa led. Mitt första förslag är Dahir de Prelong 34 250 SEK, ska titta vidare när jag har mer tid… Priset är från blodbanken.nu.

Han är helfransk, ger mycket bra kapacitet i avkommorna men skall absolut inte användas om märren har några som helst hetsiga tendenser när man kör. Jag vet inte hur stor han är själv men de jag sett efter honom har varit normalstora.

Vi har en otroligt fin 3-åring efter David Raymond. Han är nog inte så känd ännu men vi är väldigt nöjda med våran. Han är en egen uppfödning och har Messersmith som morfar. Han startade som 2-åring och har nu tjänat ca 80000 på 7 starter. Det måste man ju vara nöjd med :) . Annars är ju min absoluta favorit Tap in, men du har ett så litet sto så det är kanske ingen lyckat kombination.
Vårat sto ska föla i dagarna och sen blir det Tap in helt klart.
Men lycka till. Du hittar nog någon du fastnar för.

Med Salandges märr blir en avkomma efter David Raymond 3+4 på både Speedy Scot och Missile Toe(sto) och 4+4+4 på Star's Pride. Tap In ger 4+4+4 på både Speedy Scot och Star's Pride samt 4+4 på Missile Toe (sto). Båda två ger för mycket linjeavel för min smak tillsammans med detta stoet.

Senast ändrad:

Ha ha.. *kryper fram bakom min sten*.. Kanske skulle ha kollat stammen oxå :o .. Ursäkta missen. Skrev bara dom hingstar jag tyckte om..

Men jag är noga med mina :angel: .. Men tänkte inte på det nu. *bortförklaring*

Ok.. givetvis blir det ingen betäckning om det skulle vara ärftligt...
Vad har Dahir de Prelong lämnat och hur verkar dom arta sig? Någon som vet?

Här kan du se hans avkommor i Sverige.
Dahir de Prelongs avkommor
Hans bästa avkomma i Frankrike är nog Korean, avelshingst där nu. Jag vet inte riktigt hur mycket han har tjänat och vilka lopp han har vunnit men han var BRA.

Senast ändrad:

Hur är det med Pearsall Hanover då?(om man skulle välja en amerikan)? Den enda avkomma jag sett är Conny Nobell och han är ju ingen jätte direkt... Lämnar han smått eller är Conny ett undantag?

Conny är ett hår av Hin :devil:
Men det kanske man kan stå ut med om man får en av hans kaliber :D

Varför inte Gentle Star.
Han kostar ju runt 20.000:- Och med tanke på femårskullen så dröjer det väl inte förrän han tänker bli elithingst!!!!!

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 032
Senast: Ketrawzc
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 315
Senast: Masse
·
Avel Sitter och funderar på att ev betäcka mitt sto iår. Jag kan noll om avel och sitter väll mest just nu och läser på diverse hingstar och...
Svar
3
· Visningar
968
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross