Travare, leasa? Kotsenskida.

YaHilweh

Trådstartare
Jag har fått ett erbjudande att leasa en travare. Jag älskar honom över allt annat, han har enorm kapacite när han väl funkar (har inga som helst muskler och funkar inte pga det).

Problemet är dock att han är nu skadad. Kotsenskida om jag inte har helt fel. Har nu vilat i 2 månader, ska vila 4 till. Han är nu helt haltfri när han springer i hagen (går på bete).

Men är det ens värt att lägga ned tid och energi på en sådan häst? Man vet inte om han någonsinn kommer bli bra. Han är stor och har inte växt ifatt kroppen fören nu. Men det finns så enormt mycket att göra på honom om han skulle bli frisk.
Jag skulel vilja ridträna honom (har själv montelicens), men börja med dressyrträningen istället för rida i full fart rakt fram. Han behöver muskler inte fart. Han orkar inte med sig själv, själv är jag lite tyngre än vanliga monteryttare och har inte ridit några lopp just därför. Men om dne här skulle bli frisk så har jag en som orkar utan problem (har ridit honom i 2 års tid redan, men p kalmartravet finns inte så mycket dressyr plats. spec inte då tränaren bara vill att han skulle springa fort rakt fram).

Han är 5 i år och ja. Knappt tävlad, hanär enormt stark i nacken, leder du honom och han vill något annat då lägger han huvudet till höger och sedan går han :p

Han är en typisk Good As Goldare, ca 170 hög.

Jag älskar den här hästen över allt annat, men just nu vet jag inte alls hur jag vill göra.

Sv: Travare, leasa? Kotsenskida.

vad har hänt med kotsenskidorna?

Jag hade en häst som endast fick typ 5% chans att blir friskförklarad, han hade smullit så hemskt i ett gaffelband så bägge kotsenskidorna #släppt" och halkat ner ca 1 cm...denna hästen hade absolut ingen styrsel alls i den foten och han blev faktisk bra, fast det tog drygt ett år.
Hästen heter All American Man och är en bra häst ( nu vet jag inte längre hur det gått för honom men till start kom han trots sin svåra skada som kotsenskida var inblandad i )

Han bräckte ner i ett försök till sprintermästaren 04 såg jag nu och var ute ett år efter och det var en bedrift..

cirkulation, cirkulation, cirkulation, cirkulation, cirkulation, cirkulation, är ledordet.

Senast ändrad:

Jag har fått ett erbjudande att leasa en travare. Jag älskar honom över allt annat, han har enorm kapacite när han väl funkar (har inga som helst muskler och funkar inte pga det).

Problemet är dock att han är nu skadad. Kotsenskida om jag inte har helt fel. Har nu vilat i 2 månader, ska vila 4 till. Han är nu helt haltfri när han springer i hagen (går på bete).

Men är det ens värt att lägga ned tid och energi på en sådan häst? Man vet inte om han någonsinn kommer bli bra. Han är stor och har inte växt ifatt kroppen fören nu. Men det finns så enormt mycket att göra på honom om han skulle bli frisk.
Jag skulel vilja ridträna honom (har själv montelicens), men börja med dressyrträningen istället för rida i full fart rakt fram. Han behöver muskler inte fart. Han orkar inte med sig själv, själv är jag lite tyngre än vanliga monteryttare och har inte ridit några lopp just därför. Men om dne här skulle bli frisk så har jag en som orkar utan problem (har ridit honom i 2 års tid redan, men p kalmartravet finns inte så mycket dressyr plats. spec inte då tränaren bara vill att han skulle springa fort rakt fram).

Han är 5 i år och ja. Knappt tävlad, hanär enormt stark i nacken, leder du honom och han vill något annat då lägger han huvudet till höger och sedan går han :p

Han är en typisk Good As Goldare, ca 170 hög.

Jag älskar den här hästen över allt annat, men just nu vet jag inte alls hur jag vill göra.

Mitt grundtips: För att man ska leasa (70/30) en häst bör den vara värd minst 80.000 kr, annars är det en bättre affär (ekonomiskt) att köpa.

Med infon om individen ovan är han knappast värd mer än 80.000 kr frisk och betydligt mindre skadad. Jag skulle inte rekommendera att leasa denna häst.

OM du ser en möjlighet att få hästen i stridsdugligt skick (kan inte jag avgöra), så skulle jag i så fall endast vara intresserad av att köpa. En skadad femåring som knappt tävlat bör inte vara alltför dyr?

Han är inte spec dyr och inte värd 80.000
Men just nu har jag inte oengar till att köpa honom. Tror dom ville ha 10.000 för honom.

Jag komme rinte ihåg den exacta prognosen. Men han skulle vila i 6 månader. Jag har ingen erfarenhet av sådana skador alls sedan tidigare. Men han rör sig fint i hage nu. Han har stor chans att bli frisk förklarad. Men vet inte hur stor.

Han är inte spec dyr och inte värd 80.000
Men just nu har jag inte oengar till att köpa honom. Tror dom ville ha 10.000 för honom.
Jag förstod nästan det. Jag har förståelse för att 10.000 kr är mycket pengar och att det är lockande att leasa. Däremot är det "alltid" bättre att köpa en häst som är värd 10.000 kr. Leasar du står du ändå där med fulla månads och veterinärkostnader, och skulle hästen springa in pengar ska du ändå betala av för hästen under resten av karriären.

Springer hästen in mindre än 30.000 kr, så blir det billigare att leasa. Målsättningen måste väl vara att det kan komma in mer pengar än så? Om inte blir det en dålig affär oavsett leasing eller köp.

Jag förstår att det även är känslor inblandade och dessa kan aldrig värderas i kronor, men försök få ihop 10.000 kr och köpa hästen om du ska satsa på honom. Det är mitt råd.

Viktigast: Om du ska leasa, så se till att skriva ett riktigt bra avtal. Har hört om flera som blivit av med hästarna när de börjat prestera. Jag skulle aldrig acceptera något annat än att endast jag kan säga upp ett avtal som gäller tävlingsrätten.

Annars finns ju ofta andra bra dealer man kan göra....T ex att du får hästen gratis, ägaren får 30-40 % på de tio första starterna sen är hästen din..kommer den inte till start , eller springer den inte in några pengar så är den ju inte "värd" mer än så....betänk att du har en stor , skadad häst som det kommer att ta tid (som kostar pengar) att få igång och prognosen är sisådär.'

Är du sugen för att du gillar hästen så skulle jag som ägare inte säga nej iallafall....dom lär ju knappast få hästen såld och den kommer kosta mer om dom har den kvar med oviss framtid.

Absolut kan man göra olika dealer. Jag har själv både leasat hästar på vanligt vis och även haft andra dealer.

Hästägarens (säljarens) alternativ för att bli av med hästen är annars att ge bort den för lite och ingenting, slakta den eller att tvingas ha kvar den. Som "leasingtagare" så tar du en risk att det inget blir av hästen med de kostnader det medför.

Bästa avtalet som jag ser det iaf (för båda parter), om det är en häst som har tveksam chans att återkomma till travbanan men ändå besitter bra kapacitet är att man får överta hästen utan kostnad. Sedan betalar man t ex hälften av det belopp hästen springer in i de två första segrarna. Eller procent på de pengar den tjänar under ett antal förutbestämda starter. Springer inte hästen in några pengar - då har den ju heller inte varit värd några. Springer den in mycket pengar i dessa starter, ja då har den antagligen även varit värd den summan du då får betala.
Det finns många lösningar och kan man komma med ett konkret förslag så brukar säljarna kunna nappa bara de får fundera ett tag.

Ren leasing på en så pass billig häst är precis som Giantchill också skriver, inget att rekommendera. Du är låst vid hästen så länge kontraktet löper. Fungerar det inte så har du en kostnad du inte kan bli kvitt.

Tackar för alla tips och tankar. Har nu fått lite att fundera över.

Jag vill som sagt då jag verkligen älskar hästen. Men jag vill endå inte då jag inte vet om han blir bra.
Dock har min gamla chef erbjudit mig att leasa honom för att han tror på hästen. Tar jag/någon anna honom inte kommer han gå till slakt.

Gaaah, jag vet verken ut eller in :crazy:

Men erbjud en av våra dealer istället då...då blir han ju som din i allafall...
fast jag fattade inte, kommer han att gå till slakt om du inte tar honom? Då är han ju inte "värd" mer än slaktvärdet.

Det är för att ingen har tid och råd med honom.
Han har fått sista chansen. Är någon sugen att försöka med honom får han en till.
Han är tagen för hårt och höll inte.

Jag hade nog oxå funderat ett steg längre: OM han inte håller vad gör jag då? Kan jag ha honom kvar som gårdshäst.ridhäst o.s.v klarar jag av att t.ex ta bort honom om han inte ens håller som ridhäst.
Annars borde väl nuvarande ägare kunna gå med på ett deal som Martha tipsade om, om nu hästen ska tas bort annars!

Enda är att jag vill inte ha honom som ridhäst. Och han är ingen man slänger upp vem som på då han är så sjukt stark i nacken. han lägger bara huvet på sned sedan går han, han drar ikull vem som.

Jag är ridmänisska i grunden och ja, detta är absolut inte rätt häst att ha som ridhäst, utan han ska gå på banan. Det är han gjord för.

Men som sagt, frågan är håller han?

Som Martha skrev är det ju dålig prognos, hästen hon nämnde höll sagan några år för men den är ju död nu.

Liknande trådar

Hästvård Jag köpte en häst för ca 7 månader sedan, jag märkte redan på provridningen att den hade lite attityd och det sa även säljaren. Jag tror...
2
Svar
20
· Visningar
5 303
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 334
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästmänniskan Hej. Jag köpte min första egna häst för lite mer än ett och ett halvt år sedan, efter att ha ridit och hållit på med hästar i 15 år. En...
Svar
16
· Visningar
3 451
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rintränings- och utställningstråd
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025