B

Bella_

Hej jag är en tjej som ska få en häst på foder.
hästen jag ska få, har blivit räddad från en gård där han blev misshandlad. och har nu blivit bra omhändertagen av sin nya ägare.

men det är viktigt att jag skapar en bra relation med han nu när han kmr, så han känner sig tryg med mej. och får respekt, och tillit.
men hur ska man göra så han litar på mej ?
jag vill gärna lära känna han och så innan jag börjar rida, det är väl klokt av mig ?

men ge mig några tips, om hur man kan bygga upp ett bra fötroende för varanndra ?

MVH isabella

Sv: Travare

För det första vill jag gratulera!

Så till din fråga, låt det komma med tiden.
Jag tar långa skogspromenader med "nya" hästar, bara strosar och går och pratar lite :angel:, spendera mkt "villkorslös" tid med hästen - som t.ex. stå och gosa i boxen/hagen/gången.
Men som sagt, det kommer oftast med tiden, helt plötsligt en dag kan det slå till - man märker att man fått kontakt!

Det viktigaste är ju att börja från grunden. Och man ska absolut lära känna hästen innan man börjar rida den. Så som att gå ut promender, longering & hantering. Ägna åt att bara borsta, pyssla med han är väl de viktigaste från början. Sen är de ju att ta ett steg i taget. För att hästen ska få ett riktigt bra förtroende för dig så kanske horsemanship skulle vara nått? Lycka till! ;)

Tack !:)

Jaa, det kanske är så :)
men efterson jag vill börja träna så fort som möjligt , vill jag gärna kanske göra några NH övningar ? det är bra med respekt iaf :)
men vill ju inte rusa fram, eftersom han har svårt att lita på folk efter det att han blivit misshandlad :(

men det ska nog gå bra, ! :)

tack för svaret

Det viktigaste är ju att börja från grunden. Och man ska absolut lära känna hästen innan man börjar rida den. Så som att gå ut promender, longering & hantering. Ägna åt att bara borsta, pyssla med han är väl de viktigaste från början. Sen är de ju att ta ett steg i taget. För att hästen ska få ett riktigt bra förtroende för dig så kanske horsemanship skulle vara nått? Lycka till! ;)

Jaa, det käns som att jag måste lära känna han bra innan ridning :)
longering och promenader är ju super bra ! älskar att så och borsta i evigheter också :) hihi .
jaa, horsemanship ska jag nog prova faktiskt !:) iaf några små övningar.

tack för svaret

Akta dig lite för NH metoderna, de kan göra en osäker häst värre. Men prova försiktigt så ser du hur det går :)
(talar av erfarenhet då jag själv snarare förvärrat för ett par hästar när jag försökt med saker som givit stora positiva förändringar på andra individer)

Lycka till!

Akta dig lite för NH metoderna, de kan göra en osäker häst värre. Men prova försiktigt så ser du hur det går :)
(talar av erfarenhet då jag själv snarare förvärrat för ett par hästar när jag försökt med saker som givit stora positiva förändringar på andra individer)

Lycka till!

jasså? ajdå /: jaa då ska jag vara försiktig !:)
tack så mkt.

Ja, om du bara lyssnar på hästen och inte tänker ''så här ska det inte vara, en han gör nog rätt snart'' så går det säkert bra:P Var inte rädd för att prova, men var uppmärksam. :)

Mitt tips är att ge honom mycket kärlek, och gosa med honom så att han känner sig trygg hos dig, det har han säkert kännt sig på det stället de behandlade honom illa.
Sen kommer nog resten med tiden ska du se! :)

Lycka till! :)

(Pratar av egen erfarenhet då min häst var i samma situation) .

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Jag har nyligen sålt min häst pga att han inte passade mig. Sålde honom självklart till ett femstjärnigt hem till en tjej som lånat...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 103
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 105
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
15
· Visningar
1 640
Senast: Imperiet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?