L
Leroy Udsen
Min varmblods valack har börjat trava med bakbenen i "galoppen". Eller galopperar gjorde han inte riktigt förr heller, utan det var fyrsprång för det mesta, ibalnd "riktig" galopp. Efter hans travhäst karriär blev han ordentligt omskolad, vet inte riktigt på vilken nivå han är, men han kan lyfta galopp, öppna, skänkelvikning, rygga, framdels/bakdelsväning, och samlar sig ganska lätt med lite mer kunniga ryttare än jag. Är själv en luffa omkring i skogen typen.
Först lyfter han nog galoppen, ibalnd lite lättare än andra gånger och galopperar riktigt fint 50/70 m sen så börjar han trava med bakbenen en bit. Jag brukar skänkla på honom när han börjar trava med bakbenen, ibland funkar det och ibland så byter han till någon slags pass (han har passgång) utan sväv-moment och sen bytar han till "travhäst trav".
Vad tror ni att det beror på att han börjar trava med bakbenen och vad kan jag göra för att få honom att sluta göra det?
Först lyfter han nog galoppen, ibalnd lite lättare än andra gånger och galopperar riktigt fint 50/70 m sen så börjar han trava med bakbenen en bit. Jag brukar skänkla på honom när han börjar trava med bakbenen, ibland funkar det och ibland så byter han till någon slags pass (han har passgång) utan sväv-moment och sen bytar han till "travhäst trav".
Vad tror ni att det beror på att han börjar trava med bakbenen och vad kan jag göra för att få honom att sluta göra det?