F

Fancy Flower

jag har en travare som älskar att hoppa . hon hoppar 1.20 i trav och är 1.56. är det någon som kan ge mig några tipps om hur jag ska få henne att använda galopp . gör jag en fattning så springen hon bara. ute i skogen galloperar hon rätt men snabbt.... jag hoppas att det finnns någon med bra tips. tack på förhand :confused: :confused:

Sv: travare

ett sätt att träna styrkan i galoppen genom hoppövningar kan vara att
rida på galoppbommar (3 m emellan)
hoppa studs (3 m emellan),
hoppa två hinder med 6 m emellan och en galoppbom i mitten och andra serier med galoppbommar

då förutsätter jag att hästen är redo för sin uppgift och grundriden på marken- och "kan" galopp men bara är för lat/svag för att använda den.

sen gör det ju faktiskt inget om den travhoppar ibland...

Sv: travare

Jag gissar (rätta mig om jag har fel) att hon inte är stark nog för att hoppa i galopp än, enligt din beskrivning av att hon galopperar i skogen men då går det fort. Anledningen till att hon bara springer när du gör en fattning är kanske så enkelt att hon inte förstår galoppfattning, aldrig har lärt sig det.

Efter att ha ägt och ridit en hel del travare så har jag lärt mig att det finns två bra sätt att träna styrkan i galoppen, det första är att galoppera mycket, så att hon bygger upp de muskler som behövs, och det andra är att mycket av styrkan kommer ur fattningarna, hästen blir otroligt stark (och lydig) av att träna fattningar (och gångartsväxlingar öht), men det är det inte dags för förrens du får henne att bli starkare och kan reglera hennes galopp bättre.

Nu är det bara ut och galoppera, lycka till!

Ullis

tack för tipsen ska tänka på det .... hon har börjat att bete sig konstigt när vi ska börja trava så travar hon bed bakbenen men tar flera galoppsteg med fram ... hon gör det när man kör henne också ibland .. några tipps om hur man väbjer av henne det skulle vara bra... tack igen

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 479
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 174
Senast: Anna-Bella
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka