Fanna98

Trådstartare
Hej!
Ja och en kompis har bestämt oss för att få våran travare att bli ridhäst.
Han går jättefint på tygeln och kan galoppera om man gör galoppskänkeln från skritt. Men i traven blir han lixom stel och svänger bara med frambenen typ. Hur ska vi göra för att han ska få en bra ridtrav?? :confused:
 
Sv: Travare

Det bästa är att ta hjälp av en tränare som ser hästen och kan hjälpa er, gärna en som "kan" just travarna. Du har ingen film på hästen där den rids och problemet kommer fram?

Överlag så brukar det behövas väldigt mycket lösgörande arbete för att få dom mjuka och de måste lära sig att gå undan och forma sig för skänkeln , de är ju vana vid att vara raka och svänga med vagn så det är ju en del i omskolningen.
 
Sv: Travare

Det bästa är att ta hjälp av en tränare som ser hästen och kan hjälpa er, gärna en som "kan" just travarna. Du har ingen film på hästen där den rids och problemet kommer fram?

Överlag så brukar det behövas väldigt mycket lösgörande arbete för att få dom mjuka och de måste lära sig att gå undan och forma sig för skänkeln , de är ju vana vid att vara raka och svänga med vagn så det är ju en del i omskolningen.

Tyvärr har jag ingen film, men tack för tipsen!:laugh:
 

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 735
Senast: mamman
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 313
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp