travare och andra raser!!!

zazza girl

Trådstartare
ha funderat på travare , e dom mera mogna än vad typ halvblod är....??
eftersom man kör in dom redan när dom e 1½ år och rider dom vid 3 och tävla i monte med dom...

vet att många bli förstörda men inte alla...

:smirk:

Sv: travare och andra raser!!!

Tror inte man kan säga att de är mer mogna. Min 6 åring kom till mig för 1 år sedan och han var då och är fortfarande väldigt valpig. Så han är inte ett dugg mogen och då har han ändå stått på banan och tränats för start.

oki.. men tänkte mig mera kroppsmäsigt...
fall dom utväcklas fortare än halvblod ...???

Ja, så är det:) Fullblod och varmblod blir "färdiga" fortare.. Sen finns det ju som bekant inga regler utan undantag:cool:

så longreing med en travare som e ung e inte lika farligt som med ett halvblod..???
för om man kolla så finns det ju folk som longera och geja med sina unghästar som e av halvblod .. och en del använder inspäningstyglar med....

Beror väl på vad som räknas som unghäst. Longering sliter även på travare och fullblod så det har inget med ras att göra.

Kroppsmässigt vet jag att fullblod blir klara lite tidigare vad det gäller varmblodstravare vet jag inte. Min 2 åring ser mer ut som stallet 1 åring som är halvblod. :crazy:

oki.. för jag ha en travare på 2 år e det för tidigt att börja longera han och arbeta med han ???

Det är ju helt beroende på individen, om den är tillräckligt mogen fysiskt å psykiskt. att sadel o tränsvänja, gå promenad, träna ledarskap, tömköra mm kan du säkert göra. Däremot skulle jag personligen vänta med inridning till 3 års ålder iaf.

Skynda långsamt så vinner du i längden! :idea:

travare är lugnare än ridhästar och dom e snabbare att lära sig.

nightjune skrev:
travare är lugnare än ridhästar och dom e snabbare att lära sig.

Är inte det att generalisera lite? och vad menar du med "ridhästar" ?
Rids inte de allra flesta raser? :confused:

Det beror ju helt på individen och hur den blivit hanterad, huruvida den är lugnare eller mer lättlärd, oavsett om det är en arab, shettis eller travare. Generellt tror jag inte att travare är lugnare än andra hästar, däremot kan de i redan i tidig ålder vara mkt hanterade pga träning/tävling och på så sätt verka lugnare.. :idea:

Jag har kört in en mängd travare av både varmblodig och kallblodig ras, och dessutom några halvblod som fått följa med på köpet för att dom gått på bete med travarna (givetvis med ägarens tillåtelse, så behöver ni inte flyga i taket). Alla har körts in någon gång som ettåringar. Sen är det olika från individ till individ, en del är inte mogna för inkörning förrän på hösten, andra kan man köra in tidigt på våren. Men, halvbloden har inte varit ett dugg annorlunda varken fysikt eller psykiskt jämfört med travarna.

Angående longering så skulle jag nog akta mig lite för longering om jag inte hade en doserad volt att hålla till på, annars skulle jag nog föredra markarbete mestadels på rakt spår.

zazza girl skrev:
oki.. för jag ha en travare på 2 år e det för tidigt att börja longera han och arbeta med han ???
Jag har ju oxå en tvåårig travare. Hon ska då inte bli annat än ridhäst så hon har inget gjorts med ännu mer än att hon hra börjats bettvänjas. Hon blir 2 nu i maj och jag tycker hon fortfarande är ranglig vilket kan bero på olika omständigheter.

Min plan är att så smått börja tömköra på raktspår nu på våren försommaren. SEdan kommer hon få äta upp sig lite under sommaren och till hösten kommer jag börja jobba henne lite mer seriöst och regelbundet. (Detta beror givetvis på hur hon tra till sig och agerar nu under våren). Sadeln kommer åka på men bara för att vänja henne. Eftersom hon inte ska gå någon 3 årsbedömning så känns det inte som uppklättrande är så bråttom utan det tar jag om 1 år ungefär.

Så lite lätt träning nu, vila sommar, regelbunden tömkörning i höst och sedan en välbehövlig vintervila inna allvaret som ridhäst börjar om ca 1 år.

Jo, det tycker jag nog, är det några som tar det här med att ställa lite krav helt naturligt och coolt så är det de unga kallbloden. Sällan några problem med dom faktiskt. Sen att dom inte är direkt långsamma i sina reaktioner och väldigt pigga och glada, det är en annan sak.

Jag tror att hästarna blir vad vi gör dem till...
Jaghar ridit en hel del hästar genom mitt liv och slutligen hmnat bland travarna för att min personliga åsikt är att de är tryggare i sig själva. Om en travare blir rädd så travar han därifrån o sen är det bra... MEN självklart ska man inte dra alla hästar över en kam. Jag hjälpte en kvinna att rida i hennes travare och hon hade ett 17-årigt hbl sto hemma som hon fött upp och ridit in själv och ALDRIG trillat av. Hästen var alltigenom jättesnäll och inte rädd för nåt!
Jag rider en travare nu, hon är inkörd och startade en gång som treåring, efter det slog hon loss en benbit och ägaren fick aldrig tid att sätta igång henne. Jag har hållt på med hästen sedan hon var 4 och har börjat kunna rida på henne nu, efter att i höstas tagit hjälp av en annan kille. Men fortfarande är hon jätterädd för allting och att rida ut själv är väldigt besvärligt med allt stannade, tittande, vändande, försöka komma hem (hon sticker dock inte)... Hon har också ett himla dåligt sadelläge och sadel-letandet pågår för fullt.
Och jag har sett en del taravare komma från stressen på banan och de är så full amed stress att de inte vet var de ska ta vägen...

Så det finns nån av alla sorter tror jag. Däremot är travarna oftast hanterade mer från början (men det har ridvärlden börjat ta efter) och mer vana att åka transport o dyl.

Jag vill slutligen understryka att jag inte kritiserar varken trav- eller ridvärlden.

VÄLDIGT många halvblod rids in som 2-åringar. rätt eller fel ??????
men medellivslängden har sjunkt till hälften på 20 år :crazy:
jag tror stenhårt på att vi formar väldigt mycket av hästens beteende själva.
jag har alltid gåt ut och "promenerat"med mina föl/unghästar några gånger varje vecka, det är bra träning på många vis. och ett "lagom" arbete även för huvet.

STOPP!!!
Många tror att det bara är att köra igång med en unghäst som ser välutvecklad ut, men det är verkligen inte så. Desto mer utvecklad hästen är ju större risk är det att senor och ligament inte har hunnit med. Startar man då hästen för häftigt så håller den inte och har snart olika förslitningsskador.

Sen är det ju också stor skillnad på hur man sätter igång hästen. Jag har alltid tagit med min årsföl, åringar och tvååringar som handhästar. Kör in vid 2, ÅKER in vid 2,5 och rider in vid 3. Stona betäcks vid 3 års ålder för att hinna mogna och få ta det lite lungt. Valackerna får vila istället.

Ta det hellre lungt!

Hann inte klart....

Det viktigaste av allt är att unghästen har kul och är positivt inställd till arbete och att du aldrig jobbar för länge med den. Den ska vilja jobba mer och ha mycket energi kvar när passet är över.

Gör man så blir de som min gamling. 21 år och KÄRNFRISK, älskar att jobba och har aldrig varit halt trots tävling på internationell nivå inom flera olika discipliner.

Överansträng dem inte! Håll glädjen uppe! Både för dig och hästen!

Naturligtvis kan man inte bara "köra i gång", men motionsträning är enbart positivt, det finns mycket forskning som visar att träning under de unga åren ger en hållbarare häst. Men, det som riskerar att vara skadligt på en vuxen, färdigväxt häst, är i ännu högre grad ett riskmoment för en unghäst. Man kan leka in dom momenten tidigt, för att sedan, ju bättre hästen är tränad, smyga in dom momenten mer och mer. Vilka moment som är riskfyllda är ju olika från gren till gren, men generellt ska man nog tänka till med användandet av böjda spår tex, i fartgrenarna är det allt för mycket fartträning som är skadligt. Att halvblodsrasen har en kortare livslängd tycker jag iofs inte man enbart ska skylla tidig inridning på, halvbloden används nog idag i mer sporthästform och därmed tuffare träning. Det som beror på tidig inridning beror i så fall på fel träning på den unga hästen, en träning som sliter och inte stärker.

Man måste ju se till hästens psykiska förmåga också, en häst som är välutvecklad i kroppen kanske inte alls är "klar i huvudet" för inridning och inkörning.
Ville bara understrycka det.
Sen tror jag inte alls att det ä rnågon större fara att vänja hästen vid sadel och träns när den är två år, men jag tror att det är viktigt att man förstår när hästen säger stopp. Och som ni andra har sagt, all träning ska ju vara roligt och stimulerande för både häst och människa.
Jag håller ibland lite lektioner för min kompis och jag har sagt till henne att i första hand ska vi ha roligt för då kommer resultaten också och vips så började hennes häst bära sig för henne...

Oj... Jag fladdrade visst iväg lite...

//Lillan

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
533
Senast: MiniLi
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 376
Senast: Sesca
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 993
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
716

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka