Travar med huvudet i backen

skuggi

Trådstartare
Jag ska träffa vår tränare ikväll, ska fråga om detta då, samt även ET och veterinär som alla sett beteendet utan att kommentera det. Men utöver det är jag nyfiken på vad buke säger om detta:

5-åring valack(kallblod/halvblod/varmblod) som egentligen är riden ganska lite, olika skäl. Han är överrörlig och rakhasig, har ganska dålig koll på kropp och balans än så länge. Ni får fråga vad ni vill veta utöver det.

Om jag värmer honom på lina så börjar han "alltid" med lite höjt huvud, detta enl ET pga att han värmer upp hasen(kort uttryckt). Ganska snabbt så sänker han huvudet(normalt) och höjer ryggen, ändrar steget så det flyter bättre. Sedan om han jobbar vidare, så börjar han sänka huvudet extremt, mulen i backen alltså. Travar på så men det ser ju lite..svårt ut.. och oftast saktar han sedan gradvis av till skritt. "Gasar" jag på honom lite höjer han sig och han kan självmant hålla på att växla här mellan högt, normalt och extremt lågt läge.

Sitter jag sedan upp och rider gör han typ samma, blir lite hög initialt, jobbar vi bara vidare kravlöst(fyrkantspåret eller på volt) så börjar han växla mellan att sänka sig sådär extremt igen.

Han gör det med och utan sadel, med och utan ryttare, med och utan bett. Ute och inne.
Ute trodde jag han omväxlande kollade underlaget extra noga omväxlande med att kolla omgivningen, men det kan ju inte stämma när han gör det inne också..
Min tränare har ridit honom en gång och då gjorde han inte så tyckte jag, men hon kanske gjorde något speciellt..

Jag tror egentligen inte detta är något nytt, det är väl bara att jag börjat rida såpass mycket nu att jag börjat tänka på det.

Så, vad tror ni han gör?
Är det ett vanligt beteende för unga hästar i starten av sin utbildning?
Hur skulle ni "hantera" det? (på lina ber jag bara om mer fart, men uppsuttet är det redan lite väl mycket fart...)

Jag ska träffa vår tränare ikväll, ska fråga om detta då, samt även ET och veterinär som alla sett beteendet utan att kommentera det. Men utöver det är jag nyfiken på vad buke säger om detta:

5-åring valack(kallblod/halvblod/varmblod) som egentligen är riden ganska lite, olika skäl. Han är överrörlig och rakhasig, har ganska dålig koll på kropp och balans än så länge. Ni får fråga vad ni vill veta utöver det.

Om jag värmer honom på lina så börjar han "alltid" med lite höjt huvud, detta enl ET pga att han värmer upp hasen(kort uttryckt). Ganska snabbt så sänker han huvudet(normalt) och höjer ryggen, ändrar steget så det flyter bättre. Sedan om han jobbar vidare, så börjar han sänka huvudet extremt, mulen i backen alltså. Travar på så men det ser ju lite..svårt ut.. och oftast saktar han sedan gradvis av till skritt. "Gasar" jag på honom lite höjer han sig och han kan självmant hålla på att växla här mellan högt, normalt och extremt lågt läge.

Sitter jag sedan upp och rider gör han typ samma, blir lite hög initialt, jobbar vi bara vidare kravlöst(fyrkantspåret eller på volt) så börjar han växla mellan att sänka sig sådär extremt igen.

Han gör det med och utan sadel, med och utan ryttare, med och utan bett. Ute och inne.
Ute trodde jag han omväxlande kollade underlaget extra noga omväxlande med att kolla omgivningen, men det kan ju inte stämma när han gör det inne också..
Min tränare har ridit honom en gång och då gjorde han inte så tyckte jag, men hon kanske gjorde något speciellt..

Jag tror egentligen inte detta är något nytt, det är väl bara att jag börjat rida såpass mycket nu att jag börjat tänka på det.

Så, vad tror ni han gör?
Hur skulle ni "hantera" det? (på lina ber jag bara om mer fart, men uppsuttet är det redan lite väl mycket fart...)

Det går inte att säga varför just din häst gör så utan att se er.
Men generellt ät det ju mycket skönare att inte behöva ta i med musklerna. Är man då rakhasig på det så ger ju det per automatik lite svårare att böja bak och bära bak, kräver mer muskelarbete.
Då är det skönare och lättare att bara lägga ner hals och huvud och luta sig på framdelen.
Är man obalanserad och ovan vid ryttare kan det leda till att man rusar.

Dvs att sätta en ram brukar vara det man då gör som ryttare. För att visa att jag vill ha dig inom den här tygellängden, höjden, ev böjning och ställning, graden av kontakt i tygeln etc.
En häst gör det den kan göra. Ser man till att den inte kan snörvla på spånet.. ja, du hajar. ;)
Som tränare är man förmodligen lite kvickare än sina elever. Och då kan eleverna ibland missa att se det man gör.

Så, vad tror ni han gör?

Det är ganska vanligt och det han gör är ju att undvika att arbeta så väldigt mycket, framför allt inte med att bära sig bak, utan han joggar runt på bogarna och avlastar bakbenen.

Då kanske jag ska ta det som ett litet tecken på att han känner sig trött/överansträngd i bak?
Vi håller ju på att bygga upp hans stabilitet och att han ska använda kroppen rätt, men det är ju ett work in progress så man kan väl tänka sig att han blir trött fort i början.
+ att jag ska tänka på att rama in bättre, måste hitta någon bra teknik där, att bara "hålla" funkar inte för då lägger han hela kroppstyngden på bettet, rakt neråt ;) bra att vi ska på två-dagars till tränaren snart, mycket som en stackars amatörryttare ska lära sig att hålla ordning på :)

Då kanske jag ska ta det som ett litet tecken på att han känner sig trött/överansträngd i bak?
Vi håller ju på att bygga upp hans stabilitet och att han ska använda kroppen rätt, men det är ju ett work in progress så man kan väl tänka sig att han blir trött fort i början.
+ att jag ska tänka på att rama in bättre, måste hitta någon bra teknik där, att bara "hålla" funkar inte för då lägger han hela kroppstyngden på bettet, rakt neråt ;) bra att vi ska på två-dagars till tränaren snart, mycket som en stackars amatörryttare ska lära sig att hålla ordning på :)

Det där går heller inte att svara på före oss som inte sett er.
Man måste ju bli lite trött då man tränar för att det ska vara så att man faktiskt TRÄNAR(gör rätt, belastar rätt och stärker sig så småning om).
Men för oss går det inte att säga om han är överbelastad eller bara blir normalt ansträngd och kan jobba på.
Det kan säkert din tränare hjälpa er med.

De fattar ju inte varför de ska ta i. Alltså slipper de ju helst..
Iaf tills man lärt dem att det är bra och trevligt att träna iom att vi blir glada då. :P
Människor kan man ju förklara att man på sikt mår bättre av att träna även om det just nu tar emot.
Men en häst går ju inte att förklara sånt för. De kan ju inte tänka så.
Alltså är de inte alltid villiga till muskeljobb innan man lärt dem att ta i är grejen.

En häst som travar med huvudet så nära marken, ofta och återkommande som beskrivningen skulle jag inte se som ett jättebra beteende faktiskt, inte när det sker både med ryttare och utan ryttare. Är det samma sak på böjt spår som rakt spår, är det nåt den försöker undkomma? Ser den likadan ut i rörelse i hagen?
I alla fall borde det vara något som gör den hindrad eller att den vill undkomma något, kompensera.

Jag hade tagit det som en varningsklocka faktiskt mest troligt (hade troligen börjat tänka rygg/nackproblem)
För säkerhets skull hade jag nog ansett att det är värt att göra en utredning för att utesluta fysiska problem.

En häst som travar med huvudet så nära marken, ofta och återkommande som beskrivningen skulle jag inte se som ett jättebra beteende faktiskt, inte när det sker både med ryttare och utan ryttare. Är det samma sak på böjt spår som rakt spår, är det nåt den försöker undkomma? Ser den likadan ut i rörelse i hagen?
I alla fall borde det vara något som gör den hindrad eller att den vill undkomma något, kompensera.

Jag hade tagit det som en varningsklocka faktiskt mest troligt (hade troligen börjat tänka rygg/nackproblem)
För säkerhets skull hade jag nog ansett att det är värt att göra en utredning för att utesluta fysiska problem.

Men skämtar du? Inte sjutton behöver den in på utredning av en sån anledning, det är jättevanligt på friska hästar att de gör så, av de orsaker @tuaphua är inne på, så att sitta på internet och anse att hästen behöver utredas blir otroligt märkligt!

Det där går heller inte att svara på före oss som inte sett er.
Man måste ju bli lite trött då man tränar för att det ska vara så att man faktiskt TRÄNAR(gör rätt, belastar rätt och stärker sig så småning om).
Men för oss går det inte att säga om han är överbelastad eller bara blir normalt ansträngd och kan jobba på.
Det kan säkert din tränare hjälpa er med.

De fattar ju inte varför de ska ta i. Alltså slipper de ju helst..
Iaf tills man lärt dem att det är bra och trevligt att träna iom att vi blir glada då. :P
Människor kan man ju förklara att man på sikt mår bättre av att träna även om det just nu tar emot.
Men en häst går ju inte att förklara sånt för. De kan ju inte tänka så.
Alltså är de inte alltid villiga till muskeljobb innan man lärt dem att ta i är grejen.

Huvudet på spiken. Och vissa är bekvämare än andra och vissa har snabbare att hitta komfortzoner osv osv.

Men skämtar du? Inte sjutton behöver den in på utredning av en sån anledning, det är jättevanligt på friska hästar att de gör så, av de orsaker @tuaphua är inne på, så att sitta på internet och anse att hästen behöver utredas blir otroligt märkligt!

Jag hade gjort det faktiskt så att jag slapp oroa mig, jag hade ansett att det hade varit värt.
Har jag uteslutit fysiska problem så hade jag gått vidare utifrån det. Somsagt, hur jag hade gjort och tänkt för jag hade varit oroad över en häst som sprang runt med huvudet nere i marken så ofta

Hur kan man vara stensäker på att det bara är ett beteende då?

Senast ändrad:
Jag förstår inte varför man inte skulle kunna hälsochecka en häst före den har ett sjukdoms eller skadetillstånd faktiskt och då har man ju uteslutit en sak och kan gå vidare. Inget konstigt tycker jag alls

Jag hade gjort det faktiskt så att jag slapp oroa mig, jag hade ansett att det hade varit värt.
Har jag uteslutit fysiska problem så hade jag gått vidare utifrån det. Somsagt, hur jag hade gjort och tänkt för jag hade varit oroad över en häst som sprang runt med huvudet nere i marken så ofta

Hur kan man vara stensäker på att det bara är ett beteende då?

Normalt sett kan man väl säga som så att om hästen inte uppför sig konstigt på ngt annat sätt i vare sig beteende eller rörelsemönster så är det knappast troligt att den behöver klinikutredas för att den springer med huvudet lågt på lina, eller vill springa lågt om ryttaren sitter och joggar den på långa tyglar. Det är inte direkt några konstigheter utan ett väldigt naturligt beteende för många hästar.
Men nej - stensäker kan man aldrig vara på ngt. Jag ser dock det som mkt märkligt att anse att det bör kollas upp utifrån att inget annat verkar finnas som öht ens antyder att hästen skulle vara skadad och ha besvär. Vart drar du gränsen för kolla upp saker - om hästen rynkar på näsan 4 gånger runt 15 snåret varje dag?
Vad menar du med att den springer runt "så ofta"? Du verkar ha fått för dig att den gör så i hagen utifrån ditt första inlägg? Vart har du fått det ifrån?

Normalt sett kan man väl säga som så att om hästen inte uppför sig konstigt på ngt annat sätt i vare sig beteende eller rörelsemönster så är det knappast troligt att den behöver klinikutredas för att den springer med huvudet lågt på lina, eller vill springa lågt om ryttaren sitter och joggar den på långa tyglar. Det är inte direkt några konstigheter utan ett väldigt naturligt beteende för många hästar.
Men nej - stensäker kan man aldrig vara på ngt. Jag ser dock det som mkt märkligt att anse att det bör kollas upp utifrån att inget annat verkar finnas som öht ens antyder att hästen skulle vara skadad och ha besvär. Vart drar du gränsen för kolla upp saker - om hästen rynkar på näsan 4 gånger runt 15 snåret varje dag?

Jag utläser det som att hästen springer med snoken i backen i olika situationer och ganska ofta. Så vanligt tycker jag inte att det är att hästar beter sig, sänka ja men inte mulen i marken. Jag hade uppfattat det som om hästen vill undkomma något och jag vill veta varför om jag själv inte begriper mig på det. Om inte annat kan det vara bra för att veta isf hur man ska stärka hästen rätt, hjälpa den att arbeta rätt osv.
För mig är det något ts inte kan sätta finger på varför den gör så och nej förstår man sig inte på det själv kanske man ska checka hästen hos någon som kan ge dig ett svar.
Jag hade oroat mig och kollat det om jag själv inte kände mig säker i vad det var.

Löjlig sista kommentar, det du anser kanske inte är ett orosmoment kanske en annan vill ta en närmare titt på för att ta ställning.

(notera ang hagen att jag skrev ett ? efter, det var en fråga inte ett påstående)

Nej det var faktiskt en helt legitim fråga. Om du på allvar anser att du misstänker en nack eller ryggskada på en annars helt opåverkad häst för att den på lina springer med huvudet nära marken, eller som sagt, att den vill gå lågt med ryttare på ryggen, så undrar jag som sagt var du drar gränsen för att kolla upp saker hos dina hästar för att du tror att ngt kanske är fel på dem?
Jag blir så otroligt förvånad att du anser att beteendet är ngt ovanligt eller konstigt, ffa på lina att en häst kan springa så? Men detsamma går ju till TS förstås, som heller inte verkar ha sett det ngngång.

Nej det var faktiskt en helt legitim fråga. Om du på allvar anser att du misstänker en nack eller ryggskada på en annars helt opåverkad häst för att den på lina springer med huvudet nära marken, eller som sagt, att den vill gå lågt med ryttare på ryggen, så undrar jag som sagt var du drar gränsen för att kolla upp saker hos dina hästar för att du tror att ngt kanske är fel på dem?
Jag blir så otroligt förvånad att du anser att beteendet är ngt ovanligt eller konstigt, ffa på lina att en häst kan springa så? Men detsamma går ju till TS förstås, som heller inte verkar ha sett det ngngång.

Jag skrev problem inte skada, en väldigt stor skillnad för mig.
Och jag sa att det var det jag oroat mig över inte misstänkt.
Alla problem inkluderar då inte skador per automatik för mig..men oavsett hade jag oroat mig över varför hästen gör så och återigen, det är vad jag hade gjort..klinikutredning behöver inte ens vara nödvändigt utan man kan be en ET tex känna igenom hästen också så att den inte verkar låst någonstans som är fullt rimligt i förebyggande även.
För mig är det inte vanligt att en häst rör sig sådär och jag hade tagit det som ett tecken till att den kan göra så för att avlasta något..Man kan aldrig vara säker och jag ser inget fel med att höra efter/kolla hästen hos någon kunnig.

@Dandylinn nej det är inget fel om man själv känner så alls. Jag reagerade på att du ger det som råd, till ngn på internet, när du inte öht verkar familjär med att hästar inte sällan kan göra så, och inte öht har sett TS häst men ändå vill råda att det finns anledning till oro och att kolla upp hästen veterinärt.

Har du några erfarenheter av nack och ryggproblem på hästar rent allmänt? Jag känner inte alls igen att några såna skulle ta sig uttryck i att hästen sänker huvudet och halsen och höjer ryggen så som är fallet här, alls. Snarare är det typiska för såna problem du befarar, exakt det motsatta, pga ffa biomekaniska och fysiska lagar funktionellt utifrån det och hur hästen är konstruerad.

@Dandylinn nej det är inget fel om man själv känner så alls. Jag reagerade på att du ger det som råd, till ngn på internet, när du inte öht verkar familjär med att hästar inte sällan kan göra så, och inte öht har sett TS häst men ändå vill råda att det finns anledning till oro och att kolla upp hästen veterinärt.

Har du några erfarenheter av nack och ryggproblem på hästar rent allmänt? Jag känner inte alls igen att några såna skulle ta sig uttryck i att hästen sänker huvudet och halsen och höjer ryggen så som är fallet här, alls. Snarare är det typiska för såna problem du befarar, exakt det motsatta, pga ffa biomekaniska och fysiska lagar funktionellt utifrån det och hur hästen är konstruerad.

Fullt rimligt att man har olika ställningstaganden.

Isf går det ju aldrig att yttra sig eller ge input för att man har erfarenheter eller ett synsätt eller nämner hur man själv skulle agera utifrån given beskrivning, det är lika illa då att peka mot att det inte är någon fara för då kanske någon på internet tar det med ro också och så kanske det är nåt fel..I vissa sammanhang förstår jag inte alls varför man måste anse sig ha mer rätt än andra att uttrycka sig.
Om någon är oroad så skulle jag absolut i första hand råda personen att kolla hästen i stället - lugnast så för alla så slipper man ju fundera. Är hästen okej så vet man ju det.

En av TS frågeställningar är just Hur skulle ni "hantera" det? och jag svarade utefter hur jag skulle göra.

Ja det har jag och det kan visa sig i att hästarna rör sig udda eller tar till sig andra sätt att arbeta kroppen med utan att det behöver vara klassiska symptom för något mer känt.

Jag skrev problem inte skada, en väldigt stor skillnad för mig.
Och jag sa att det var det jag oroat mig över inte misstänkt.
Alla problem inkluderar då inte skador per automatik för mig..men oavsett hade jag oroat mig över varför hästen gör så och återigen, det är vad jag hade gjort..klinikutredning behöver inte ens vara nödvändigt utan man kan be en ET tex känna igenom hästen också så att den inte verkar låst någonstans som är fullt rimligt i förebyggande även.
För mig är det inte vanligt att en häst rör sig sådär och jag hade tagit det som ett tecken till att den kan göra så för att avlasta något..Man kan aldrig vara säker och jag ser inget fel med att höra efter/kolla hästen hos någon kunnig.

Nu tror jag inte TS tar illa vid sig om jag beskriver hennes häst med de ev problem som jag anser den ha. TS verkar vara rätt så ok med att inse att hennes älsklingar kan ha vissa saker emot sig sas. Och jag tror också TS vet med sig att jag själv inte vare sig dömer ut eller tycker mindre om sådana hästar som individer.

Med det sagt:

Som jag ser det så är TS häst rätt mycket körhästmodell i kroppen. Den har nte avlats i några 100 år med tanke på samling och tex skolor van mark direkt.
TS har gjort ett bra jobb med att göra hästen trygg, lugn och avslappnad. I kombination med att den inte i mina ögon är lika ettrig, energisk, rörlig och tjolahopp som tex en PRE eller ett modernt halvblod kan vara.
Att en häst av den typen lägger sig på bogarna och sänker skalle/hals ser inte jag som märkligt i sig.
Den är grön i ridning, ung och inte van att röra sig på det sätt den gör idag.
TS har ju heller, som jag förstått det, inte direkt ridit så mycket a la formgivning, dressyr etc själv om man jämför med proffsryttare inom tex dressyr.
Så att hästen gör så med TS är för mig inte en alarmklocka. Det är en isolerad grej som man visserligen kan ha i bakhuvudet. Men inte en grej som skulle göra mig hysterisk - alls.

Däremot vågar man inte utan att ha sett dem säga om man bör fortsätta eller bör undersöka.
Men iom att TS nu ska på kurs så kan säkert hennes tränare hjälpa dem att kolla läget.

Vissa av sina elever vågar man råda saker utan att ha sett dem just där och då. Man lär känna dem och hästen och kan då snudd på ha lektion via tel ibland. Men iom att ingen här känner TS så bra så är nog hennes tränare den som får ta just det här ekipaget.
Anser man då att hästen har ont kollas den säkert upp.
Förhoppningsvis och antagligen med vet då i första hand och inte med Equiterapeut eller dylikt.

@Dandylinn jag tolkar det som att du tycker att jag sagt till dig att du inte borde råda folk utifrån en bestämd uppfattning på internet, vilket jag tolkat ditt inlägg som att du verkligen gjorde, men att du tycker att jag gjort samma sak?
Jag håller inte med. Jag tycker både jag och Tuaphua förmedlat tydligt att det givetvis inte går att råda ngn på internet på en häst man vare sig sett eller känner öht, att denne bör uppsöka klinik eller inte.
men du har rätt i sak att jag absolut reagerar på ditt direkta råd till just TS att denne bör utreda hästen utifrån det TS postade i sin ganska frågar du mig, förutsättningslösa tråd som dessutom, i min värld, beskriver ett beteende hos häst som är ytterst oskade-relaterat i sig om det handlar om att hästar springer med nosen i backen och joggar runt på bogarna lösa på lina, eller om som sagt, ryttaren sitter och joggar den på långa tyglar.

vad har det varit för nack och ryggproblem som yttrat sig i att hästarna sänker nacken och höjer ryggen under fritt arbete, undrar jag mkt nyfiket? Vore jätteintressant att få ta del av om du har erf. av det då jag isåfall har mer att ta in och lära utifrån hästars beteenden i fråga om rygg och nackproblem som jag isåfall är helt obekant med och isåfall borde lära mig mer om :)

Jag håller med Dandylinn här. Jag hade en häst på träning som betedde sig liknande (sänkte huvudet överdrivet lågt) och det visade sig vara cystor i båda bakknäna som spökade. Den hade dessutom fått inflamation i båda framknäna, och pålagringar, pga överbelastningen där. Detta pga att man just nonchalerat problemet eftersom det egentligen inte uppfattas som ett problem utan man trodde att det var en träningsgrej och/eller en mental frustration.

Som tur är är jag noga med att aldrig ha en förutfattad mening innan jag gjort en ordentlig koll, både fysiskt och mentalt, oavsett om skälet till problemet verkar uppenbart. Jag har en erkänt skicklig ET som samarbetar med veterinär och har egen klinik och som regelbundet går igenom mina hästar. Så vid koll av denna häst blev rådet, uppsök klinik. Där endast röntgen kunde visa vad som felade.

Hästar kan ju inte tala om vad som är fel, därför måste man vara öppen och forska i bakomliggande orsaker. Något som jag uppfattade var själva skälet till att TS tog upp frågan här. För att få lite mer input. Nu tror jag TS redan kollat upp hästen eftersom TS skriver om ET:s och veterinärs bedömning/förklaring till hästens rörelsemönster.

Men hur som så utan att ha sett ekipaget är det svårt att komma med några direkta råd, bara teorier och att dela med sig av sina egna erfarenheter, vilket ju alla gör här mer eller mindre. Någon/några har säkert helt fel, oavsett så är det ju inte särskilt smart att slaviskt följa råd om hästars hälsa som kommer härifrån, man måste nog i slutändan göra en bedömning själv.

Att röra sig rakt fram eller på böjt spår utan belastning borde inte vara så betungande att hästen måste stretcha extremt för att orka med. Så min tanke blir att antingen är det något fysiskt som felar eller så har den gjort en grej av det. Den kanske har fått "kredit" för det, man har låtit den vara då och den tror att det är så det ska vara för alla blir nöjda då.

Det behöver alltså inte varan något allvarligt alls, men det kan också vara något riktigt allvarligt som kanke behöver kollas upp ordentligt. Görs det tidigt så slipper ju hästen i alla fall lida i onödan. Den häst som jag skrev om var 9 år gammal och man hade försökt skola den i klassisk dressyr men gett upp då hästen blev seg och tung och bara ville sänka ner huvudet. Dom trodde den hade tråkigt och bara behövde få ett jobb som var mer varierande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 082
Senast: Bison
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 428
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 608
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 662

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Tips ang "spjälka" ben
  • DIY hästvård
  • Atletix

Omröstningar