Messy

Trådstartare
har ett litet problem med min donna...
har skrivit förr om mitt lilla trav-problem...
då var problemet att hon rusade fortare å fortare när man travade...
men nu har hon ändå hajjat att det är i SAMMA tempo hela tiden som hon ska gå... hon kan bli stark, men hon tar ändå förhållningarna hyffsat... problemet är väl att jag blir hård i handen och spänner mig. tänker verkligen på att titta upp och vara avslappnad, rida lätt lååångsamt...
hon kan vara jättelösgjord å verkligen jobba i skritten, lyssnar på förhållningar, gå i 8:or å ändå vara fin, flytta för skänkeln osv... men så fort jag ger mig på å trava så är det upp med huvudet :crazy:
hon har även börjat bocka som FAN... å i öppna delen av volten så kan hon få ryck och bara gasa ut i en bockserie... när den är över och matte är arg som fan DÅ kan hon få fint i traven, avslappnad å lång-låg form...
varför måste häst-:devil: spralla av sig så?
jag har försökt stå i lätt sits och trava på tills hon hittar bra balans men även sitta ner och bara krypa igång traven.. men samma sak, upp med huvudet och snäll några varv, sen tjo hej...
även om jag travar bara ett varv på volten och sen stannar å gör om samma sak igen, så tar det några gånger, sen är bockserien igång...

hon är sämre på att ta förhållningarna i trav... jag kan tex inte trava-skritta-halt-trava osv utan att ta lite hårdare i henne i traven, å hon stannar inte på en sekund precis... men ibland är hon jätteduktig...

när hon väl går i fin form i trav så bockar hon inte, däremot så kan hon tröttna å köra upp huvudet å flyga iväg... så hon bockar inte när hon "har böjd nacke" (obs jag är fullt medveten om att de inte går i form bara för att de böjer på nacken)
det är när huvudet är uppe som hon skiter i mina förhållningar...

hon har inte ont, kollad av min ET regelbundet (det var dessutom hon som fick henne frisk igen efter ett år av trubbel)...
tror mest att hon är överpigg... men det är ju bla därför jag vill trava å köra igång henne mer...

har bokat tid med tränare, men det har skitit sig... dels att hitta en tid som passar bägge, sen hovböld, sen hade hon sjuka barn osv... ska försöka efter jul igen! men jag vill ju gärna försöka jobba på egen hand tills dess!
 
Sv: trava...

Kan du inte lina henne först elelr tömköra, så att hon får ut lite energi, det låter misstänkt likt för lite motion för energin.

Och ouppfostrat, faktiskt (ursäkta) talar du om att det inte är ok genom att direkt sätta henne på rumpan (nåja) och återgå till skritt?
= vill hon trava och komma framåt så ska det ske på dina villkor inte hennes.

markera att det är fel, det hon gör.
Och innan det är det bäst att säga, var säker på att du är i balans i din sits så att det inte är du som får henne att reagera på obalans och eller för kraftiga hjälper, för knipande ben, hårda händer eller spänd öht:o (Man måste se till sej själv först)

Men ÄVEN om det är så att det kommer från dej ska du inte låta henne bocka på och trava vidare. Då är ju ok i hennes ögon.:crazy:

Men börja med att lina och bli av med det värsta överskottet innan så kanske du slipper detta.
 
Sv: trava...

jo jag försöker verkligen tänka på mig själv å använda rösten!!!!

hon är lite "sabbad" minst sagt från galoppbanan...
hon har ju gjort JÄTTEFRAMSTEG, men jag tänker inte nöja mig med en häst som kan jobba bara i skritt :p

är lite nojjig å sätta henne på rumpan/låta henne gasa på i lina...
hade massa muskelspänningar å problem, så jag försöker jobba så lugnt som möjligt + försöker att inte bli arg/"straffa" henne, bara ignorera å gå vidare å bara berömma massa när on gör rätt (vilket inte lyckas alla dagar, värsta anger management kursen å rida min häst) ;)

när jag tömkörde gick det bra, men sen tröttnade hon och började bocka å hålla på då, varje gång man passerar ena långsidan så viker hon av å rusar/bockar *suck*... så min ET rådde mig till att sluta med tömkörningen ett tag å bara rida, just för att hon var lugnare och snällare då = spänner sig inte en massa i onödan...

måste komma på ett knep att lura henne till att bara jobba å aldrig få chansen å gasa iväg... vet bara inte HUR...
kanske bara trava ett halvt varv å sen sakta av inför voltöppningarna...
 
Sv: trava...

jo jag försöker verkligen tänka på mig själv å använda rösten!!!!

hon är lite "sabbad" minst sagt från galoppbanan...
hon har ju gjort JÄTTEFRAMSTEG, men jag tänker inte nöja mig med en häst som kan jobba bara i skritt :p

är lite nojjig å sätta henne på rumpan/låta henne gasa på i lina...
hade massa muskelspänningar å problem, så jag försöker jobba så lugnt som möjligt + försöker att inte bli arg/"straffa" henne, bara ignorera å gå vidare å bara berömma massa när on gör rätt (vilket inte lyckas alla dagar, värsta anger management kursen å rida min häst) ;)

när jag tömkörde gick det bra, men sen tröttnade hon och började bocka å hålla på då, varje gång man passerar ena långsidan så viker hon av å rusar/bockar *suck*... så min ET rådde mig till att sluta med tömkörningen ett tag å bara rida, just för att hon var lugnare och snällare då = spänner sig inte en massa i onödan...

måste komma på ett knep att lura henne till att bara jobba å aldrig få chansen å gasa iväg... vet bara inte HUR...
kanske bara trava ett halvt varv å sen sakta av inför voltöppningarna...


OK. Jag minns nu att du berättat om det tidigare. Men om du gör många övergångar och inte låter henne igång med bockandet?
Så långre o längre stunder? Och byt varv ofta.

Kommer inte på mer just nu, julmaten väntar:o
 
Sv: trava...

OK. Jag minns nu att du berättat om det tidigare. Men om du gör många övergångar och inte låter henne igång med bockandet?
Så långre o längre stunder? Och byt varv ofta.

Kommer inte på mer just nu, julmaten väntar:o

jo så liten bit på vägen har vi ju kommit, i å med att hon travar i samma tempo :banana:

försöker jag lura med små travbitar å sen skritt så händer samma sak efter 10 varv... det e lixom start-tiden ;)

byta varv i trav har jag inte direkt kommit till :o
hon rusar till när man gör en 8:a + att hon får chansen å bocka då...
sen har vi ju då störmomenten i följande ordning med start ena kortsidan:
lösdriften-lösdriften-säkra hörnan-bocklångsidan :)


shit så dålig jag låter... LOVAR att jag jobbar på det, flänger iaf inte runt på henne :o
 

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 126
Senast: Anna-Bella
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 017
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 458
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp