Travare med ål?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Bintang
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 072

Bintang

Trådstartare
Undrar hur många travare med ål på ryggen ni sett? Dessutom gulblack. Mamma svartbrun, pappa brun
Börjar fundera på om vår fölunge är ett resultat av tjuvbetäckning.

Sv: Travare med ål?

en häst jag har passat har jag för mig hade ål.. det var så längesen så jag kommer inte riktigt i håg :p fast han var brun

Senast ändrad av en moderator:

är den riktigt black så är det inte de föräldrar du uppger här, dels för att blackfärgen inte alls finns hos travare

Däremot är det inga konstigheter ifall den har en mörkare rand på ryggen, måååånga bruna hästar har detta, som är en "fusk-ål". Den är inte riktigt lika distinkt utmärkt som en äkta ål.

men det kanske är ett kallblod? dom kan väl va gulblacka? har inte så stor koll på dom ;)

Nej, de är inte heller gulblacka...
De är gulbruna i så fall och det är ingen omöjlighet - om någon av föräldrarna har ett gulanlag. Men med svartbrun mamma och brun pappa, som ts häst, så ÄR det en genetisk omöjlighet.

Gulblack är för övrigt ingen korrekt färgbenämning i Sverige. En fjording är ljusbrunblack och inte gulblack.

Han ser exakt ut som en fjording i färgen,med svarta inslag i man och svans. När man "tittar ner" i pälsen på rumpan är det gult utifrån och ända ner till hårroten inget mörkare i sikte där. Pälsen påminner om svinto. Har inte de som ändrar färg och blir mörkare mörkt i underpälsen eller har jag fel? Han är född 25 dagar försent. Mysko va!

Men ni vet väl var hästen har varit vid det aktuella betäckningtillfället, och vilka eventuella hingstar det funnits i närheten?

Stoet var konstaterat dräktig från stuteriet, därefter har hon befunnit sig på ett ställe med islandshästar.
Denna häst har kommit till oss först efter fölning.
Hon kan ju ha absorberat och sedan blivit betäckt på nytt. Är det ofta det föds gula hästar som sedan blir svarta? Är det någon som har erfarenhet av detta?

Du måste lägga bilderna på någon annan sida först, ex. Photobucket. Därifrån länkar du sedan.

För övrigt, vore det inte häftigt med gula varmblodstravare?! :p:D

Jag har iofs haft en fölunge här (med sin mamma, på betäckning här - shettis) för några år sedan, som var helt beige innan han fällde av fölpälsen och då blev bleksvart.
Men ärligt talat, jag tycker du ska kolla upp ifall det fanns nån blackfärgad hingst på islandshäst-stället, för det låter inte riktigt rätt....

Ok tack så mycket.
Vi har skrattat mycket åt detta skall du veta.
Istrav i Norrland på vintern. Tölt på upploppet m.m.
Men om allt är som det skall är han ju verkligen originell....

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att... 2
Svar
23
· Visningar
1 999
Senast: Kajsalisa
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 283
Senast: skiesabove
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 441
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka... 2
Svar
27
· Visningar
5 843

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka