• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Niiina
  • Startdatum Startdatum
N

Niiina

Hej!
Jag pratade med en kompis innan och då kom det upp att det var olagligt att klippa/rycka travares man! Är detta sant? Jag tycker att de låter en aning konstigt men så kanske det är, jag vet inte, jag är inte alls insatt i travvärlden men jag tyckte att det lät lite konstigt.

Tacksam för svar! :banana:

man klipper ju dom i nacken där skylten ska vara.
de borde dom ju inte göra om de va olagligt.

Nej, det är ju sant... Vet faktiskt inte vad hon menade, fattar inte varför man inte skulle få klippa manen, det kan ju faktiskt bli et handikapp att ha så lång man.. :confused:

olagligt är det väll inte men ,,man brukar sträva efter att ha så lång man och pannlugg som möjligt,,det hör liksom till.Men om det är olagligt så ligger jag risigt till.Har både klippt stubbman (om manen varit alltför ojämn)och svansar som släpat i backen. :D

*asg* nej det är inte olagligt att klippa man/svans. men man gör oftast inte det.

Haha... nej olagligt är det inte!
Men man brukar ha som regel att inte klippa/rycka deras man.
(Fick höra det av en travtränare då jag tänk finputsa min häst :D)

Hos mig är det "olagligt" :D :D
hade ett par hästägare med häst hos mig...jag åkte på semester och när jag kom tillbaka så hade dom klippt av svansen i hashöjd....RAKT AV :mad: :mad:
det är så fruktansvärt fult med ridhästputsning så jag skulle kunna fängsla folk som gjort det med mina travare....

så egentligen är det olagligt ;)...fast inte på riktigt....

skule inte tro att det var olagligt, det är väl upp till var och en? varför skulle det vara olagligt isåfall?
Jaja men din kompis kanske skojjade med dig? ;)

haha , en vän till mig införskaffade för ett tag sedan
ett nytt varmblod , när dom kom för att hämta honom var
manen inte bara stubbad , den var i princip borta helt :crazy:

tydligen hade det varit några tjejer där dagen innan och
klippt av honom den :angel:
och min vän fick hålla god min när dom var iväg på trav,
även om hon tyckte det var otroligt pinsamt ;) :D :p

Jo, men hon sa det alltså helt seriöst och så ifrågåsatte jag det men hon sa bara emot.. Hon sa att de hade en häst i deras stall som hade så lång man att det blev till ett handikapp och de fick inte ta ner den lite för att de va olagligt.. Det stod tydligen i någpn regelbok eller något.. Jaja, nu vet jag i alla fall!

Tack för alla svar! :D

Det är absolut INTE olagligt!!!! :D Det var nog nåt av det roligaste jag nånsin hört... De flesta travtränare klipper inte man/svans men det beror mer på att det anses snyggare med lång.

man klipper på varmblod nacke, kronränder och honskägg samt rycker bort långa känsel hår på ögonen..
på kallblod klipper man bara i nacken och rycker bort känsel håren på ögonen.. :bump:
dödsstarff på klippta svansar!! (och manar!) :devil:

man klipper på varmblod nacke, kronränder och hovskägg samt rycker bort långa känsel hår på ögonen..
på kallblod klipper man bara i nacken och rycker bort känsel håren på ögonen.. :bump:
dödsstarff på klippta svansar!! (och manar!) :devil:

I mitt stall är det dödsstraff på den som ger sig på mina hästars manar och svansar... men jag tror ju inte STC skulle bry sig :p

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 568
Hundträning Hej. Jag har en mittelspitz hane på 2år. Har ett problem att han är så misstänksam emot mig och nu har han börjat totalvägra att klippa...
Svar
15
· Visningar
1 063
Senast: Josefineeee
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745
R
Kropp & Själ Först så vill jag på peka att dethär är känsliga ämnen så ni kan ju tänka på det både om ni ska läsa det och hur ni svarar ifall ni vill...
2
Svar
32
· Visningar
2 443
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30