travare och andra raser!!!

Sv: travare och andra raser!!!

zazza girl skrev:
så longreing med en travare som e ung e inte lika farligt som med ett halvblod..???
för om man kolla så finns det ju folk som longera och geja med sina unghästar som e av halvblod .. och en del använder inspäningstyglar med....

Det beror helt på vad man gör det till. Att longera på en väldigt liten volt med en på tok för inspänd häst är inte ens nyttigt för en vuxen häst. Det går att bygga upp en häst på rakt spår och på mjuka böjda vägar.

Inspänningstyglar är vad man gör det till. Det är en sak att använda det som en vägledande hjälp och en annan sak att använda dem som tvång. Alltså, mulen i bringan metoden är inte alls lyckad.

Sv: travare och andra raser!!!

nää, det är nog inte bara "för tidig inridning" som är "boven". men det i kombination med att många har för "bråttom", och kanske slarvar med att ge hästen rätt styrka först, går för fort fram med att ta upp hästen i för hög form (många gånger med massa hjälpmedel)
osv. osv. jag tror inte halvbloden används hårdare idag, bara hårdare tidigare.

givetvis inte alla, men aldeles för många........

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka