Travare som travar i pass

S

saraa016

Hej.

Fick hem en 17 årig varmblods valack här för 7 v. sen.
Han är världens snällaste och kan göra allt med honom osv.

Men vi har kommit fram till att han passar när han travar, han går även det i skritt i mellan åt. Är det normalt, och hur kan man träna bort det?
För jag antar att det inte är så bra att han passar i själva träningsyftet, dvs bygger upp fel muskler?

I have no idea. Hjäälp tack! :)
 
Sv: Travare som travar i pass

Han sköter sig jätte bra när man rider på raksträcka, inga problem. Det är värre när vi rider på banan och tränar så att säga..
 
Sv: Travare som travar i pass

Kan vara så att hästen helt enkelt inte orkar hålla ihop traven och balansera sig på ridbanan utan det blir bekvämare för den att slänga in pass istället. En av travarna jag har här hemma har också lätt för passgång och det som fungerar på honom är att driva fram honom i raskare trav på långsidan så han inte tar passgång och sen samla upp honom därifrån, upplever att han har lättare att bibehålla travrytmen då än om jag ber honom trava i långsam takt direkt från fattningen. Om det är individuellt för min häst eller fungerar även på andra vet jag inte. Framförallt skulle jag tro att det är hästens egen styrka som spelar stor roll så det är något du får träna på och hjälpa hästen sätta muskler.
 
Sv: Travare som travar i pass

Kan inte svara för TS egentligen men jag tolkade det som att hästen väljer att gå i passgång istället för att trava när hon rider hästen. Därav svarade jag som jag gjorde med de upplevelser jag haft med min häst.
Verkar inte vara så ovanligt att varmblodstravare har ganska lätt att ta till passgång, framförallt om dom är lite omusklade.
 
Sv: Travare som travar i pass

jag rider ett travar sto som är precis likadan, fast hon kunde inte trava alls i början, då lärde de henne trava över bommar, men vi har nu i efterhand fått konstaterat att hon har ischias och nu efter hon fått massage så travar hon mycket bättre, både lugnare och hon blir smidigare och rörligare för var dag som går...

så mitt tips börja med att kolla så att hästen inte har någon gömd smärta eller låsning...
 
Sv: Travare som travar i pass

Många amerikanska travare har en del passgång naturligt så det är inte så konstigt om den passar ibland. Det finns passlöp där travarna(!) går fort som attan och tjänar stora pengar i USA så det är ingen gångart som är fel sas.
 
Sv: Travare som travar i pass

hade samma problem bara det att min blandade gångarter, ( pass, bland annat) även ute på rakt spår.

använde mig av longering och tömkörning som hjälp i början, hon orkade inte trava med mig på så då fick vi börja utan mig så att säga.

men det som hjälpte absolut bäst var att jag hade henne mycket på släp bakom annan körhäst för då gick hon i klockren trav och genom att ha henne på släp så fick hon bygga upp muskler ordentligt och befästa traven även här utan mig på ryggen. vilket var bra för traven, för hennes igångsättning och dessutom så älskade hon att gå på släp. av olika anledningar var hon nästintill oridbar när jag först tog hem henne, mycket pga hon var het som en spis att rida utan koll på gångarter alls, skritt gick bra men inget annat, och i körningen ännu värre, dessutom en av de värsta arbetnarkomaner jag träffat så motion var hon ju tvungen att få vareviga dag

och då gick hon på släp ca 4-5 dagar i veckan en period, resterande dagar skritt med mig på ryggen eller tömkörning/longering.

tilläggas ska ju att när jag tog hem henne hade hon inte blivit regelbundet riden på 5 år, mer eller mindre felridning så för henne var det en kombination av att det fattade muskler, ej ordentligt utbildad samt en hel del stress.

men som sagt jag fick bygga upp henne utan ryttare först, sen när det var dags för ryttare tog jag hjälp av tränare :)

lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Travare som travar i pass

Min häst hon har fin trav stam men vi har faktiskt funderat på att hon fått något arv av de där passlöparna :P men nu när hon blivit masserad m.m. så har hon börjat hitta en lugn och harmonisk trav så nu bygger vi bra trav muskler, och hon har även lugnat ner sitt psyke... inte alls lika hetsig :D
 
Sv: Travare som travar i pass

Pass är en gångart som likar trav bortsett från att när hästen springer så lyfter den och sätter ned samma sidas benpar, istället för diagonala benpar vilket innebär att istället för att lyfta t.ex. höger fram + vänster bak samtidigt lyfter den höger fram + höger bak samtidigt och sen vänster fram + vänster bak. Pass räknas i allmänhet som en ganska obekväm gångart att rida i.

http://youtu.be/ClQCvT3P4EE Denna hästen travar i pass.
 
Sv: Travare som travar i pass

KL

Är det "farligt" att låta hästen passa när man rider dressyr m.m.?
Min kompis uppmuntrar sina travare till att hålla sin passgång.
 
Sv: Travare som travar i pass

Fast nog skulle då jag föredra att sitta i passgång än att sitta i travartrav any given day:angel:

Iseeu:

Nja, direkt skadligt är det väl inte så länge det inte sker på "fel" premisser, ex stressad/obalanserad häst, att ryttaren håller tillbaka hästen och pressar den osv.

EN viktig faktor att ta med i denna diskussion är att det är stor skillnad på renodlad PASSGÅNG som då är en helt säregen gångart, och GRISEPASS som man oftare ser hos just stressade obalanserade och omusklade hästar.

Grisepassen är inte önskvärd.

Jag gjorde ingen stor grej utav min hästs grispass, hon tog till den när hon blev stressad och tappade koordinationen, jag lät henne ta passen men satt själv stilla och passiv och väntade ut ett byte, så fort hon föll i trav igen berömde jag och fortsatte rida henne aktivt framåt. Allt eftersom hon musklade på sig och blev lugnare så föll passen bort naturligt.

Men visst hade det varit fränt att ha en fyrgångare:angel:
 
Sv: Travare som travar i pass

Klart, sa inte att det var världens mest obekväma gångart, sa bara att den ofta klassas som en obekväm gångart. Finns ju annat som är värre självklart.
 
Sv: Travare som travar i pass

Men visst hade det varit fränt att ha en fyrgångare:angel:

Men är det inte så att tölt behöver passanlag och en grisepassare har det, då borde du ju få fram tölten, om intresset finns alltså.

Själv jobbar jag mycket med en dam som lägger grisepass, mer sällan nu förtiden, med öppna i båda håller. Vips blir passen fyrtaktig och bakbenen kommer med. Gången och hela hästen blir också mer avslappnad då den övergår till tölt, så helt fel kan det ju inte bara. Travar gör hästen på ett kommando, töltar på ett annat. Så håller vi gångarterna isär.
 
Sv: Travare som travar i pass

Okej, sett henne en gång rida och då var det mer stress för den inte gick igång i galoppen. Ville inte säga något eftersom jag inte visste om det var " bra " eller icke. Men tack för bra svar :)
 
Sv: Travare som travar i pass

Det är väldigt få travare som går passlopp. Det är mer passgångare som går travlopp. Dom har inte alls samma stam.
Och nu är det förbjudet att ta in travare med passgångarstam.
 
Sv: Travare som travar i pass

Nää det vet jag inte, såg bara att hästen började passa när den blev stressad..
 
Sv: Travare som travar i pass

Träna på takten, jättenoga med lättridningen, tappar hästen traven så går ner i skritt och börja om. Mycket övergångar, det är dom som stärker. Markarbete gör en passgångare gott, upphöjda travbommar i balans så den måste trava och stärka de rätta musklerna.

Vet t.om en som tränade bommar med sin hund för att den passade, nu går den riktigt bra på utställning i klockrent trav :D
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 676
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 606
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 454
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 892
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp