Travar med bakbenen i "galoppen"

L

Leroy Udsen

Min varmblods valack har börjat trava med bakbenen i "galoppen". Eller galopperar gjorde han inte riktigt förr heller, utan det var fyrsprång för det mesta, ibalnd "riktig" galopp. Efter hans travhäst karriär blev han ordentligt omskolad, vet inte riktigt på vilken nivå han är, men han kan lyfta galopp, öppna, skänkelvikning, rygga, framdels/bakdelsväning, och samlar sig ganska lätt med lite mer kunniga ryttare än jag. Är själv en luffa omkring i skogen typen.
Först lyfter han nog galoppen, ibalnd lite lättare än andra gånger och galopperar riktigt fint 50/70 m sen så börjar han trava med bakbenen en bit. Jag brukar skänkla på honom när han börjar trava med bakbenen, ibland funkar det och ibland så byter han till någon slags pass (han har passgång) utan sväv-moment och sen bytar han till "travhäst trav".
Vad tror ni att det beror på att han börjar trava med bakbenen och vad kan jag göra för att få honom att sluta göra det?

Sv: Travar med bakbenen i "galoppen"

Galoppera bara max 50 m åt gången så han lyckas och orkar hålla en ren galopp. Eller galoppera i backe eller sand, då brukar de hålla ordentlig galopp

Som sandrafors skriver så bryt av efter en kort bit innan han börjar trava bak. Gör många, många galoppfattningar för det är stärkande. Efterhand kommer du kunna hålla igång galoppen längre sträckor men först måste grunden läggas och det görs bl a i fattningarna. Klättra är också bra att göra nån gång i veckan för det stärker rygg och bakdel.

Min tanke är att han inte orkar bära. Luffsar ni bara runt i skogen eller tränar ni i skogen också? I många fall är det bra för hästen att ha en bra grund med muskler, oavsett vad den ska användas till. Jag hade inte låtit hästen galoppera med bakbenen travandes, utan saktat av för att göra en ny fattning, tills bakbenen är med. När bakbenen väl är med hade jag inte fortsatt galoppera alldeles för länge, kanske 15 galoppsteg för att sedan sakta av och berömma.

Min travare tar också till trallop när han inte orkar bära sig. När han är trött och inte orkar fokusera. Har märkt att det tar mycket tankekraft och vilja för att få till en bra galopp nämligen.

Så jag gör så att jag galopperar bara kortare sträckor. knappt 50 meter ens utan kanske bara 10 meter. Det är fattningarna som bygger styrkan och inte att galoppera länge.

Så dra helt enkelt ner på sträckan så han varje gång får lyckas. Sedan kommer du märka att han orkar längre sträckor och då tar man och ökar sträckan

*KL*

Lite OT, men vad menas med att hästen travar med bakbenen i galoppen? Jag har försökt förstå, men kopplar det inte riktigt. Bakbenen rör sig ju i princip likadant vare sig det är trav eller galopp?

Vet inte vad det kallas men nej, de rör sig inte i princip likadant i trav och galopp..

Min tanke är att han inte orkar bära. Luffsar ni bara runt i skogen eller tränar ni i skogen också? I många fall är det bra för hästen att ha en bra grund med muskler, oavsett vad den ska användas till. Jag hade inte låtit hästen galoppera med bakbenen travandes, utan saktat av för att göra en ny fattning, tills bakbenen är med. När bakbenen väl är med hade jag inte fortsatt galoppera alldeles för länge, kanske 15 galoppsteg för att sedan sakta av och berömma.

Den är ganska dåligt musklad för tillfället, har varit sjuk i vintras och till det hadd problem med tänderna, så det blev en väldigt lung vinter=tappa muskler för fulla muggar.
Vi gör lite både och beroende på vilket humör han är på ; ) Så då bilr det öppna, skänkelvikningar, ryggning i uppförbacke och tempoväxlingar, men det har varit ganska lite av det på sistone. Så kan nog beror på att han inte riktigt orkar bära. Tack för tipset :)

Så lite svar till er andra, vet inte om alla inlägg var menade åt mig (är kanske lite blond :P) men svara iallafall :)
Ni som sagt att jag inte borde galoppera så långa sträckor, så försöker verkligen tänka på det, men när jag har en lång raksträcka framför sig, så vill jag ju så gärna... Men nu ska jag skärpa mig :D *lovar*
Så ni som inte förstår vad som menas med att hästen travar med bakbenen i "galoppen", så nu har väl alldrig råkat ut för det? För det känns verkligen, det blir jätte ryckigt. För tänk er nu framdelen av en häst, som galopperar ganska snabbt med frambenen och sen en bakdel som klart och tydligt travar, sen pusslar ni ihop framdelen och bakdelen, så där har vi det ;) Tralop. För den som tycker att detta fortfarande är obegripligt kan ju titta på wikipedia (söka på trav och galopp) så har de tydliga animationer, så då kanske blir det lättare att förstå vad jag menar.

Hej
Har du funderat över hur sadeln ligger efter att han tappat muskler? Ibland kan lösningnen vara enkel (men dyr) :)

Men jag tänkte på det du skrev om att en "duktigare" ryttare inte har några problem. Nu vet jag ju inte vad du menar med det, folk har en tendens att racka ner på sig själva och höja andra men det kan ju vara så att denna person har tips, kan den inte berätta vad den gör?

Men ska jag ge ett tips som funkat för mig så ställ hästen lite från galoppen, alltså ställer i vä om det är hö galopp, då öppnar du upp hästen mer så det är lättare för den att hitta sitt bakben och kan då lättare lyfta fram det. Prova om det är ngn skillnad att sitta i fattningen och att stå lite. Då ser du om det är ryggen. Prova också, om du vågar, långa och korta tyglar, ibland är det vi som ställer till det när vi vill vara ryttare, ibland är det bättre vi låter dem sköta sig själva ;)

Om den nu fattat och det är rätt tycker jag du ska låta den galopppera på så den får rytmen, det är ju ingetligen mycket skönare för hästen att ha galopp både fram och bak än som den gör nu, den kommer att komma på det. Men försök ha den i sin fart, där den balansera sig själv, för långsamt- byter den säkert, för fort- byter den säkert.

Lycka till!

Sadeln kanske int är den mest passande, men har köpt en gel-pad som man ska ha under sadeln, så ska se om det blir bättre :) Vi har nog samma problem fastän vi rider barbacka. Har bra sits i barbacka så jag studsar väldigt lite omkring. Men i sadeln sitter jag sämre, för den är kanske lite för liten för mig (har gått upp i vikt, är ju van att kuna äta det mesta och hålla samma vikt, eftersom jag vuxit, men nu när jag inte växer mera så har jag fått en del extra kilon, men jag jobbar på det :P)

Svårt att förklara, men hon har nog bara sagt att hon kräver bakbenen och hon inte riktigt kan säga hur eftersom hon rider på känsla och tänker inte så mycket på vad, eller hur, hon gör.

Tack för tipsen :D

Har du sett uppe i det högra hörnet på mitt inlägg till vem jag svarade? För det har jag.

Jag tycker du ska göra mycket tempoväxlingar.
Delvis tex. skritt-trav-skritt, Men också ändra tempot i skritten-korta-länga-halt. Och likadant i traven ibland- normal"-korta-länga-korta osv...
Det brukar hjälpa och hästarna får bakbenen under sig.
När han orkar kan du korta/länga galoppen också.

Klättra gärna i skog och mark det är bra.
Och om du vet att han inte klarar av att hålla galoppen längre sträckor än så håll det enkelt. Och sen kan du ju galoppera på i ett friskare tempo också så att han orkar bära sig. Tids nog får han ju tillbaka musklerna.

Lycka till
/Ida som kämpat med liknande problem hela vintern

halft kl*

tänk på att TS är ny och kanske inte har lärt sig sidan ännu ;) :P

till Friggan:

galoppen har ett annat rörelsemönster än vad trav har, travens ben går "förbi" varandra i "tvåtakt" (sett från sidan) där ett ben är i marken, medan den ledande sidans galoppben ( ex: höger galopp: höger bakben) finns alltid lite längre fram än den icke ledande bakbenet (dom går inte förbi varandra inte lika tydligt som i traven). det finns även ett längre svävmoment i galoppen och ett kortare moment då båda bakbenen finns i marken i galoppen... krångligt, men ett försök till att förklara ;)

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 654
Senast: Hedinn
·
Hästmänniskan Min dotter är 5 år och har ridit mycket och haft egen shettis sedan hon föddes. Hon rider mkt bra för sin ålder dvs skritt, trav och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
13 128
Senast: Badger
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 347
Senast: shia
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 968
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama