Travare till westernridning.....

lakrits

Trådstartare
Ni som använder travare i western,,,,hur fungerar det?

Jag vet att det finns en del travare i westernridningen men aldrig sett någon. Möjligtvis nu i helgen.....

Hur fungerar det? Vilka grenar är ni med i ? För-nackdelar? Hur stora är dom? Är det någon gren de är bättre eller sämre i?

Berätta allt.

Sv: Travare till westernridning.....

Jag hade en passhäst som passade mycket bra för westernridning. Han var kvick, vändbar, lätt att sätta i olika gångarter, lätt för jog, lätt att sätta i den form man ville ha. Men det var en passhäst det. Det är lite svårt att säga, då det finns väldigt många olika typer av travare. Jag tycker de flesta travare inte passar riktigt bra för ridning över huvud taget, men det finns absolut de som gör det.
Svar på din fråga blir att generellt är inte travare nåt som passar bra för westernridning, då de flesta travare inte passar bra för formridning alls. (Motionsridning går däremot bra)
De travare som passar för ridning kan dock passa i vissa fall. Jag har haft fler passhästar som jag ser dressyrpotential i än jag har haft som jag sett westernpotential, men det tror jag mest beror på att jag är dressyrryttare i grunden.
I trail tror jag absolut på travare. Pleasure hade funkat bra på hästen ovan jag beskrev. Reining torde nog bli den gren som är sämst för en travare.
Men som sagt, alla är individer, det är lite svårt att säga generellt.

Jag har en travare som jag har tränat lite western hemma med, aldrig tävlat. Han är ganska liten och kompakt och har rätt lätt för samling och vändningar. Snabb och kvick. Hans bästa gren var nog reining faktiskt.

Självklart kan man skola om sin travare till western och tävla lite om man tycker att det funkar och vill. En travare har inte samma förutsättningar som tex quarter men i de lägre klasserna borde man ha en chans.

Min har fått gå i halvpension nu, skogsrids av medryttare. Jag rider honom nån gång ibland bara.

Jag har en travare och vi har just satt igång med western!
I augusti ska vi till en av sveriges bästa reiningryttare på kurs! Min travare tycker det är kul och han har lätt för sig. Han är byggd ganska bra för ridning kan jag tillägga. Finns nån bildtråd här som han är med i utifall du är nyfiken.

Med rätt träning och att hästen har en bra anatomi för ridning går det utmärkt att rida vilka grenar som helst. Alltför många håller fast i myten att det inte ska gå men oftast handlar det om folk som inte själva reder ut att skola om en travare. Jag tävlade Western Riding, Trail, Reining och Pleasure med min och vi placerade oss som regel inom 5 bästa av lägst 15 deltagare i klassen. Dottern tävlade Barrel Race och Horsemanship och placerade sig högt upp även hon på samma häst. Den hästen gick i travet tills han var 9 år så han hade alla klassiska travarrörelserna men efter 2 års träning kunde ingen se skillnad på honom eller ett halvblod. :cool:

Vad kul att höra.
Jag har ju tänkt att skola om både mig och häst för jag är helt fast i westernridningen(går att läsa på en annan tråd här) :)

Jag tränar western med min travare. Vi har bara ställt upp i pleasure och trail än så länge men det blir mer. Hon är ju förtjust i mer fartgrenar eftersom vi tränat gymkhana en del. Men barrel race eller pole bending vore nog nåt... :D

Kul att du är på G:)

Tänk bara på att låta saker och ting ta tid. Forcera inte. Tar du det lugnt får du en häst som håller och som kommer att vara trygg med vad ni gör. När jag skolade om min skrittades han enbart in nästan 1 år bortsett från någon enstaka trav och galopp ute på rakt spår. Skolningen gjordes i skritt och till slut var han så stark att traven och galoppen nästan kom av sig själv det kommande året.

Lycka till!!! ;)

Japp,,,jag är på G :D

Mitt sto har ju varit avställt en tid nu pga. fölning så lugnt kommer vi ta ändå.
Vi har ridit mycket dressyr (4 år) och hon älskar att jobba och har lätt för att bära upp sig så jag kommer nog ha lite + därifrån.
Jag ska ta det lugnt och i hennes takt.
I morgon kommer TA och jag ska prata lite med honom tänkte jag om min omskolning.....

Min travare är nyss inriden så vi har inte hunnit börja med några grenar, men enligt hon som red in honom så har han en sådan naturlig bärighet och samling så hon menade att han kunde gå hur långt som helst... Fast jag vet inte jag är ju också nybörjare så det blir nog inte så hög nivå...

Storlek m.m. är enklast att kolla på min sida.
Det är Harry jag rider western med..
Min sida

jag har tänkt rida western med min kbl travare.
hade tidigare ett vbl sto som var westernridet :)

Uppe på RHC förra helgen hörde jag uttrycket:

" Travare är Sveriges svar på Quarter"

Säger inte det allt!

Lycka till med din travare! :)

Jag var också där :)

Men då har jag ju alla förutsättningar :D

Om man kollar i programmet så står det Sv. Varmblod på en del hästar, är det travare då?
Man säger ju också Sv. Varmblod om halvblod, det är därför jag undrar.

Senast ändrad:

:banana: jag börjar gilla den här tråden :banana:

En kompis till mig åtminstonde utrustningen, mer tror jag inte det är ;)

Almännt svar:
Det verkar vara så att ju fler quarter,paints och appaloosa det blir på tävlingbanorna desto färre andra raser. Vi har helt enkelt svårt att konkurrera med de här raserna. Detta gäller även på D- och C-nivå. Det finns ju så många SM inom western så det kanske skulle finnas ett western-travar-SM åxå... ?! ;-)

Har man er travare så är det klart att man kan träna och tävla western. Man kommer dock aldrig upp i dom stora klasserna men har man inte de ambitionerna så går det bra. Ska man däremot köpa sig en häst för westernridning så vore det direkt korkat att rekommendera en travare om man är tävlingssugen.

Tror jag ska föreslå för ridtravarföreningen att de kan försöka anordna en westerntävling för oss med ridtravare. Det skulle vara skitkul ju och då tävlar man ju verkligen på samma villkor. :bump:

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
2 157
Senast: Mirtai
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
972
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
744
Senast: iNHALE
·
Övr. Katt Jag har en katt som är sjuk, som antagligen inte blir så mycket bättre. Vi ger henne ett sista försök med en ny medicin, men blir hon...
Svar
6
· Visningar
409
Senast: Krålus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka