Travare till westernridning.....

Sv: Travare till westernridning.....

jag verkligen hatar att behöva ta sån smörja! hästen jag har är en travare. han har gått på travet men är riktigt omskolad. honom ska jag tävla med. riktigt duktigt hästfolk från olika inriktningar har sagt att den här hästen kommer att gå långt med rätt träning. alltså varför skulle inte det kunna stämma? den som är korkad i detta fall är nog du?! däremot är jag medveten om att vår väg kommer vara längre och hårdare än andras.

Men det vet du väl....travare är ju odugliga som hästar inom ridsporstgrenar.... :smirk:

usch! jag är så trött på folk som måste hålla på så. det roliga är att ju mindre dom vet i ämnet ridtravare, ju mer hålls det på!
på 20 år har jag lärt mig att det som är svårt är att finna de individer som har förutsättningarna att bli lika bra som fina 'framavlade för sin uppgift' hästarna. vill nu poängtera att jag inte talar om elitnivå. utan mer normalnivå om det finns nåt som kan kallas så.

(tycker synd om alla människor som läggar dyra pengar på 'framavlat för sin uppgift' och sen inte har kunskap att få till det utan rider i sönder det dom skaffat. tänker då mest på 'ridhusharvar'.)

Jo....det är synd att människor inte kan vara med vidsynta och se bortom sin trångsynthet.

Alla hästraser kan bli bra ridhästar,,,det beror ju på vad man gör dom till.
Sedan är det som du säger att man behöver inte prata om Elit bara för att man pratar tävling. Det duger gott och väl att vara på lagom nivå.

Senast ändrad:

ja, precis.
f'låt om jag tappade tråden där ett slag. jag ska uppdatera denna tråd när jag vart på kurs!
*ej reklam!* kolla min sida om du undrar vart! forum och riddagböckerna *ej reklam!*

Jag och många jag känner rider travare, både varmblod och nordsvenskar och det funkar utmärkt. Det är väldigt få som inte passar. Sedan är det som med alla hästar att man får anpassa till individen. Inte alla hopphästar har kapacitet för 130 cm bara för att de har hoppstam. Man får som alltid när man vet vad man vill ha leta efter psyke och exteriör. Travare finns ju i alla storlekar och former.
Inte alla quatrar passar heller till alla övningar.
Det är lika mycket ryttaren som avgör hur bra hästen blir som de förutsättningar hästen har.
Här uppe i norr är det en hel del travare med på clinics och tävlingar.

Mysaan skrev:
Tror jag ska föreslå för ridtravarföreningen att de kan försöka anordna en westerntävling för oss med ridtravare. Det skulle vara skitkul ju och då tävlar man ju verkligen på samma villkor. :bump:

Det finns så många grenar i western där travare kommer till sina fulla rätt! Cutting, Team Penning, Pole Bending, Även barrelrace

Dom allra flesta gånger så är faktiskt ett bra huvud att föredra!
Konditionen är ju oftast väldigt lätt att träna på en travare o även muskler. Dessutom är de oftast samarbetsvilliga o tålmodiga dessutom snabba i benen!
Så travare tävlar på precis samma villkor o gör bra ifrån sig på western tävlingar!

Ni behöver absolut inte gömma dessa hästar hemma på stallplan! Eller ordna egna tävlingar för att ha en chans!!
:cool:

Ville bara berätta..
En väninna till familjen har ett varmblodssto som är så j*kla snyggt och välmusklat att t o m folk ´som håller på med QH-avel måste få se frysmärkningen för att köpa att hon inte är en Quarter..
Hästen är en mycket välutbildad reininghäst..

Men fortfarande är det ju så att du inte får tävla dom höga klasserna tyvärr..
Samt om du skulle vilja någon gång, inte heller betecka med vilken hingst du vill.. Om man har dom ambitionerna så finns det förbehåll för vilka ston en QH-hingst betäcker.. Oftast bara QH VB samt Paint..
Själv hade jag ett hb-paintsto som jag inte fick betäcka med den hingsten jag ville..
Ber om ursäkt att jag tappade tråden lite grann... :D

Får man inte tävla högre klasser med en travare????

Såg i ett program där det stog VB när det gällde hästens ras,,,,,menar dom då halvblod?

Jodå, visst får man det om det är oppna klasser, alltså om det inte är tex. bara quarter, paint etc.

Mysaan skrev:
Tror jag ska föreslå för ridtravarföreningen att de kan försöka anordna en westerntävling för oss med ridtravare. Det skulle vara skitkul ju och då tävlar man ju verkligen på samma villkor. :bump:
Tänkte bara tipsa om www.ridtravare.com detta är en förening för dom som rider travare. Det finns en artickel där om Trab - det är en tjej som startat en ny tävlingsgren som påminner om westerns - är det trail? där man ska ta sig förbi-över-och andra kluriga saker på tid och i trav. kan kanske va kul att titta på? :idea:

"Ville bara berätta..
En väninna till familjen har ett varmblodssto som är så j*kla snyggt och välmusklat att t o m folk ´som håller på med QH-avel måste få se frysmärkningen för att köpa att hon inte är en Quarter..
Hästen är en mycket välutbildad reininghäst..

Men fortfarande är det ju så att du inte får tävla dom höga klasserna tyvärr.."

Visst får man tävla varmblod i de högre klasserna, speciellt när det gäller reining. Säg åt din väninna att skaffa NRHA licens till sin häst och sedan är det fritt fram att visa upp sig. Två tävlingar i höst med NRHA klasser är September Run-down och Linköping Horse Show! Skyndar hon sig kan hon vara med där!

/Ole :bump:

Detta har kanske inte så mycket med tråden att göra, men vill ni se bilder från en westerntävling i helgen så gå in på Gnägg. Tråden blev tyvärr flyttad dit :cry:. Där kan ni hur som helst se tävlingsekipage med en massa olika raser representerade :)

Excalibur skrev:
Det finns så många grenar i western där travare kommer till sina fulla rätt! Cutting, Team Penning, Pole Bending, Även barrelrace

Dom allra flesta gånger så är faktiskt ett bra huvud att föredra!
Konditionen är ju oftast väldigt lätt att träna på en travare o även muskler. Dessutom är de oftast samarbetsvilliga o tålmodiga dessutom snabba i benen!
Så travare tävlar på precis samma villkor o gör bra ifrån sig på western tävlingar!

Ni behöver absolut inte gömma dessa hästar hemma på stallplan! Eller ordna egna tävlingar för att ha en chans!!
:cool:
Okej!!!
Kan du för en helt oinvigd förklara lite vad dessa olika grenar går ut på??? Skulle givetvis bli jätteglad om jag och pålle kunde göra något kul ihop. Vill verkligen inte "gömma" min pärla hemma på stallgården. :)

Mia W skrev:
Tänkte bara tipsa om www.ridtravare.com detta är en förening för dom som rider travare. Det finns en artickel där om Trab - det är en tjej som startat en ny tävlingsgren som påminner om westerns - är det trail? där man ska ta sig förbi-över-och andra kluriga saker på tid och i trav. kan kanske va kul att titta på? :idea:
Tack för tipset men där inne är jag redan. Jo jag har läst om TRAB oxå. Visste inte att den påminde om western. Vet knappt något om de olika westerngrenarna nämligen.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Mirtai
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka