Travare fattar galopp "för lätt"

H

Hestkossan

Hej hej! Jag har en travare på foder. Hon kan det mesta (då hennes ägare utbildat henne flitigt i dressyr och hoppning) men när jag började rida henne tyckte jag hon var väldigt svårfattad i galoppen så jag jobbade mycket på det och nu går det alldeles utmärkt, men nu har vi ett nytt problem ;) Hon vill väldigt gärna fatta galopp på böjt spår och allra helst så fort man samlar ihop traven, så det blir något slags försök till galopp med innerbenet och sedan trav och sedan ett till försök osv. Jag är ingen profsryttare och ber därför om lite råd om hur man kan bli av med det här problemet :)? Jag jobbar mycket i samlad trav nu på böjt spår för att bli av med detta och efter något varv går det bra men nästa gång tycks det som om det bara är att börja om från början. Gör jag rätt och finns det några knep? ;)

Tacksam för svar

MVH
Linda

Sv: Travare fattar galopp "för lätt"

Hon kanske missförstår dina hjälper? Eftersom den först inte alls ville fatta galopp, och nu fattar för minsta lilla.
Alternativt har insett att det är lättare att galoppera än att samla traven.
Har du hjälp av någon tränare? Eller om någon annan rider hästen, hur går det då? Har den svårt att fatta galopp då eller gör den det för lätt?

Och jobba mycket med takten i traven på hästen.
Låter som den tappar takten när du samlar den för mycket. Om du travar på lång tygel och rider lätt, och sedan kortar tygeln, tappar den takten då?
I så fall skulle jag försöka jobba mer med taktkänslan än att försöka korta traven. Försöka rida lite tempoväxlingar, men hela tiden sträva efter att bibehålla samma takt.

lycka till!

Senast ändrad:

Jag har haft lite samma problem med min dam och det är nog en kombination av att det är jobbigt att samla i trav (tappar takten), hjälpgivning och att det är roligt med en ny gångart :). Fattar du galopp för inner skänkel så är det väldigt likt hjälperna för volt (forma runt innerbenet), kanske är dina hjälper för galopp och samla traven lika? Jag har jobbat massor med tydligheten mellan de olika rörelserna och gångarterna efter att galoppen blivit bra och hon fattar direkt, så att hjälperna blir tydliga för henne. Strunta i att samla traven ett tag och fatta galopp från lättridning på raka spår och hästen väl framme till handen. Gå sedan tillbaka till bara travarbete och befäst samlingen utan galopp (då får du mer styrka till galoppen på köpet). Så småningom kan du lägga till galoppen igen, men inte förrän hon slutat göra egna fattningar i den samlade traven.
Lite svamligt men fråga om det är något du undrar.

Jag har haft detta problem när jag rider på böjt spår och det beror på att jag haft innerskänkel för långt fram så att hästen har missuppfattat skänkeln och trott att jag menat galopp. Prova att dra tillbaks innerskänkeln.

Har oxå haft det problemet. Men som Mattson skriver, prova att dra tillbaka innerskänkeln. Lycka till :D

Tack så jätte mycket för alla hjälpsamma svar! Nu när jag läser allt det här så låter det faktist riktigt logiskt! :) tar till mig alla tips och testar! Rider förresten inte för någon tränare just nu men ska börja inom kort så hoppas på att h*n kommer kunna vägleda mig lite oxå :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 031
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 628
Senast: Stergo
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama