• Avel
  • Trådstartare Trådstartare scandalplay
  • Startdatum Startdatum
S

scandalplay

Skulle ni kunna tänka er att köpa en travare som ridhäst? Varför, eller varför inte?`

Kallblodstravare: ja
Varmblodstravare: nej

Kallblodstravarna anser jag har bättre förutsättningar för att bli bra ridhästar. De har ofta lätt för samling och jag gillar exteriören då jag föredrar hästar med lite mer "massa".
Eftersom jag vill tävla dressyr lär jag dock i första hand satsa på ett lite maffigare halvblod med bra gångarter. I framtiden skulle jag dock gärna också äga en kallblodstravare! :)

Min familj äger en kallblodstravare. Det har tagit tid och en massa jobb men jag tycker att han har blivit en riktigt fin ridhäst!
Här är bilder på honom! http://community.webshots.com/album/102849224rFdTpA

Nirak

Japp, jag äger just nu världens sötaste kallblodstravare, jag gilar lite maffigare hästar så kallblodstravarna passar mig utmärkt då dom är maffiga men inte för stora :)

ja har en gammal travare. eftersom jag inte är så mycke för att tävla så passar han mig perfekt.
vi rider bara i skogen och myser.

Jag har ett fyraårigt amerikanskt travsto som ridhäst. Hon är visserligen inte startad eller snabbjobbad, bara inkörd. Jag är bara en sk "hobbyryttare" så hon duger alldeles utmärkt till mig! Ska börja träna Akademisk ridning med henne i år, tror inte att hon är sämre ridhäst än andra hästar.

I USA är anses varmblodstravare (american Standardbred) vara en utmärkt ridhäst och används ofta i gångartstävlingar (saddleseat) då de ofta har fler än tre gångarter.

Ja, självklart! En som aldrig startat och var vid 2-3 årsåldern.
Ska köpa en varmblodig travare (de kan bli väldigt duktiga i dressy) som jag ska sopa hoppbanan med på GP nivå!!!! :D

:crazy: :crazy: :crazy:

Mitt svar på frågan är: nej (eftersom travarna inte har varken de gångarter eller den exteriör och ridbarhet jag vill ha).

Jag skulle vilja ha namnen på minst 5-10 varmblodiga travare som tävlar aktivt på minst MSV nivå i dressyr. Gärna också ridbilder tack!

Men snälla nixoon!

Vet du inte att varenda en fjortis på det här forumet har MINST en kompis som har varmblodstravare som går medelsvår dressyr? Om man frågar efter namnet på kompisens häst tappar de minnet väldigt snabbt, tyvärr... :rofl:

Immer

Lycka till! Den frågan har jag ställt i minst ett år nu! För ett par veckor sen så var det bla. en tjej som hade en kompis vars häst tävlade MSV dressyr, dessutom med vinster. Tjejen hade "glömt bort" vad kompisens häst hetta varvid vi bad henne kolla upp det.
Vad jag vet så uteblev svaret...

Nirak

min ridhäst är väldigt duktig i dressyr, du kan komma och kolla om du vill. Varför skulle inte hon kunna vara det för det första? Ingen vad jag vet tycker hon ser ut som en travre utan en vanlig ridhäst.

så alla hästar måste tävla för att vara duktiga? jaha då vet jag, alltså är ingen häst i stallet där ridponnyn och hästen står, men det finns ju en jätte fin lipezzaner där(renrasig) som är jätte duktig i dressyr men hon var visst inte längre duktig för hon tävlar ju inte....hmmm? det var ju tråkigt att jag haft så fel.

Det finns många fina hästar som inte tävlar, men nu kom ju diskussionen in just på tävlingsprestationer...

Nirak

Jadå, det var Cinzano och hon har inte hörts av. Jag har till och med PM:at henne och påmint... :D

Immer

Nej, men du kan väl lägga ut bilder här när du rider dressyr på henne?

Faktum är att jag ännu inte sett en enda varmblodstravare som varit duktig i dressyr.

Immer

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
319
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
295
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?